• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Bridging the gaps between ESD in high schools and intercultural communication education in universities in Japan

Research Project

Project/Area Number 19K02720
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKurume National College of Technology

Principal Investigator

Yokomizo Akihiko  久留米工業高等専門学校, 一般科目(文科系), 教授 (00759962)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 丸山 真純  長崎大学, 経済学部, 准教授 (00304923)
吉武 正樹  福岡教育大学, 教育学部, 教授 (40372734)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsコミュニケーション教育 / 異文化コミュニケーション / SDGs / ESD / 教科横断 / 高大連携 / エンパワーメント / 批判教育学 / 批判的教育学 / コミュニケーション / 人権 / 持続可能な開発目標
Outline of Research at the Start

「持続可能な開発のための教育(ESD)」が高等学校学習指導要領の複数の教科で教育内容に盛り込まれ、社会問題を自らの問題と捉えて主体的に関わる姿勢の育成が重要視されている。しかし教科間や高大での連携が不足しており、教科書の記述における視点の偏りを補足する機会に乏しく、複雑な社会問題を多様な視点で分析する姿勢の育成は不十分である。そこで本研究ではまずESDの観点から高校の教育内容を教科横断的に分析し、教科間で協力できる内容を精査する。次に、大学においてESDの内容を教授している異文化コミュニケーション教育で高校の教育内容を補足し、他者との共生や社会的弱者のエンパワーメントを促す教育方法を開発する。

Outline of Final Research Achievements

The research results are mainly the following two points. (1) To promote multi-subject collaboration in high school ESD, the researchers extracted SDG10 keywords from high school textbooks; Civics, Home Economics, Informatics, Japanese Language and English, analyzed them and clarified duplicate or related content in the above subjects (e.g. identity, media literacy). (2) The researchers proposed the following two points as points that should be supplemented in intercultural communication courses in higher education. (1) To raise learners' relevant awareness by making them realize that they may be the majorities, beneficiaries and are not irrelevant to discrimination. (2) To supplement the viewpoint of "intersectionality" that discrimination is not simple and single but complexly constructed by multiple social structures.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、以下の2点である。(1)高校におけるSDGs関連の学習内容に関して多教科間連携を促進した。(2)高校の授業における知識不足や視点の偏りを明らかにして大学の授業で補足すべき内容を提示した。
これらの成果をもとに、弱者のエンパワーメントを推進する姿勢の涵養を重視した対話的教育実践を行うことによって、高校新課程が重視するSDGsのうち、SDG10「人や国の不平等をなくそう」のターゲット2「年齢、性別、障害、人種、民族、出自、経済的地位、その他の状況に関わりなく、すべての人々のエンパワーメントを促進する」に寄与することができた。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2022 2021 2019

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 5 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] ポストコロナとオンライン多文化共修 ―トランスカルチュラル・コミュニケーションの視点から―2022

    • Author(s)
      丸山真純
    • Journal Title

      九州コミュニケーション研究

      Volume: 20 Pages: 44-55

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍が推進する教育のパラダイムシフト―オンライン(遠隔)授業の課題―2022

    • Author(s)
      吉武正樹
    • Journal Title

      九州コミュニケーション研究

      Volume: 20 Pages: 5-15

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的営為としての異文化コミュニケーション研究 -知,教育,権力,研究者の関係を中心として-2021

    • Author(s)
      丸山正純
    • Journal Title

      長崎大学経済学部研究年報

      Volume: 37 Pages: 39-66

    • NAID

      120007098619

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] トランスカルチュラル・コミュニケーションとしての異文化コミュニケーション,トランスランゲージングと(マルチ)リンガ・フランカとしての英語(1):オンライン多文化共修の再概念化に向けて2021

    • Author(s)
      丸山真純
    • Journal Title

      経営と経済

      Volume: 100 Pages: 263-300

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] (自主)規制される長崎原爆の語り ―被爆者の多様性を隠す「被爆者」というラベル―2019

    • Author(s)
      横溝彰彦
    • Journal Title

      九州コミュニケーション研究

      Volume: 17 Pages: 23-29

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 高校旧課程教科書におけるSDG10「人や国の不平等をなくそう」の鍵語分析2022

    • Author(s)
      横溝彰彦
    • Organizer
      日本ESD学会第5回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科書分析から模索する異文化コミュニケーション教育の高大連携2022

    • Author(s)
      横溝彰彦
    • Organizer
      第29回日本コミュニケーション学会九州支部大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] フィンランドと(英語)教育:学校訪問の経験から2022

    • Author(s)
      丸山真純
    • Organizer
      日本メディア英語学会年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] トランスランゲージングとリンガフランカとしての英語論2022

    • Author(s)
      丸山真純
    • Organizer
      日本CLIL教育学会中国支部第1回支部大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コミュニケーション英語Ⅰ・Ⅱの検定教科書におけるSDG102021

    • Author(s)
      横溝彰彦
    • Organizer
      全国高等専門学校英語教育学会 第44回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校国語科に含まれるコミュニケーション学の領域2021

    • Author(s)
      横溝彰彦
    • Organizer
      第28回日本コミュニケーション学会九州支部大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校家庭科・情報科・公民科に含まれるコミュニケーション学の領域2021

    • Author(s)
      横溝彰彦
    • Organizer
      第27回日本コミュニケーション学会九州支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] リベラルアーツ特論におけるコミュニケーション教育2021

    • Author(s)
      横溝彰彦
    • Organizer
      令和2年度KOSENフォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi