• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Study on Formative Assessment of Critical Reading Comprehension and Expression in Secondary Education

Research Project

Project/Area Number 19K02732
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Mase Shigeo  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (90274274)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords中等国語科教育 / 批判的読解力 / 国際比較 / 国際バカロレア / 中等教育 / 文学 / 批評文 / 論証 / 文学の授業 / 書くこと / 形成的評価 / 中等国語科 / 授業研究 / 比較調査 / 表現力 / 比較
Outline of Research at the Start

世界の中等学校の母語教育では,現実的な文脈において有効に働く高次の言語能力を身につけさせることが重要な課題となっている。そうした高次の言語能力を「批判的読解・表現力」と定義し,日本と国際バカロレア,欧米の日々の授業における批判的読解・表現力の形成的評価のあり方について,次のような検討を行う。
1)現実的な状況に沿った読解および形成的評価モデルに基づいた我が国の中等学校,国際バカロレアを導入している中等学校,欧米において授業観察を行い,形成的評価のあり方を比較分析する。
2)三者の比較分析を通して,批判的な読解力・表現力を形成的に評価するための評価モデルの改善を行う。

Outline of Final Research Achievements

This study was designed to conduct an international comparative study of formative assessment in the classroom, as we see the development of critical reading skills that work in realistic contexts as a challenge for secondary mother tongue education around the world. In the first year of the study, classroom observations were conducted in IB schools in Japan and in high schools in the Midwest in the United States. Characteristics of teacher teaching, learner demonstration and immediate evaluation in the classroom were observed. After the second year, the plan switched to a literature review in the Corona Disaster; Goff (2018) evaluated critical writing written from reading material about the work and its historical context in terms of argumentation. In the domestic context, the learners themselves learned reading strategies and writing styles from a corpus of critical texts and wrote critical texts, which were characterized by self- and peer-assessment.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,世界的に母語教育において高次の読解力の育成が求められる中,高校卒業時の総括的評価(修了試験もしくは大学入試)の枠組みをふまえながら,授業における形成的評価のあり方について国際的な比較を行おうとした点に研究的な意義がある。コロナ禍の影響で海外の実地における調査は1年次の米国の高校に限られたが、二年次以降の海外の文献、国内での実地調査を通して、文学の批評文作成における形成的評価の在り方について、米国と日本の共通点と相違点を明らかにした。こうした結果は、思考力・判断力・表現力の育成をより重視する我が国の中等国語科授業の改善において示唆を与えるものとして社会的な意義がある。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (8 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 論理を観点とした文学作品の読みの授業の検討─「海の命」の場合─2022

    • Author(s)
      間瀬茂夫
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1255 Pages: 38-43

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「言葉による見方・考え方」の学びを実現する国語科学習指導の課題2022

    • Author(s)
      間瀬茂夫
    • Journal Title

      国語教育研究

      Volume: 63 Pages: 141-147

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「他者」を観点とした「ごんぎつね」授業実践の検討2021

    • Author(s)
      間瀬茂夫
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1243 Pages: 38-43

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「考えの形成」のプロセスを重視した「書くこと」の指導2020

    • Author(s)
      間瀬茂夫
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 578 Pages: 4-9

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 高等学校国語科における文章読解のつまずきに関する研究─文章読解のモデルに基づく調査結果の分析をとおして─2020

    • Author(s)
      登城千加・間瀬茂夫
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 1 Pages: 95-104

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 説明的文章の読解指導における「論理」に関する学力像の更新―中学校・高校段階を中心に―2020

    • Author(s)
      間瀬茂夫
    • Journal Title

      国語教育論叢

      Volume: 27 Pages: 172-184

    • NAID

      120006822867

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 説明的文章の読み方の枠組みとプロセス─第三学年「ありの行列」の授業分析を通して─2020

    • Author(s)
      間瀬茂夫
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1231 Pages: 38-43

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「論理」に関する知識と学力観の更新を2019

    • Author(s)
      間瀬茂夫
    • Journal Title

      広島大学附属中・高等学校国語科研究紀要

      Volume: 50 Pages: 70-74

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 生徒の学習特性に応じた評論文の読解方略指導の課題2021

    • Author(s)
      登城千加、間瀬茂夫
    • Organizer
      第140回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 批評文(Literary Argumentative Writing)指導の構想2021

    • Author(s)
      間瀬茂夫
    • Organizer
      第13回中国・北九州国語教育学研究会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校における「批評する力」を育成する文学作品の学習指導に関する研究―批評文集を用いた「読みの観点」と「書き方」の習得・活用―2020

    • Author(s)
      辻尚実・間瀬茂夫
    • Organizer
      第139回全国大学国語教育学会秋季大会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 公開講座「学習者の論理」をどのように育てるのか─国語科学習領域をまたぐユーザーのための「論理」の学習指導2020

    • Author(s)
      間瀬茂夫
    • Organizer
      第139回全国大学国語教育学会秋季大会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] リーディングスキルテストと学力調査の相関からとらえた読解力に関する研究2019

    • Author(s)
      間瀬茂夫・冨安慎吾
    • Organizer
      第137回全国大学国語教育学会仙台大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Tradition and Innovation in Japanese Language Education2019

    • Author(s)
      Shigeo Mase
    • Organizer
      The 21st Seoul National University Korean Language Education Research Institute International Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 科学に対する認識の形成に向けた指導方略の検討-理科と国語の教科等横断的視点から-2019

    • Author(s)
      西村栄哉,高橋龍之介, 間瀬茂夫,三好美織
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 中学校国語科教育2021

    • Author(s)
      甲斐雄一郎、間瀬茂夫他
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003570
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] ポスト・コロナの学校教育2020

    • Author(s)
      草原和博・吉田成章・間瀬茂夫他
    • Total Pages
      174
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863275287
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi