• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the geography lesson as ESD for thinking about regional invigoration mutually based on rediscovery and new recognition of tourism resources

Research Project

Project/Area Number 19K02729
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHiroshima Shudo University (2021)
Mie University (2019-2020)

Principal Investigator

NAGATA Shigefumi  広島修道大学, 人文学部, 教授 (40378279)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 金野 誠志  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (50706976)
磯野 巧  筑波大学, 生命環境系, 客員研究員 (50754884)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
KeywordsESD / 地理総合 / 地理探究 / 地域活性化 / 観光資源 / 遠隔会議 / 地域の課題 / 構想 / 地理 / 地域調査
Outline of Research at the Start

地域の活力低下が課題である地域に位置する三重県立尾鷲高等学校と鹿児島県立徳之島高等学校において,地域活性化を考える1つの手立てとして観光資源の活用に着目した地理ESD授業を実施する。新学習指導要領において,持続可能な社会づくりを考える必履修科目である地理総合とその発展の選択科目である地理探究との接続を想定している。地理的な見方・考え方や地理的技能を駆使して,地域の観光資源の価値を改めてとらえ直し,その活用を考える地域調査を行い,遠隔会議を通して両校の生徒が地域活性化に向けて考え合うことにより学習者の行動の変革を促すことにつながる系統的な地理ESD授業のプログラムを開発する。

Outline of Final Research Achievements

In 2019, the researcher carried out the geography lesson as ESD which students report each other about the charm of their living area before student consider issues of their living area. Students were able to have rediscovery and new recognition about the merit of their area. In 2020, the researcher carried out the geography lesson as ESD which students report each other about plan of regional invigoration through utilizing tourism resources of their living area. Student were able to have consciousness of creating a sustainable society. In 2021, the researcher carried out the geography lesson as ESD which students report each other about plan of regional invigoration through utilizing tourism resources of other area in Japan. Student were able to have consciousness of the change of action towards regional invigoration of Japan.
The researcher was able to develop and carry out the geography lesson program as ESD between Tokunoshima high school and Owase high school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

地理総合の「生活圏の調査と地域の展望」と地理探究の「持続可能な国土像の探究」を想定して,人口減少による地域の活力低下という課題に対し,地域活性化を考える1つの手立てとして観光に着目し,地理的な見方・考え方や地理的技能を駆使して,地域の観光資源の価値を改めて捉え直し,その活用を考える地域調査を行い,共通課題を有する地域の生徒が地域の在り方を考え合うことを通して,学習者の行動の変革を促すような地理ESD授業の系統的なプログラムを提案できた。
地理教育において,持続可能な社会づくりに向けた,地理的見方・考え方や地理的技能を駆使することで,公民としての資質・能力を育成する授業の普及に貢献できる。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 9 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 地域活性化に向けて観光資源の活用を考える地理ESD授業-他地域と伝え合う活動を通して-2022

    • Author(s)
      永田成文
    • Journal Title

      地理教育研究

      Volume: 30 Pages: 1-10

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 三重県紀北町古里地区における日帰り温泉施設の観光利用特性2022

    • Author(s)
      磯野 巧
    • Journal Title

      温泉地域研究

      Volume: 38 Pages: 1-12

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域遺産・世界遺産の価値について考える第4学年社会科学習の構想-日本遺産「四国遍路」と世界遺産「紀伊山地の霊場と参詣道」を対照して-2021

    • Author(s)
      金野誠志・山内雅博
    • Journal Title

      社会認識教育学研究

      Volume: 36 Pages: 21-30

    • NAID

      120007145057

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 台湾での歴史の相対化と日本の教育への示唆-「郷土」教材を捉える新北市の学習者の視点に着目して-2021

    • Author(s)
      金野 誠志
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 39 Pages: 37-50

    • NAID

      40022531520

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 台湾の「郷土」 教材と日治時期の近代化形成及び文化遺産との関連に関する考察2021

    • Author(s)
      金野 誠志
    • Journal Title

      地理教育研究

      Volume: 28 Pages: 22-32

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 持続可能性に基づいたESDとしての地理的探究による中等地理授業-オーストラリアNSW州の環境単元を手がかりに-2020

    • Author(s)
      永田 成文
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 32 Pages: 1-10

    • NAID

      40022479901

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自然のなかの光と音の観光2020

    • Author(s)
      坂本優紀, 池田真利子, 磯野 巧, 卯田卓矢, 柿沼由樹
    • Journal Title

      月刊『地理』

      Volume: 65(10) Pages: 43-50

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 地理総合必履修化に伴う今後の地理教育2020

    • Author(s)
      永田 成文
    • Journal Title

      地理空間

      Volume: 12(3) Pages: 179-191

    • NAID

      130007817473

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校社会科で台湾の文化遺産を扱う意義-地理的見方・考え方の視点を活用して-2020

    • Author(s)
      金野 誠志
    • Journal Title

      地理教育研究

      Volume: 24 Pages: 1-10

    • NAID

      40022243732

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 三重県大紀町における訪日教育旅行の受容基盤-農林漁業体験民宿に着目して-2019

    • Author(s)
      磯野 巧
    • Journal Title

      運輸と経済

      Volume: 79(6) Pages: 93-99

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Geography Lessons as ESD to Deepen Cultural Understanding through Communication about the Value of World Heritage2021

    • Author(s)
      Shigefumi NAGATA
    • Organizer
      IGU-CGE Conference, Prague, 2021 オンライン
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 地域活性化に向けて観光資源の活用を考える地理ESD授業2021

    • Author(s)
      永田 成文
    • Organizer
      2021年度日本地理教育学会第71回大会 オンライン
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域遺産・世界遺産の価値を伝え合い自他の文化理解を深める授業の試み-世界遺産と臺灣世界遺産潛力點を対照して-2021

    • Author(s)
      金野誠志
    • Organizer
      日本グローバル教育学会(同志社大学)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 生活文化の多様性からみた東南アジア・オセアニアの地理授業2020

    • Author(s)
      永田 成文
    • Organizer
      日本地理学会地理教育専門委員会第38回地理教育公開講座(日本地理学会 2020年度秋季学術大会九州大学大会シンポジウムS604)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 世界の人口問題の解決の方向性を考察・構想する高等学校における地理ESD授業-人口転換による人口ボーナス期と人口オーナス期に着目して-2020

    • Author(s)
      永田 成文
    • Organizer
      全国地理教育学会第14回大会シンポジウム「現代の人口問題と地理教育・社会科教育における課題と扱い」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 地理総合必修化と今後の地理教育2019

    • Author(s)
      永田 成文
    • Organizer
      第12回地理空間学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 世界遺産の顕著な普遍的価値への理解を深める地理ESD授業2019

    • Author(s)
      永田 成文
    • Organizer
      2019年度日本地理教育学会第69回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 文化遺産の価値を相対化する地域遺産学習-世界遺産と台湾の文化遺産との関係性から-2019

    • Author(s)
      金野 誠志
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 新・教職課程演習第17巻 中等社会系教育2021

    • Author(s)
      國分麻里・川口広美・永田成文ほか 36人
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003587
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 持続可能な社会に向けての教育カリキュラム-地理歴史科・公民科・社会科・理科・融合-2021

    • Author(s)
      井田仁康,永田成文ほか25名
    • Total Pages
      315
    • Publisher
      古今書院
    • ISBN
      9784772242196
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 中学校社会科教育・高等学校地理歴史科教育2020

    • Author(s)
      棚橋 健治, 草原 和博, 川口 広美, 金 鍾成,永田成文ほか 17名
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学術図書
    • ISBN
      9784780606805
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi