• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Study on the History of Japanese and Korean History Education Based on the Viewpoint of Citizenship Education

Research Project

Project/Area Number 19K02730
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

FUKUDA YOSHIHIKO  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (30510888)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords市民性育成教育 / 歴史教育理論 / 比較教科教育史 / 日韓比較 / 『歴史教育』 / ソウル大学校師範大学 / 歴史教師 / 歴史教育研究会 / 市民性育成 / 日韓 / ソウル大学校 / 師範大学 / 歴史教育 / 教科教育 / 比較
Outline of Research at the Start

本研究では,韓国歴史教育研究会の『歴史教育』や歴史教育学会の『歴史教育研究』などを基礎的な資料として,現代日韓の歴史教育理論の史的展開を実証的に解明することが到達目標である。1950年代から1990年代の日本と韓国の市民性教育の発展を比較しながら考察することで,現代日韓の歴史教育が実践的な側面から市民性育成を図ろうとしてきただけでなく,理論的な側面からも教科教育学研究として進められてきたことを解明する。それによって,今日的な課題として市民性教育としての歴史教育を日韓の間でどのように進めていくのかという新たな「問い」を共同研究として創出していくための基礎的な理論のあり方を提供する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to elucidate contemporary Japanese and Korean theories of history education from a comparative subject education historical perspective in order to theoretically construct history education from the perspective of citizenship development education in East Asia. After the war, Japan and South Korea underwent democratic educational reforms, giving birth to 'social studies' in Japan and 'social life studies' in South Korea. Although influenced by various educational policies after their establishment, 'social studies' and 'social life studies' have always been required to play a role as core subjects in citizenship education even today. Therefore, this study empirically clarified the development of the history of history education theory in contemporary Japan and Korea, using the 'History Education' of the Korean History Education Research Association and the 'History Education Research' of the Society for History Education as basic materials.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの東アジアに関わる社会科教育研究の歴史を整理すると,1980年代になって,近隣諸国との歴史認識をめぐる問題が浮上し,東アジアの歴史認識をどのように子どもたちに形成していくのかが課題となった。1990年代になると,戦後に残されてきた東アジアにおける諸課題が歴史教科書の記述となって顕れ,論争を巻き起こしてきた。2000年代以降になると,東アジアの社会科教育研究者によって,カリキュラム,教科書,授業実践をどのように構成していくのかが議論されてきた。こうした学的探究を踏まえ,市民性教育としての現代日韓の歴史教育理論の史的展開を実証的に明らかにしたことに本研究成果の学術的意義や社会的意義がある。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results) Book (11 results)

  • [Journal Article] Historical Development of Japanese and Korean Historical Education Theories Based on the Perspective of Cultivating Citizenship : Focusing on the Analysis of "The Korean History Education Review" in the 2000s2023

    • Author(s)
      福田喜彦
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要 : 人間発達教育専攻 特別支援教育専攻 教育内容・方法開発専攻 教育実践高度化専攻 附属学校園

      Volume: 63 Pages: 73-87

    • DOI

      10.15117/0002000091

    • ISSN
      2432-6437
    • URL

      https://hyogo-u.repo.nii.ac.jp/records/2000091

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 現代韓国の市民性教育における評価研究の類型的分析- 韓国社会科教育学会『市民教育研究』を中心にして-2023

    • Author(s)
      福田喜彦
    • Journal Title

      社会系教科教育学論叢

      Volume: 2 Pages: 17-26

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 市民性を育成する日韓比較歴史教育理論の現在的射程ー2010年代の『歴史教育』の分析を事例にしてー2023

    • Author(s)
      福田喜彦
    • Journal Title

      日本社会科教育学会第73回全国研究大会発表論文集

      Volume: 19 Pages: 275-276

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日韓比較歴史教育理論史の視点から考える「解放」と「民主化」の位相―1990年代の『歴史教育』の分析を通して―2022

    • Author(s)
      福田喜彦
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 61 Pages: 81-94

    • DOI

      10.15117/00020154

    • ISSN
      24326437
    • URL

      https://hyogo-u.repo.nii.ac.jp/records/16654

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 市民性育成の視点に基づく日韓歴史教育理論の歴史的展開ー2000年代の『歴史教育』の分析を中心にしてー2022

    • Author(s)
      福田喜彦
    • Journal Title

      日本社会科教育学会第72回全国研究大会発表論文集

      Volume: 18 Pages: 175-176

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 比較社会系教科教育史の視点に基づく日韓歴史教育の理論的研究-1970年代から1980年代までの『歴史教育』の分析を中心に-2021

    • Author(s)
      福田喜彦
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 59 Pages: 115-128

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 戦後社会科成立期における日韓の歴史教育理論の比較教科教育史的研究―歴史教育研究会の創設と『歴史教育』の創刊に着目して―2020

    • Author(s)
      福田喜彦
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 57 Pages: 129-142

    • NAID

      120006887250

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 戦後社会科成立期における日韓の歴史教育理論の比較教科教育史的研究 ―歴史教育研究会の創設と『歴史教育』の創刊に着目して―2019

    • Author(s)
      福田喜彦
    • Journal Title

      日本社会科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 15 Pages: 30-31

    • NAID

      120006887250

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 市民性を育成する日韓比較歴史教育理論の現在的射程ー2010年代の『歴史教育』の分析を事例にしてー2023

    • Author(s)
      福田喜彦
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日韓の市民性教育における評価研究の比較分析-韓国社会科教育学会『市民教育研究』を中心にして-2023

    • Author(s)
      福田喜彦
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 市民性育成の視点に基づく日韓歴史教育理論の歴史的展開ー2000年代の『歴史教育』の分析を中心にしてー2022

    • Author(s)
      福田喜彦
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 日韓比較歴史教育理論史の視点から考える「解放」と「民主化」の位相 -1990年代の『歴史教育』の分析を通して-2021

    • Author(s)
      福田喜彦
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 比較社会系教科教育史の視点に基づく日韓歴史教育の理論的研究-1970年代から1980年代までの『歴史教育』の分析を中心に-2020

    • Author(s)
      福田喜彦
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後社会科成立期における日韓の歴史教育理論の比較教科教育史的研究 ―歴史教育研究会の創設と『歴史教育』の創刊に着目して―2019

    • Author(s)
      福田喜彦
    • Organizer
      日本社会科教育学会第69回全国研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 子どもの心理と教育内容の論理を結びつけた社会科授業2024

    • Author(s)
      社会科の理念と授業を考える会 編(編者:松岡靖・新谷和幸・福田喜彦・神野幸隆・大野木俊文・服部太)
    • Total Pages
      322
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] レリバンスの構築を目指す令和型学校教育2024

    • Author(s)
      關浩和・吉川芳則・河邊昭子編
    • Total Pages
      410
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 社会科の「問題解決的な学習」とは何か2023

    • Author(s)
      唐木清志編
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 現代韓国における歴史教育の立論と構想2023

    • Author(s)
      梁豪煥、福田 喜彦、井上 奈穂、キム・ソンヒョン
    • Total Pages
      458
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924541
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 『365日の全授業』DX 小学校社会2022

    • Author(s)
      木村博一・新谷和幸・小田泰司・松岡靖・福田喜彦・神野幸隆編
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784188014271
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 社会科重要用語事典2022

    • Author(s)
      棚橋 健治、木村 博一
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784183464309
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 中等社会系教育2021

    • Author(s)
      國分麻里・川口広美編
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 社会系教育実践学論集2021

    • Author(s)
      社会系教育実践学研究会
    • Total Pages
      225
    • Publisher
      帝国書院
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 板書&写真でよくわかる365日の全授業小学校社会6年2021

    • Author(s)
      木村博一・福田喜彦編
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784184266155
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 東アジアにおける法規範教育の構築2020

    • Author(s)
      梅野正信・福田喜彦
    • Total Pages
      410
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759923179
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 社会系教科教育学研究のブレイクスルー2019

    • Author(s)
      社会系教科教育学会
    • Total Pages
      356
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759923001
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi