• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

an analysis on expertise process of teachers teaching ability

Research Project

Project/Area Number 19K02728
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

Ishigami Yasuyoshi  静岡大学, 教育学部, 教授 (50402227)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords熟達化 / 協同省察 / アクションリサーチ / 授業力量形成 / 教師の成長 / 授業力量の熟達化 / 単元開発 / 小学校学年部研修 / アクティブラーニング
Outline of Research at the Start

本研究は,第一に若手,中堅,ベテラン教師を対象に,授業力量の下位力量である「単元開発力」「授業展開力」「授業評価力」「単元再構成力」の4つの具体的力量が授業実践と同僚との協同省察の往還によりどのように学習が深化し,実践化が促進され,授業力量の熟達化が図られていくのか,その特徴とメカニズムを明らかにする。
第二に明らかにした知見を適用・応用し,各年齢層に応じた効果・効率的な研修プログラムを開発することである。本研究を遂行するために,小学校学年部授業研究を対象に,長期的な展望のもと,資質能力の育成を視点とした単元開発を基軸に設定し,学年部と協同してアクションリサーチに取り組むものである。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to analyze for elementary school teachers to expertise teaching ability four of “creation units”,” class planning skills“,” class evaluation”,” composing learning units” by cooperative reflection. As a result,it was to analyze for young elementary school teachers throughout the year and improvement was seen about “subject contents”,” correspondence to a student”, ”class planning skills“. Particularly, remarkable improvement was seen about preparations for teaching materials in“subject contents”and prospect in ”class planning skills“.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまであまり着目されてこなかった小学校学年部授業研究を対象に、実際の授業実践を対象に中・長期的な展望のもとアクションリサーチに取り組みデータ収集して分析を行ったこと。
また単元開発過程においては、新学習指導要領の趣旨の実現を目指した資質能力の育成の視点を目指したアクティブラーニングの展開とそれを評価するためのパフォーマンス課題設定とパフォーマンス評価を位置付けて単元開発を行っていることから今日的課題に対応して意義がある。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] The sampling of the Troubles in Teaching Social Studies for Middle–CareerTeacher : A Case Study of Teacher X2022

    • Author(s)
      田方峰 樹、石上靖芳
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 人文・社会・自然科学篇

      Volume: 73 Pages: 135-147

    • DOI

      10.14945/00029250

    • ISSN
      18843492
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/14356

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Consideration for the Improving of the Qualities and Abilities of Junior High School Science Teachers : Analysis of Initial Training2022

    • Author(s)
      田村響太郎、 石上靖芳
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 人文・社会・自然科学篇

      Volume: 73 Pages: 148-156

    • DOI

      10.14945/00029251

    • ISSN
      18843492
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/14357

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Design and evaluation of Inquiry Based Learning aimed at developing scientific thinking ability : A case study of "Chemical change and heat" in junior high school science2022

    • Author(s)
      杉山尚也、石上靖芳
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 教科教育学篇

      Volume: 54 Pages: 186-195

    • DOI

      10.14945/00029270

    • ISSN
      0286732X
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/14376

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Unit Development and Practice to Promote Problem-Solving Learning in Elementary School Science : focusing on matter and energy2021

    • Author(s)
      大橋貴成、石上靖芳
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 教科教育学篇

      Volume: 53 Pages: 77-89

    • DOI

      10.14945/00028493

    • NAID

      120007180341

    • ISSN
      0286732X
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/13580

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 問題解決能力の向上を実現する単元開発と効果の検証 : 小学校3年算数科「ぼうグラフ」の実践から2021

    • Author(s)
      柳原和弘、石上靖芳
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 教科教育学篇

      Volume: 53 Pages: 90-103

    • DOI

      10.14945/00028494

    • NAID

      120007180340

    • ISSN
      0286732X
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/13581

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 算数科における問題解決能力の育成を実現する単元開発とその評価 : 「データの活用」領域の実践から2021

    • Author(s)
      柳原和弘、石上靖芳
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 第31号 Pages: 239-247

    • NAID

      120006979161

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校社会科における歴史的思考力の育成に関する検討 : 江戸時代の幕政改革に歴史的な見方・考え方を働かせる単元開発2021

    • Author(s)
      大杉鏡康、石上靖芳
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 第31号 Pages: 229-238

    • NAID

      120006979160

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校理科における恐竜の復元を単元とした評価の検討 : テキストマイニングソフトウェアを用いた知識の構造化の分析を通して2020

    • Author(s)
      田村響太郎、石上靖芳
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇)

      Volume: 第52号 Pages: 56-70

    • NAID

      120006951277

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] プログラミング教育における論理的思考力の育成方法の検討 : 中学校技術科の情報教育を対象として2020

    • Author(s)
      那須健治、石上靖芳
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇)

      Volume: 第52号 Pages: 71-82

    • NAID

      120006951278

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間における評価方法の検討 : テキストマイニングソフトウェアを用いて2020

    • Author(s)
      田村響太郎、石上靖芳
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(人文・社会・自然科学篇)

      Volume: 第71号 Pages: 183-192

    • NAID

      120006951286

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ベテラン教師の単元開発において活用される指導方略と単元開発過程の解明 -小学校国語科文学教材の授業実践を対象に-2019

    • Author(s)
      石上靖芳
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 42-3 Pages: 1-13

    • NAID

      130007980946

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 思考スキルを用いた科学的思考力育成の育成に関する研究 ―「恐竜の復元」を対象とした単元開発とその評価を通して―2019

    • Author(s)
      田村響太郎、石上靖芳
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇)

      Volume: 51 Pages: 111-126

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間における思考スキル活用に関する効果の検討 -課題解決学習における思考の働きが知識に与える影響の分析を通して-2019

    • Author(s)
      田村響太郎、石上靖芳
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(人文・社会・自然科学篇)

      Volume: 70 Pages: 103-116

    • NAID

      120006775027

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校社会科歴史分野における時代の構造的理解を促進する単元開発と効果の検証 : パフォーマンス課題の設定とその評価の質的分析を通して2019

    • Author(s)
      山路 崇仁、石上靖芳
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇)

      Volume: 51 Pages: 127-142

    • NAID

      120006775008

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校の理科教師の資質・能力の向上 -初任者研修を通して-2022

    • Author(s)
      田村響太郎、石上靖芳
    • Organizer
      日本教育実践学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学的な思考力の育成を目指した探究学習の設計と評価-中学校理科の「化学変化と熱」を事例として-2022

    • Author(s)
      杉山尚也、石上靖芳
    • Organizer
      日本教育実践学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校社会科教師における教科観と教材開発過程の解明2022

    • Author(s)
      田方峰樹、石上靖芳
    • Organizer
      日本教育実践学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校理科における問題解決学習をうながす単元開発とその実践-物質・エネルギ ーに着目して-2021

    • Author(s)
      大橋貴成、石上靖芳
    • Organizer
      日本教育実践学会第24回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校社会科における歴史的思考力の育成に関する研究-歴史的な見方・考え方を働かせる単元開発と評価2020

    • Author(s)
      大杉鏡康、石上靖芳
    • Organizer
      日本教育実践学会第23回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校技術科における技術ガバナンスの育成-計測・制御の技術の効果とリスクを多面的に考える「評価」に焦点をあてて-2020

    • Author(s)
      那須健治、石上靖芳
    • Organizer
      日本教育実践学会第23回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 算数科における問題解決能力の育成を実現する単元開発と実践-算数科「データの活用」領域に焦点をあてて-2020

    • Author(s)
      柳原和弘、石上靖芳
    • Organizer
      日本教育実践学会第23回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校社会科歴史分野における時代の構造的理解を促進する単元開発と効果の検証 -パフォーマンス課題の設定とその評価の質的分析を通して-2019

    • Author(s)
      山路崇仁、石上靖芳
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 総合的な学習の時間における思考スキル活用に関する効果の検討 -課題解決学習における思考の働きが知識に与える影響-2019

    • Author(s)
      田村響太郎、石上靖芳
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校理科において思考スキルを用いた科学的思考力育成の検討 -「恐竜の復元」を対象とした単元開発とその評価から-2019

    • Author(s)
      田村響太郎、石上靖芳
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi