• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Quality Assurance for 21st Century Teachers through Competency Research at Teacher Career Stages

Research Project

Project/Area Number 19K02739
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Mimura Takao  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (10324021)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords教師のキャリア・ステージ / キャリア教育 / 働き方改革 / キャリア形成 / 質保証システム / well-being / 専門性向上 / 成長指標 / キャリアテクニカル教育 / Teacher Credential / professional development / 育成指標 / 21世紀型教員 / キャリア・ステージ / コンピテンシー / 教員養成 / Linked Learning
Outline of Research at the Start

変化が激しく予測不可能な未来社会において自立的に生き、社会の形成に参画する児童生徒の教育を担う教員の育成を、個人のキャリア形成と養成・研修を担う教育行政や教育機関との関連でとらえ、その課題を解明し、21 世紀型教員の質保証のシステムを構築することを目的とする。その際、2008 年に創設された教職大学院の新たな教員養成の機能に焦点を当てる。
具体的には、児童生徒のキャリア教育を担当する教師のキャリアステージ及びステージで求められるコンピテンシーを明らかにする。さらに、教師のキャリアステージにおけるコンピテンシーを身に付けるカリキュラム開発を行い、21 世紀型教員の質保証システムの構築を目指す。

Outline of Final Research Achievements

The project gained knowledge from abroad on the theme. We travelled to the USA and conducted interviews with many researchers, including Professor Jorge Ruiz de Velasco (Stanford University), and invited researchers from Svetlana Darche (WestEd) and the Korea Institute for Youth Policy Research to Japan for discussions. In the second year of the research, we developed and presented a draft of the paper "Development of 'growth indicators' in the quality assurance system for 21st century teachers" (pp. 3-16), which we presented in the paper "Development of 'growth indicators' in the quality assurance system for 21st century teachers" (pp. 16), and spent the remaining two years of the research conducting interviews and school visits on overseas trips, inviting overseas researchers The validity of the indicators was verified through interviews and school visits during overseas trips, invitations and visits to schools in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

21世紀型の教師のコンピテンシーを教育実践を通した教師のキャリア形成過程におき、「21世紀型教員の質保証システムにおける『成長指標』」(試案)を示し、米国や韓国での聞き取り調査及び海外から研究者等を招聘し「成長指標」の妥当性を検証したところにたところに学術的意義がある。さらに、児童生徒のキャリア形成に携わるキャリア教育がもつ、実践者としての教師のキャリア形成に与える影響を認め、米国におけるLinked Learning及び韓国における進路教育の実践、そして日本におけるキャリア教育の実践を比較検討し、教師の成長局面と照射し成長指標を示したところに社会的意義を認めることができる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (39 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (14 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 6 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (11 results)

  • [Journal Article] 生徒指導と進路指導・キャリア教育との連携の可能性2023

    • Author(s)
      三村隆男
    • Journal Title

      埼玉教育第3号

      Volume: 823 Pages: 2-3

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新しい提要、新しい生徒指導、第8回 第9章 中途退学-キャリア教育・進路指導の視点での取組2023

    • Author(s)
      三村隆男
    • Journal Title

      月刊生徒指導

      Volume: 11 Pages: 36-39

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師の力量を高めるIDEAゲームの登場とその進展2023

    • Author(s)
      三村隆男
    • Journal Title

      早稲田キャリア教育研究

      Volume: 14巻 Pages: 4-11

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校における職業レディネス・テストの効果的な活用2023

    • Author(s)
      三村隆男
    • Journal Title

      職業研究

      Volume: 2023年1巻 Pages: 3-3

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校における職業レディネス・テスト(VRT)の効果的な活用2022

    • Author(s)
      三村隆男
    • Journal Title

      しんりけんさ

      Volume: 19 Pages: 6-7

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 21世紀教員の質保証システムの構築に向けて2022

    • Author(s)
      三村隆男、野崎倫子
    • Journal Title

      早稲田キャリア教育研究

      Volume: 13巻 Pages: 1-16

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 米国カリフォルニア州におけるキャリア教育改革 -リンクト・ラーニングと学校アカウンタビリティ-2022

    • Author(s)
      三村隆男、宮古紀宏
    • Journal Title

      早稲田大学教職大学院紀要

      Volume: 14 Pages: 1-13

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] キャリア教育のライフ・サイクル論2021

    • Author(s)
      三村隆男
    • Journal Title

      早稲田キャリア教育研究

      Volume: 12 Pages: 13-13

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 深い学び再考―Post COVID-19を見据えて2020

    • Author(s)
      三村隆男
    • Journal Title

      学校教育研究

      Volume: 35 Pages: 8-20

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 平成期と進路指導・キャリア教育2020

    • Author(s)
      三村隆男
    • Journal Title

      早稲田大学教職大学院紀要

      Volume: 11 Pages: 35-50

    • NAID

      120006812967

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Preliminary Comparison of Career Education for Youth among Ten Asian countries: A Synthesis of Country Reports from the 2017 ARACD Conference2020

    • Author(s)
      Takao Mimura, Hyuncheol Kim
    • Journal Title

      Indian Journal of Career and Livelihood Planning

      Volume: 8(1) Pages: 23-28

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 学校教育における経験を変える 学びと仕事をつなぐLinked Learning2019

    • Author(s)
      三村隆男
    • Journal Title

      先端教育

      Volume: 1 Pages: 70-71

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] (翻訳)日本キャリア教育学会第40回研究大会基調講演「My Life and Career Journey in the US and Japan」ダリル・T・ヤギ2019

    • Author(s)
      三村隆男
    • Journal Title

      キャリア教育研究

      Volume: 38(1) Pages: 17-25

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国カリフォルニア州におけるキャリア教育とキャリア・カウンセリング、2019

    • Author(s)
      三村隆男
    • Journal Title

      日仏教育学会年報、

      Volume: 26(48) Pages: 54-58

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 生徒指導・キャリア教育に関する学校アカウンタビリティ導入の検討2023

    • Author(s)
      三村隆男・宮古紀宏
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第45回研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Proposed Indicators for Measurement of Collective Efforts in Career Education2023

    • Author(s)
      三村隆男・宮古紀宏
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第45回研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] バルネラブルな生徒・中途退学者等に対する学校から社会への移行支援に関する国際比較-第 1 次報告-2023

    • Author(s)
      三村隆男他18名
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第45回研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Linked Learning in Japan2023

    • Author(s)
      Mimura T. & Yagi D. T.
    • Organizer
      Linked Learning Conference 2023, San Diego.
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of an Alternative Program to Work Experience for Middle School Students and Examination of its Effectiveness,2022

    • Author(s)
      Mimura T., Sakai Y.
    • Organizer
      46th IAEVG international conference. Seoul, Korea,
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 生徒指導の課題と『新生徒指導提要』2022

    • Author(s)
      Mimura T.
    • Organizer
      46th IAEVG international conference, NYPI-ARACD Symposium, Seoul, Korea,
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The possibility of examining the effectiveness of a career education program through a follow-up survey,2021

    • Author(s)
      Mimura T., Zaha M., Kyan H.
    • Organizer
      44th IAEVG international conference. Riga, Latvia.
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] キャリア教育を批判的に検討する観点の析出2021

    • Author(s)
      三村隆男、宮古紀宏
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第43回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成段階における「学校マネジメント教育」プログラムの 開発研究2021

    • Author(s)
      三村隆男、岡田芳廣、小山利一、高橋あつ子、細谷美明、羽入田眞一、遠藤真司
    • Organizer
      日本学校教育学会研究推進委員会2020年度課題研究
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大阪市立少年職業相談所の系譜と意義2020

    • Author(s)
      三村隆男
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第42回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 沖縄県における地域連携型キャリア教育プログラムの効果検証に向けた予備調査実践2020

    • Author(s)
      座覇真理子、喜屋武裕江、三村隆男
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第42回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成段階における「学校マネジメント教育」プログラムの 開発研究2020

    • Author(s)
      三村隆男、岡田芳廣、小山利一、高橋あつ子、細谷美明、羽入田眞一、遠藤真司
    • Organizer
      日本教職大学院協会研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Comparison of career education for youth among Asian countries2019

    • Author(s)
      Takao Mimura, Hyuncheol Kim
    • Organizer
      IAEVG
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校職業指導導入期における大阪市少年職業指導研究会の成立2019

    • Author(s)
      三村隆男
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第41回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 日本キャリア教育事始め2024

    • Author(s)
      三村隆男
    • Total Pages
      34
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759925098
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 「社会情緒的(非認知)能力の発達と環境に関する研究:教育と学校改善への活用 可能性の視点から」(学校改善チーム)最終報告書(海外調査)2024

    • Author(s)
      三村隆男・宮古紀宏
    • Total Pages
      19
    • Publisher
      国立教育政策研究所
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] これからの児童生徒の発達支持2023

    • Author(s)
      三村隆男
    • Total Pages
      6
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324112724
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 学校教育を深める・究める2022

    • Author(s)
      安藤知子、宇都宮明子、菅原至、鈴木久米男、田中謙、棚野勝文、蜂須賀洋一、林幸克、三村隆男
    • Total Pages
      172
    • Publisher
      三恵社
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 現代アメリカ教育ハンドブック第2版2021

    • Author(s)
      三村隆男
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      4798917397
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 社会情緒的(非認知)能力の発達と環境に関する研究:教育と学校改善への活用可能性の視点から」(学校改善チーム)中間報告書(米国・中国調査)2021

    • Author(s)
      三村隆男、宮古紀宏
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      国立教育政策研究所
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 中学校、No.8192021

    • Author(s)
      三村隆男
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      全日本中学校長会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 望ましい勤労観、職業観の育成を目指す実践事例集2021

    • Author(s)
      三村隆男
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      沖縄県教育委員会県立学校教育課
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] Diversifying Schools: Systemic Catalysts for Educational Innovations in Singapore (Education in the Asia-Pacific Region: Issues, Concerns and Prospects Book 61)2021

    • Author(s)
      Mimura T. , Yagi D. T.
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 生活科・総合的学習事典2020

    • Author(s)
      三村隆男、日本生活科・総合的学習教育学会
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863275027
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 新版キャリア教育概説2020

    • Author(s)
      三村隆男、下村英雄、松井賢二、浦上昌則、横山明子ら
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東洋館出版
    • ISBN
      9784491042640
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi