an analysis on expertise process of teachers teaching ability
Project/Area Number |
19K02728
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Shizuoka University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 熟達化 / 協同省察 / アクションリサーチ / 授業力量形成 / 教師の成長 / 授業力量の熟達化 / 単元開発 / 小学校学年部研修 / アクティブラーニング |
Outline of Research at the Start |
本研究は,第一に若手,中堅,ベテラン教師を対象に,授業力量の下位力量である「単元開発力」「授業展開力」「授業評価力」「単元再構成力」の4つの具体的力量が授業実践と同僚との協同省察の往還によりどのように学習が深化し,実践化が促進され,授業力量の熟達化が図られていくのか,その特徴とメカニズムを明らかにする。 第二に明らかにした知見を適用・応用し,各年齢層に応じた効果・効率的な研修プログラムを開発することである。本研究を遂行するために,小学校学年部授業研究を対象に,長期的な展望のもと,資質能力の育成を視点とした単元開発を基軸に設定し,学年部と協同してアクションリサーチに取り組むものである。
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Outline of Final Research Achievements |
This study aims to analyze for elementary school teachers to expertise teaching ability four of “creation units”,” class planning skills“,” class evaluation”,” composing learning units” by cooperative reflection. As a result,it was to analyze for young elementary school teachers throughout the year and improvement was seen about “subject contents”,” correspondence to a student”, ”class planning skills“. Particularly, remarkable improvement was seen about preparations for teaching materials in“subject contents”and prospect in ”class planning skills“.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまであまり着目されてこなかった小学校学年部授業研究を対象に、実際の授業実践を対象に中・長期的な展望のもとアクションリサーチに取り組みデータ収集して分析を行ったこと。 また単元開発過程においては、新学習指導要領の趣旨の実現を目指した資質能力の育成の視点を目指したアクティブラーニングの展開とそれを評価するためのパフォーマンス課題設定とパフォーマンス評価を位置付けて単元開発を行っていることから今日的課題に対応して意義がある。
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Report
(5 results)
Research Products
(24 results)