• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on restructuring financial consumer education curriculum in primary education with an eye toward 18-year-old adults

Research Project

Project/Area Number 19K02727
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

TAMURA YOSHIMICHI  信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 准教授 (60710085)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 栗原 久  東洋大学, 文学部, 教授 (00345729)
小山 茂喜  信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 教授 (10452145)
河野 桃子  日本大学, 文理学部, 准教授 (10710098)
金 早雪  信州大学, 学術研究院社会科学系, 教授 (20186307)
枡 千晶  信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 助教 (20847008)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords社会科教育 / 経済教育 / 金融教育 / 消費者教育 / 初等教育 / 金融経済 / 金融経済教育 / 博物館教育 / カリキュラム / 金融 / 経済 / 社会科・家庭科教育 / 行動経済学
Outline of Research at the Start

3年間にわたる本研究において、18歳成人を見据えた初等教育における金融消費者教育カリキュラムを再構築するための原理と方法を明らかにする。現在、特殊詐欺の被害総額が2,300億円を突破している。さらに、民法改正により2022年4月1日以降、成人年齢が18歳になることもあり、国民は賢い消費者として冷静に判断する力をつける必要に迫られている。そこで、初等教育の段階において、社会・経済事象に対し、陳腐化せず活用できる知識・技能の具体的な育成方法を開発する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed a financial consumer education learning program (particularly a lesson plan that utilizes museum exhibits and curators) to cultivate economic literacy, mainly for 4th to 6th grade elementary school students, based on teaching materials from the Boston Children's Museum in the United States. We conducted a questionnaire survey of teachers' awareness of financial consumer education, and found that current teachers need easy-to-understand lesson plans and curricula.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義の一つ目は、アメリカのボストン・チルドレンミュージアムの教材を手掛かりとして我が国の小学校4年生から6年生を対象として社会科・算数・理科の内容を含む総合的に経済リテラシーを育む学習プログラムを開発したことである。二つ目は、155名の教員に対し、金融消費者教育の実践に関わるアンケートを実施した結果を分析したところ、分かりやすい指導案やカリキュラムを必要としていることを明らかにしたことである。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] 経済リテラシーの基礎を育む学習プログラムの開発2024

    • Author(s)
      田村 徳至
    • Journal Title

      教職研究

      Volume: 15 Pages: 80-87

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 金融・経済リテラシーを育む単元開発に関する研究2023

    • Author(s)
      田村 徳至
    • Journal Title

      信州大学 総合人間科学研究

      Volume: 17 Pages: 2-16

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 金融・経済リテラシーを育む単元開発に関する研究 ―小学校社会科第5学年「わたしたちの生活と食料生産」 を事例として―2023

    • Author(s)
      田村 徳至
    • Journal Title

      信州大学総合人間科学研究

      Volume: 17 Pages: 2-16

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校社会における経済・消費者教育の単元開発に関する研究2022

    • Author(s)
      田村 徳至
    • Journal Title

      信州大学総合人間科学研究

      Volume: 16 Pages: 32-44

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学生向け経済・消費者教育の学習プログラム開発に関する研究2021

    • Author(s)
      田村 徳至
    • Journal Title

      経済教育

      Volume: 40 Pages: 44-48

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 金融消費者教育の実践に関わる課題と今後の対策2020

    • Author(s)
      田村 徳至
    • Journal Title

      経済教育研究

      Volume: 39 Pages: 74-78

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 金融消費者教育の実践に関わる課題と今後の対策2020

    • Author(s)
      田村 徳至
    • Journal Title

      経済教育

      Volume: 39

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校教員の金融・経済教育に関する意識と課題2019

    • Author(s)
      田村 徳至
    • Journal Title

      日本社会科教育学会 全国大会発表論文集

      Volume: 15 Pages: 70-71

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 金融・経済リテラシーをはぐくむ単元開発に関する研究2022

    • Author(s)
      田村 徳至
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児教育段階における金融経済・消費者教育の学習プログラムの開発2022

    • Author(s)
      田村 徳至
    • Organizer
      経済教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校社会科における経済・消費者教育の単元開発に関する研究2021

    • Author(s)
      田村 徳至
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 博物館を活用した金融・経済教育の学習プログラム開発に関する研究2021

    • Author(s)
      田村 徳至
    • Organizer
      経済教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校社会科における金融消費者教育の学習プログラム開発に関する研究2020

    • Author(s)
      田村 徳至
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生向け経済・消費者教育の学習プログラム開発に関する研究2020

    • Author(s)
      田村 徳至
    • Organizer
      経済教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 金融消費者教育の実践に関わる課題と今後の対策2019

    • Author(s)
      田村 徳至
    • Organizer
      経済教育学会 第35回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教員の金融・経済教育に関する意識と課題2019

    • Author(s)
      田村 徳至
    • Organizer
      日本社会科教育学会 第69回全国研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi