• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ESD after 3.11 - Building home economics learning that explores safety and security of life and daily life -

Research Project

Project/Area Number 19K02736
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

OHYA Hideyo  宮崎大学, 教育学部, 准教授 (50827441)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords原発事故 / いのちと暮らしの安全・安心 / ESD / 家庭科の授業実践 / 質的分析 / 核のゴミ / 情報リテラシー / 人権としての安全保障 / 人権 / 自主避難家族 / 高濃度放射線廃棄物の処分場誘致問題 / 家庭科の授業構想 / 家庭科 / 民主主義 / 安全保障 / SDGs / 主権者としての生活者 / 高濃度放射線廃棄物処分場問題 / シナリオ作り / 家族を取り巻く社会背景 / SDGs / 教育実践 / コロナ / 安全・安心 / 健康 / ESD授業実践 / 家庭科教育 / 暮らしの安全・安心 / 東日本大震災 / 原発災害
Outline of Research at the Start

東日本大震災原発事故は、今もなお持続不可能な暮らしの問題を抱えており、この「いのちと暮らしの安全・安心をめぐる課題」を家庭科の中でESDの視点から教材化していくことが必要であると考えた。具体的には大学の基礎教育講座でこの「いのちと暮らし課題」に取り組み、受講生の意識変容の分析および授業の省察を行う。また、教員免許状更新講習において先の課題研究で作成したESD実践チェック表を活用した授業構想の課題に取り組み、活動を通した家庭科教員の意見を分析する。文献調査結果や社会動向とともにこれらの分析結果を反映させ、ESD視点からいのちと暮らしの安全・安心を探究する授業構想および教材開発を行う。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to design lessons which make students think about social issues after 3.11. With the passage of time, interest has waned in areas far from the affected areas. Therefore, we envisioned a class centered on active learning. The class consisted of scenario creation for a family meeting on voluntary evacuation and a citizens' meeting on the issue of attracting a highly radioactive waste disposal site. Through the class, the students were able to enhance their information literacy, and to realize the importance of correctly understanding the current situation and the need for a place to deliberate on the issue from various perspectives.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、東日本大震災原発事故後の生活課題に焦点をあてた15回の授業を通した受講生の意識変容について質的分析を行った。その結果、当初は対岸の火事という程度の認識であった受講生も、授業を通して核のごみ問題や3.11後の生活の安全保障の問題は、日本全体で考えていくべき重要課題と認識するまでの変容がみられた。また、報道された文面をそのまま受けとめるのではなく、その裏側にどのような背景があるのかを考えることができるようになっていた。このことから、自分たちで情報にアプローチし、解決策を模索していく授業実践の有効性を示すことができた。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 6 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 3 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 基礎教育「現代社会の課題」における学生の学びと気づきー人権の視点で3.11後の暮らしを見つめるー2024

    • Author(s)
      大矢英世
    • Journal Title

      The Journal of Engaged Pedagogy 『関係性の教育学』

      Volume: 23 Pages: 223-236

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 新米先生奮闘記22024

    • Author(s)
      大矢英世
    • Journal Title

      家教連家庭科研究

      Volume: 378

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「かかわる力」「つながる力」を育成する中学校家 庭科の授業構想 ー生徒の内面にせまる高齢者学習をめざしてー2023

    • Author(s)
      大矢, 英世, 宮本, 由宇, 今村, 愛実, 鍛冶屋, 茜, 伊波, 富久美, 藤本 明弘
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部紀要

      Volume: 101 Pages: 76-88

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 家庭科の新米先生奮闘記12023

    • Author(s)
      大矢英世
    • Journal Title

      家教連家庭科研究

      Volume: 373 Pages: 44-45

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 語ろうつくろう家庭科の授業2023

    • Author(s)
      大矢英世
    • Journal Title

      家教連家庭科研究

      Volume: 377 Pages: 16-19

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] つながりを意識した中学校家庭科の授業構成と学びー消費生活と衣生活分野の関連を中心にー2022

    • Author(s)
      宮本由宇,伊波富久美,今村愛美,岩見ミカ,大矢英世
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部紀要

      Volume: 99 Pages: 34-45

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 人権と民主主義の学びを家庭科から2022

    • Author(s)
      大矢英世
    • Journal Title

      家教連家庭科研究

      Volume: 370 Pages: 4-9

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 男子進学校における家庭科の定着過程と授業展開-男女共同参画の視点を中心に-2022

    • Author(s)
      大矢英世
    • Journal Title

      博士論文(日本女子大学大学院人間生活学研究科生活環境学専攻博士後期課程)

      Volume: 1 Pages: 1-346

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 家庭科教育とSDGs(6) 家庭科の衣生活学習とSDGs2021

    • Author(s)
      大矢英世
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 64 Pages: 86-89

    • NAID

      40022595822

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間とつながる家庭科の学び-SDGsの視点に立った衣生活学習に関する中学校での授業検討-2021

    • Author(s)
      大矢英世,宮本由宇,山口麻衣子,岩見ミカ,伊波富久美
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部紀要

      Volume: 97 Pages: 136-147

    • NAID

      120007147823

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 人権としての生活の安全保障とESD―3.11から家庭科教育は何を課題とすべきか―2020

    • Author(s)
      大矢英世
    • Journal Title

      The Journal of Engaged Pedagogy『関係性の教育学』

      Volume: 19 Pages: 123-136

    • NAID

      40022277476

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 消費生活分野における小中連携を視点とした授業の構想と実践ー「商品の選択と購入」に関する中学校での授業検討ー2020

    • Author(s)
      宮本由宇,伊波富久美,山口麻衣子,岩見ミカ,大矢英世
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部紀要

      Volume: 95 Pages: 64-73

    • NAID

      120007120349

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 今こそ家庭科の原点に立ち戻ろう~『センス・オブ・ワンダー』を大切に2019

    • Author(s)
      大矢英世
    • Journal Title

      家教連家庭科研究

      Volume: 349 Pages: 4-9

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 家庭科教育と持続可能な社会―きれいごとではすまされない子どもの現状に引き寄せて―2019

    • Author(s)
      大矢英世
    • Journal Title

      家教連家庭科研究

      Volume: 350 Pages: 4-11

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学1年生が企画した「災害避難所体験」ー地域の方々とつながり、人権の視点で考えるー2019

    • Author(s)
      大矢英世
    • Journal Title

      家教連家庭科研究

      Volume: 352 Pages: 24-25

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 家庭科教員によるESDの授業実践の現状と課題2019

    • Author(s)
      佐藤裕紀子,志村結美,加賀恵子,大矢英世他
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 62 Pages: 150-159

    • NAID

      130007935470

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 生活を見つめ、主権者として社会に働きかける力を育てる2023

    • Author(s)
      大矢英世
    • Organizer
      教育研究全国集会2023 第10分科会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 子どもの思いに寄り添った家庭科の授業2022

    • Author(s)
      大矢英世
    • Organizer
      教育研究全国集会 第10分科会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 男子進学校における家庭科の定着過程と授業展開ー男女共同参画の視点を中心にー2022

    • Author(s)
      大矢英世
    • Organizer
      日本女子大学大学院人間生活学研究科博士論文口頭発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 主権者を育てる家庭科の授業づくり2021

    • Author(s)
      大矢英世
    • Organizer
      教育研究全国集会 第10分科会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 家庭科教育と持続可能な社会2019

    • Author(s)
      大矢英世
    • Organizer
      第54回家庭科教育研究者連盟夏季研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 日本の民主教育 教育研究全国集会2023報告集2024

    • Author(s)
      西川香子,山本由美,波岡知朗,浅井春夫,大矢英世他58名
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      大月書店
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 日本の民主教育20222023

    • Author(s)
      みんなで21世紀の未来をひらく教育のつどい―教育研究全国集会2022実行委員会(高知)
    • Total Pages
      352
    • Publisher
      大月書店
    • ISBN
      9784272441075
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 生活からはじめる教育 コロナ禍が教えてくれたこと2021

    • Author(s)
      鶴田敦子,大矢英世,明楽英世,石津みどり,板倉幸子他
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      開隆堂
    • ISBN
      9784304021848
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://apumdb.miyazaki-u.ac.jp/IST?1715784499949

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi