Project/Area Number |
19K02725
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Tokyo Gakugei University |
Principal Investigator |
SUZUKI Naoki 東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (60375590)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | ICTの活用 / 学習評価 / ポートフォリオ / VR / AI / eAssessment / ICTの利活用 / 遠隔体育 / 体育の学習評価 / コミュニケーション / ステークホルダー・アプローチ / ICT / 体育 / ステークホルダー / 学びの共同体 |
Outline of Research at the Start |
体育の学習評価では、教師、子ども、保護者、市民の間で、その成果の捉え方にズレがあり、学びの共同体として体育学習を支援できているとはいえない。そこで、ICTを利活用した新たなコミュニケーション形態としての学習評価を行うことで、教師と子どもだけでなく、保護者や市民も巻き込んだ真正の学習評価の実現を目指していく。その為、本研究では、参加型の学習評価を実現する為の検討をベースとし、具体的なシステムを開発し、実証的に検証を進めていく。研究にあたっては、5G時代のICTの特徴を生かした、学習評価のシステムを開発していく。検証は、実践者としての内側の視点を大切にして行っていく。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to develop a new form of ICT-based learning assessment as a new form of communication, with the aim of achieving authentic learning assessment involving not only teachers and students, but also parents and community members. Four significant outcomes were achieved during the four years of research. The first was the development of a collaborative assessment approach using one device per student connected to the network. The second was the development of an assessment approach that visualizes hard-to-visualize information using heart rate monitors, artificial intelligence (AI), drones, etc. The third was the development of an assessment approach that uses virtual reality (VR) to help players visualize their own learning. The fourth is the development of assessment tools linked to the home and community, leading to an electronic school report card.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果は、GIGAスクール構想によって実現した1人1台端末を活用しての体育での学びに大きな貢献を果たすものである。また、新たな協働を可能にするICTを活用した学習評価によって、子供主体の子供の為の子供の学びをよりよく実現できることが可能になった。令和の日本型学校教育が叫ばれているが、本研究ではICTを活用して「個別最適な学び」かつ「協働的な学び」を実現できる学習評価を提案している。新しい時代の体育を支援する上での基盤となるICT利活用について具体的な方法と共に、成果と課題を明確にして提示することができている。このような点において学術的意義や社会的意義の高い研究成果を提示できた研究である。
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