Research on a classical education curriculum that cultivates the ability to understand Japanese culture from an international perspective
Project/Area Number |
19K02750
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Fukushima University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
高橋 正人 福島大学, 人間発達文化学類, 特任教授 (00809189)
佐藤 佐敏 福島大学, 人間発達文化学類, 教授 (10510167)
澁澤 尚 福島大学, 人間発達文化学類, 教授 (60344826)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 古典教育 / 読み比べ / 古典探究 / 比較 / おくのほそ道教材 / 和歌・漢詩の読み比べ / 対話的学び / 源氏物語教材 / 探究的な学び / 古文漢文融合教材 / スパイダー討論 / アクティブ・リーディング / アンソロジー教材 / 思考力・表現力 / 国語科教育 / 古文 / 漢文 |
Outline of Research at the Start |
学習指導要領の改訂において「主体的・対話的で深い学び」の実現に向けた授業改善の推進が進められている。本研究では、古文と漢文を共に取りあげた教材の開発と、その教材を活かせるような言語活動を取り入れ、古典教育においても「主体的・対話的で深い学び」が実現できるような指導法を開発する。さらに、それらを通常の古典教育にどう組み込めば効果的かについても検討し、和漢融合した古典教育カリキュラムを開発する。
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, we started by getting familiar with the classics, and constructed a model of texts for teaching materials (including word notes, modern translations, and reference materials) that can be read and deepened systematically and step by step. Next, we have developed a teaching method that emphasizes independent language activities, breaking away from the lecture-style transmission-type lessons that are the main cause of dislike of classics. Furthermore, we constructed a PDCA cycle-type curriculum development model in collaboration with university subject specialization, subject education, and incumbent school teachers.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学習指導要領の改訂において「主体的・対話的で深い学び」の実現に向けた授業改善の推進が進められている中で、言語活動を取り入れた古典教育の授業案や実践報告が多数報告されていた。しかし、その多くは教科書に掲載されている特定の古文や漢文をそれぞれ単発的に取り上げるか、現代の文章と比較するかに留まっており、古文と漢文を同時に取り上げて比較検討したり引用の表現効果を考えたりする授業案や実践報告はほとんどなかった。本研究では、古文と漢文を共に取りあげた教材の開発と、その教材を活かせるような言語活動を取り入れた指導法を開発した。
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Report
(4 results)
Research Products
(15 results)