• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Combining classroom practice competencies and pedagogical content in teacher training

Research Project

Project/Area Number 19K02724
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Takaki Akira  千葉大学, 教育学部, 准教授 (90379868)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 熊井 将太  山口大学, 教育学部, 准教授 (30634381)
山岸 知幸  香川大学, 教育学部, 教授 (60304375)
吉田 茂孝  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (60462074)
樋口 裕介  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (80587650)
北川 剛司  奈良教育大学, 教職開発講座, 准教授 (80710441)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords教育方法学 / 教員養成 / ICT活用 / 指導力
Outline of Research at the Start

コンテンツベースからコンピテンシーベースへの教師教育改革の中で、コンピテンシーがコンテンツから独立して捉えられている現状があるのではないか。そのように捉えてしまっては、教員採用試験などで見られる、「突破する」ためにはコンテンツ(教職教養)は暗記、コンピテンシー(模擬授業や場面指導)は模倣、という再生的な学習が繰り返されてしまう。そこで、本研究ではコンテンツとリンクしたコンピテンシーを育成するため、これまでの教師教育テキストでは、どのようなコンピテンシーの育成を意図してコンテンツを配列しているかを明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

During the first two years of this four-year research project, we mainly analyzed teacher training textbooks on educational methodology, extracted the contents and competencies inherent in them, and examined the connections between them.
In the latter two years, based on the results of the first two years, the scope of educational practice competencies in the field of educational methodology was defined, and work began on clarifying what kind of pedagogical content is required to cultivate such competencies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学や地方自治体といった様々なレベルで教員養成段階において身につけられておくべき資質能力(コンピテンシー)が提起されている。他方で、教職課程をはじめとする大学の授業や教育学などの教師教育教材はコンテンツベースでデザインされているものが多い。そのこと自体に問題があるわけではないが、コンテンツの裏付けのないコンピテンシー、コンピテンシーにつながらないコンテンツというそれぞれ独立している現状があることに課題を設定し、それらの架橋を試みたところに本研究課題の意義がある。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (8 results) Book (13 results)

  • [Journal Article] 現職教員の視点を生かした教育実習事前指導の取り組み2023

    • Author(s)
      山岸知幸・豊島 修・谷口弓恵・倉野晴代
    • Journal Title

      教育実習研究

      Volume: 36 Pages: 10-11

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校国語授業向け類義語表示システムの開発と評価2023

    • Author(s)
      藤川大祐・大木圭・小笠晃司・安部朋世・髙木啓・小山義徳
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 117-125

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] ICT活用に関わる指導力の変遷と今日的課題-教育方法学テキストの分析-2022

    • Author(s)
      樋口裕介、高木啓、熊井将太、吉田茂孝、北川剛司、山岸知幸
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 71 Pages: 145-163

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 観点別評価の論点整理―「知識・技能」、「思考・判断・表現」、「主体的に学習に取り組む態度」の評価の実質化に向けて―2022

    • Author(s)
      北川剛司
    • Journal Title

      奈良教育大学教職大学院研究紀要 学校教育実践研究

      Volume: 14 Pages: 81-84

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] What Could the Statistical Synthesis of Research Findings Contribute to the Disciplined Inquiry for Education?2021

    • Author(s)
      YAMAMORI KOYO、OKADA RYO、YAMADA TSUYOSHI、WATARI YOICHI、KUMAI SHOTA、OKADA KENSUKE、SAWADA EISUKE、ISHII TERUMASA
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 60 Issue: 0 Pages: 192-214

    • DOI

      10.5926/arepj.60.192

    • NAID

      130008116964

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2021-03-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教授学はいかに希望を語りうるか―エビデンス主義を超えて2021

    • Author(s)
      熊井将太
    • Journal Title

      教育方法学研究室紀要

      Volume: 3 Pages: 19-32

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] G. Hughesのイプサティブ(ipsative)評価論に関する一考察2021

    • Author(s)
      北川剛司
    • Journal Title

      奈良教育大学教職大学院研究紀要 学校教育実践研究

      Volume: 13 Pages: 1-8

    • NAID

      120007017918

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育方法学テキストの比較分析-コンテンツとコンピテンシーとの関係-2021

    • Author(s)
      高木啓、吉田茂孝、樋口裕介、北川剛司、熊井将太、山岸知幸
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 66 Pages: 263-273

    • NAID

      40022563038

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 陶冶履歴研究(Bildungsgangforschung)における学習者の参加に関 する考察2020

    • Author(s)
      樋口 裕介
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 65 Pages: 588-593

    • NAID

      40022231209

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Reanalysis of Local Authority Achievement Test with IRT and LCGA Trends of Mathematics Achievement Score Gap2019

    • Author(s)
      川口 俊明、松尾 剛、礒部 年晃、樋口 裕介
    • Journal Title

      Japanese Journal for Research on Testing

      Volume: 15 Issue: 1 Pages: 121-134

    • DOI

      10.24690/jart.15.1_121

    • NAID

      130007691337

    • ISSN
      1880-9618, 2433-7447
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 教育の心理学化』に関する学説史的研究―『異常児たち』の科学的構成をめぐって―2022

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      中国四国教育学会第74回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育時代の学習集団における教育評価のあり方2022

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      中国四国教育学会第74回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育における授業集団の検討-アクティブ・ラーニ ングに焦点をあてて-2020

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      中国四国教育学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教育方法学テキストの比較分析-コンテンツとコンピテンシーとの関係-2020

    • Author(s)
      高木啓、吉田茂孝、樋口裕介、北川剛司、熊井将太、山岸知幸
    • Organizer
      中国四国教育学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] エビデンスに基づく教育の社会的・学術的影響2019

    • Author(s)
      熊井 将太
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学習の個別化と学級授業との関係性―その歴史と現在―2019

    • Author(s)
      熊井 将太
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 陶冶履歴研究(Bildungsgangforschung)における学習者の参加に関する考察2019

    • Author(s)
      樋口 裕介
    • Organizer
      中国四国教育学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 現代ドイツのインクルーシブ授業におけるグループでの学びに関する研究―戦後からのグループの特質の変遷を中心に―2019

    • Author(s)
      吉田 茂孝
    • Organizer
      中国四国教育学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 授業研究を軸とした学習集団による学校づくり2023

    • Author(s)
      深澤広明、吉田成章
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863276239
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Lesson study-based teacher education : the potential of the Japanese approach in global settings2021

    • Author(s)
      Jongsung Kim, Nariakira Yoshida, Shotaro Iwata, Hiromi Kawaguchi
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 子どもとつくる教育方法の展開2021

    • Author(s)
      湯浅 恭正、福田 敦志
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623088041
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教育方法と技術・教育課程2021

    • Author(s)
      樋口直宏, 吉田成章
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] Pedagogy of Cooperative and Inclusive Learning in Japan2021

    • Author(s)
      湯浅恭正、新井英靖
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863275638
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教育評価重要用語事典2021

    • Author(s)
      西岡加名恵、石井英真
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784186042313
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 流行に踊る日本の教育2021

    • Author(s)
      石井英真
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491041599
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 公教育としての学校を問い直す2020

    • Author(s)
      日本教育方法学会
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      図書文化社
    • ISBN
      9784810007480
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 学習集団づくりが育てる「学びに向かう力」 授業づくりと学級づくりの一体的改革2020

    • Author(s)
      深澤広明、吉田成章
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863274921
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「エビデンスに基づく教育」の閾を探る2019

    • Author(s)
      杉田浩崇、熊井将太
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861106583
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 新中等教育原理〔改訂版〕2019

    • Author(s)
      佐々木 正治
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571101885
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] PISA後のドイツにおける学力向上政策と教育方法改革2019

    • Author(s)
      久田 敏彦、ドイツ教授学研究会
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      八千代出版
    • ISBN
      9784842917580
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] アクティブ・ラーニング時代の実践をひらく「障害児の教授学」2019

    • Author(s)
      新井英靖、今井理恵、小川英彦、櫻井貴大、佐野友俊、高井和美、高橋浩平、堤英俊、手塚知子、廣内絵美、廣瀬信雄、湯浅恭正、吉田茂孝
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121388
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi