• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Creation of a reading space through fusion of subjects:A reciprocal study of theory and practice

Research Project

Project/Area Number 19K02735
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionOita University

Principal Investigator

HANASAKA Ayumu  大分大学, 教育学部, 教授 (20732358)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤井 康子  大分大学, 教育学部, 准教授 (10608376)
佐野 比呂己  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (60455699)
大島 崇  大分大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (70715276)
石出 和也  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (90552886)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords読むこと / 教科融合 / 読書行為 / 読者反応 / 読書空間 / 身体教育 / 強化融合 / 読みにおける想像力 / 読書空間の創出
Outline of Research at the Start

本研究では、まず第1に、読書行為を取り巻く空間性(状況性)の創出を音楽科、美術科とともに試みる。第2に、理論の実践的検証に取り組む。第3に、戦後の国語教育実践を再評価する。1つは読みにおけるイメージ形成論(1970~2000)、もう1つは1950年代の「生活綴方教育」である。それらの調査・考察によって、「読むこと」と「書くこと」の調和的育成を模索する。

Outline of Final Research Achievements

I analyzed the teaching practices of the 1980s recorded by Akiko Fukagawa. What I discovered is that when teachers conduct classes that break down the boundaries between fiction and reality, children experience as if they are in a fictional world and develop creative thinking with their friends. That's true. I also wrote a paper on physical exercises that focused on developing sensitivity. In that paper, I considered what kind of body is a body that responds to space, and wrote about the training necessary to approach such a body.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大分県内の公立小学校にて理論研究に基づいた教科横断的な授業を試行した結果、学習者の日常と非日常の境界線上に位置するような教材を探索もしくは開発して用いることで、その後の話し合い等が活性化することが示唆された。また、音読・朗読に関する大学公開講座を研究期間中で96回開催し、理論と実践の融合を試みた。この他、昭和初期に展開された久留島武彦の「口演童話」を調査した。久留島武彦は大分の先哲であり、その史的研究によって、「語る身体」についての知見を集約することができた。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (35 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (31 results) (of which Open Access: 28 results,  Peer Reviewed: 6 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 絵と言葉の反自立性に着目した絵本の構造分析 : 『ぼくのともだちは、あたまにはながさいている』を例に2024

    • Author(s)
      小田 康陽、花坂 歩
    • Journal Title

      国語探究

      Volume: 4 Issue: 4 Pages: 133-140

    • DOI

      10.32150/0002000135

    • ISSN
      2758-0210
    • URL

      https://hokkyodai.repo.nii.ac.jp/records/2000135

    • Year and Date
      2024-03-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 久留島武彦の口演童話観の整理と検討2024

    • Author(s)
      花坂 歩
    • Journal Title

      国語論集

      Volume: 21 Pages: 47-55

    • DOI

      10.32150/0002000141

    • ISSN
      18824927
    • URL

      https://hokkyodai.repo.nii.ac.jp/records/2000141

    • Year and Date
      2024-03-24
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Is It Possible for Teachers to Teach "Interviews"? : Examination of Knowledge to Be Taught and Ability to Be Developed2023

    • Author(s)
      釘宮 里枝、花坂 歩、岩崎 朋美
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 45 Issue: 1 Pages: 49-59

    • DOI

      10.51073/17248

    • ISSN
      24240680
    • URL

      https://our.repo.nii.ac.jp/records/2012837

    • Year and Date
      2023-09-01
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Trial Class for Organizing "Classical Literature as an Experience" : An Attempt to Fuse Literature and Music2023

    • Author(s)
      花坂 歩、安道 百合子、清水 慶彦、石出 和也
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 44 Issue: 2 Pages: 181-193

    • DOI

      10.51073/17110

    • ISSN
      24240680
    • URL

      https://our.repo.nii.ac.jp/records/2012775

    • Year and Date
      2023-03-01
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 言語と思考と体験を豊かにする虚構体験の構造化:巻き込み・巻き込まれ現象の具現化2023

    • Author(s)
      花坂歩・石出和也・大島崇・藤井康子・佐野比呂己
    • Journal Title

      九州国語教育学会紀要

      Volume: 12 Pages: 22-31

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師に求める音声表現スキルの内容と指導方法 : 「玉野井メソッド」の報告と検討2023

    • Author(s)
      岩崎 朋美、玉野井 ちさと、花坂 歩
    • Journal Title

      国語探究

      Volume: 2 Pages: 44-55

    • DOI

      10.32150/00010876

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1807/00010876/

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 柳田国男監修高等学校国語科教科書における単元「小説」をめぐって2023

    • Author(s)
      佐野 比呂己、佐野 理美
    • Journal Title

      国語探究

      Volume: 2 Pages: 1-11

    • DOI

      10.32150/00010871

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1807/00010871/

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 柳田国男監修高等学校国語科教科書における単元「古文入門」をめぐって2023

    • Author(s)
      佐野 比呂己、佐野 理美
    • Journal Title

      国語論集

      Volume: 20 Pages: 16-30

    • DOI

      10.32150/00010900

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1807/00010900/

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development of a Cross-curriculum that Creates "Tradition" and "Creation"2 : Consideration on Subject Fusion Caused by Crossing Subjects2022

    • Author(s)
      花坂 歩、衛藤 俊明、釘宮 泰代、河野 晋也
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 44 Issue: 1 Pages: 159-168

    • DOI

      10.51073/17062

    • ISSN
      24240680
    • URL

      https://our.repo.nii.ac.jp/records/2012615

    • Year and Date
      2022-09-01
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development of a Cross-curriculum that Creates "Tradition" and "Creation"1 : The Process of Creating a Unit Design Using Geosite2022

    • Author(s)
      河野 晋也、衛藤 俊明、釘宮 泰代、花坂 歩
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 44 Issue: 1 Pages: 145-158

    • DOI

      10.51073/17061

    • ISSN
      24240680
    • URL

      https://our.repo.nii.ac.jp/records/2012614

    • Year and Date
      2022-09-01
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもの主体性を育てたい教師のための小考 : 国語科指導案に組み込むべき言葉の検討2022

    • Author(s)
      花坂 歩、成松 千穂、水間 清香、髙野 友香、山根 紫野、中尾 雅宏、千田 一晃
    • Journal Title

      国語探究

      Volume: 1 Pages: 17-26

    • DOI

      10.32150/00010742

    • ISSN
      2758-0210
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1807/00010742/

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学生とのプロジェクト学習 : 「さけが大きくなるまで」を起点に教科等横断的学習を考える2022

    • Author(s)
      佐野 比呂己
    • Journal Title

      国語探究

      Volume: 1 Pages: 89-128

    • DOI

      10.32150/00010749

    • ISSN
      2758-0210
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1807/00010749/

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 2022年4月コロナ禍の言語生活 : 教員養成系大学初年次学生のコミュニケーションに関する意識2022

    • Author(s)
      佐野 比呂己
    • Journal Title

      国語探究

      Volume: 1 Pages: 1-16

    • DOI

      10.32150/00010741

    • ISSN
      2758-0210
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1807/00010741/

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 柳田国男監修高等学校国語科教科書における単元「読書」をめぐって2022

    • Author(s)
      佐野 比呂己
    • Journal Title

      語学文学

      Volume: 61 Pages: 5-16

    • DOI

      10.32150/00010813

    • ISSN
      2435-8754
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1807/00010813/

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 話し手との共創感を強める「聞き方」について― コーチング理論からの示唆のまとめ ―2022

    • Author(s)
      岩崎朋美・花坂歩
    • Journal Title

      国語論集

      Volume: 19 Pages: 266-275

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 音読・朗読のための弛緩発声法の研究(2)― 心地よく響く声に出会わせるための身体アプローチ ―2022

    • Author(s)
      花坂歩・千田一晃
    • Journal Title

      国語論集

      Volume: 19 Pages: 45-54

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教科越境的な学びを引き出すための国語科所収教材の研究-小学校国語科「世界一美しいぼくの村」を例に-2021

    • Author(s)
      花坂歩・柳谷直明・河野晋也
    • Journal Title

      中研紀要教科書フォーラム

      Volume: 22 Pages: 27-40

    • NAID

      40022746325

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 読みの授業における巻き込み・巻き込まれ現象の検討―1980年代の深川明子の論文を素材として―2021

    • Author(s)
      花坂歩
    • Journal Title

      九州地区国立大学教育系・文系研究論文集

      Volume: 7(2)

    • NAID

      120007001714

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 読書行為に介入してくる現実態の間テクスト要因―柳田国男『海南小記』を検討の素材として―2021

    • Author(s)
      花坂歩
    • Journal Title

      国語論集

      Volume: 18 Pages: 47-53

    • NAID

      120007003223

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別活動(学級会)に国語科での学びを生かす教科融合の取り組み―小学校三年生の「話すこと・聞くこと」との結び付け―2021

    • Author(s)
      篠原諒伍・花坂歩
    • Journal Title

      国語論集

      Volume: 18 Pages: 222-230

    • NAID

      120007003248

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 国語科教材研究における越境の試み-「世界一美しいぼくの村」を題材に-2021

    • Author(s)
      花坂歩・柳谷直明・河野晋也
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 42(2) Pages: 161-174

    • NAID

      120006993529

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] グローカル人材の育成を目指す小規模小学校の挑戦-地域の教育資源を活用したキャリア教育実践の報告-2021

    • Author(s)
      花坂歩・衛藤俊明・釘宮泰代
    • Journal Title

      大分大学高等教育開発センター紀要

      Volume: 13 Pages: 137-148

    • NAID

      120007004920

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ポートフォリオ評価を用いた自己調整力の育成-中学校国語科の通年指導の記録の検討 -2021

    • Author(s)
      釘宮里枝・花坂歩
    • Journal Title

      大分大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 38 Pages: 1-10

    • NAID

      40022546816

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 音読・朗読のための弛緩発声法の研究(1)-身体の弛緩と発声・発音の基礎-2021

    • Author(s)
      花坂歩・千田一晃
    • Journal Title

      大分大学高等教育開発センター紀要

      Volume: 13 Pages: 69-79

    • NAID

      120007004913

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 国語科授業における単元ゴールの設定と振り返り:引き寄せ・引き受け・引き渡しの試み2020

    • Author(s)
      松岡朱・花坂歩
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 42(1) Pages: 29-38

    • NAID

      120006888803

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 生徒の自立を促す自己評価サイクルの開発と試行-運用可能なポートフォリオ評価を目指して-,2020

    • Author(s)
      釘宮里枝・花坂歩
    • Journal Title

      国語論集

      Volume: 17 Pages: 202-210

    • NAID

      120006820535

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 生活実感から言葉を芽生えさせることの試論2020

    • Author(s)
      花坂歩・藤井康子
    • Journal Title

      国語論集

      Volume: 17 Pages: 19-28

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 現代を生き抜くための作文指導についての一考察2020

    • Author(s)
      中尾雅宏・花坂歩
    • Journal Title

      国語論集

      Volume: 17 Pages: 85-92

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校美術科と国語科等の教科融合型学習の研究(3):故郷の色をテーマとした学習の成果と課題2020

    • Author(s)
      藤井康子・花坂歩・永松芳恵
    • Journal Title

      日本美術教育研究論集

      Volume: 54 Pages: 139-146

    • NAID

      40022212282

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師による学習材化を念頭においた『スイミー』研究の再構築2020

    • Author(s)
      花坂歩
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 573 Pages: 42-49

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校図書館の活用による授業改善2019

    • Author(s)
      大月さゆり・佐野比呂己
    • Journal Title

      釧路論集(北海道教育大学釧路校研究紀要)

      Volume: 51 Pages: 53-60

    • NAID

      120006814505

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] コロナ禍のコミュニケーション意識2022

    • Author(s)
      佐野比呂己
    • Organizer
      釧路国語教育学会8月例会(第126回)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 美との出会いによって生み出される内的現象の言語化への試み-教科融合による「振り返り」の分析-2020

    • Author(s)
      花坂歩・藤井康子
    • Organizer
      釧路国語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「読書」における巻き込み・巻き込まれ現象の検討-1980年代の深川明子の視点から-2019

    • Author(s)
      花坂歩
    • Organizer
      九州国語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 読書が引き起こす“イメージ空間”創出のための手探り -深川明子の視点から-2019

    • Author(s)
      花坂歩
    • Organizer
      釧路国語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi