• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical research on teaching frameworks to support elementary programming education

Research Project

Project/Area Number 19K02751
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

Kawasima Yoshiaki  宇都宮大学, 共同教育学部, 教授 (70282374)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高山 裕一  作新学院大学, 人間文化学部, 特任教授 (00802571)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsプログラミング教育 / 小学校 / 授業設計 / 目標分析 / 課題解決 / 課題解決能力 / 教授法 / 目的意識 / 思考力 / コンピュータ・リテラシー / 総合的な学習の時間 / カリキュラム / 教授フレームワーク
Outline of Research at the Start

本研究は,小学校プログラミング教育を支援するカリキュラムの検討を行い,プログラミング的思考力とプログラムの具体化を実現する教授フレームワークを構築するとともに実証実験からその有効性を検証することを目的としている。特徴は,第一に小学校の学習内容の調査とプログラミング教育を含めた指導場面を抽出する,第二に教授フレームワークを開発し,学習指導の枠組みを考案しその効果を実証する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to propose a teaching framework (learning framework) that examines the framework for step-by-step instruction in elementary school programming education from the viewpoint of goal analysis and sense of accomplishment. The characteristics are (1) setting tasks of difficulty according to the actual situation of the child, (2) subdividing the goals necessary for solving the task, and presenting them to the child step by step and systematically, and (3) building a learning environment that encourages collaborative learning. It is a framework that includes one. We thought that this would improve children's problem-solving abilities and logical thinking abilities. As a result of verifying the effectiveness of this learning framework, it was clarified that children's awareness of achievement through step-by-step problem solving, learning support through collaborative learning, and experiential trial and error activities through programming will increase.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校プログラミング教育を実施するには,プログラミング教育の経験を有する教員が授業設計を行わなければならない。しかし,教員の多くはプログラミング教育の経験が少ないという課題がある。その課題を解決するためには,誰でもプログラミング教育の授業設計が行える枠組みが必要である。本研究で提案する教授フレームワークは,教員が学習者にプログラミングによって実現させたい目的を決め,それを段階的に小さな課題に変換していくことで達成することを目指した。特に,各段階の内容を明確にすることで,プログラミング教育の経験が少ない教員でもプログラミング教区の授業設計が行え,小学校プログラミング教育の充実に繋がると言える。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 6 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] 目標分析や達成感を考慮した小学校プログラミング教育の枠組みに関する研究2022

    • Author(s)
      川島芳昭,大山真治,小林竜大,岩本恭哉
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部研究紀要

      Volume: 72 Pages: 597-610

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学びと実践の往還型プログラミング教育のためのカリキュラム開発2020

    • Author(s)
      佐井貴紀,川島芳昭
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 7 Pages: 139-146

    • NAID

      120006895949

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学3年生を対象にしたプログラミングの授業実践2020

    • Author(s)
      岡田倫明,川島芳昭,坂本弘志,松原真理
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 7 Pages: 503-506

    • NAID

      120006895915

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「思考,判断,表現」の学習活動を重視した授業方法に関する研究 -小学校2年生の音楽づくりの授業を通して-2019

    • Author(s)
      金子舞,川島芳昭
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部実践紀要

      Volume: 6 Pages: 3-10

    • NAID

      120007185586

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教科指導におけるプログラミング教育の役割とその効果 -小学校社会科の授業実践を通して-2019

    • Author(s)
      水嶋裕貴,川島芳昭
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部実践紀要

      Volume: 6 Pages: 15-22

    • NAID

      120006713688

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小中学校教員に対するプログラミングの授業実践2019

    • Author(s)
      岡田倫明,川島芳昭,松原真理
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部実践紀要

      Volume: 6 Pages: 539-542

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 小学校プログラミング教育のためのフレームワークの効果に関する研究2022

    • Author(s)
      川島芳昭,高山裕一,水嶋裕貴,金子舞
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第37回情報分科会(大阪)研究発表会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 中・高の連携を考慮したプログラミング教育の提案2021

    • Author(s)
      大山真治,川島芳昭,松原真理
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第33回関東支部大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校プログラミング教育のためのフレームワークに関する研究2021

    • Author(s)
      川島芳昭,高山裕一,水嶋裕貴,金子舞
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第36回情報分科会(高知)研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校プログラミング教育を支援するテキスト型教材の開発2020

    • Author(s)
      川島芳昭,高山裕一,金子舞,水嶋裕貴
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第63回全国大会(千葉)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校技術科におけるプログラミングの授業実践2020

    • Author(s)
      松原真理,岡田倫明,川島芳昭,坂本弘志
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第63回全国大会(千葉)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 技術科教育のための統合型教材の構想2020

    • Author(s)
      金山晴彦,川島芳昭
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第32回関東支部大会(東京)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教育学部学生を対象にしたプログラミングの授業実践2020

    • Author(s)
      安納駿,川島芳昭,松原真理
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第32回関東支部大会(東京)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学びと実践の往還型プログラミング教育の提案2020

    • Author(s)
      佐井貴紀,川島芳昭
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第35回情報分科会(高知)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校プログラミング教育に関するカリキュラムの一提案2020

    • Author(s)
      宇梶拓登,川島芳昭
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第35回情報分科会(高知)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教科指導におけるプログラミング教育の方向性と指導方法の提案2019

    • Author(s)
      川島芳昭,金子舞,水嶋裕貴
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第61回全国大会(静岡)
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi