• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examination of ICT teaching materials that make use of "handwriting" for the development of Japanese language skills in a global society

Research Project

Project/Area Number 19K02756
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

Sugizaki Satoko  静岡大学, 教育学部, 教授 (30609277)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords書字活動 / 筆記支援 / 手書き / ICTの活用 / 文字文化 / 書表現 / 国語力 / 板書指導 / 書字支援 / 板書 / グローバル化 / 電子黒板 / 書写 / 書道 / ICT / 国語 / 書字 / 日本語学習 / アルゴリズム / 書写書道 / 筆圧
Outline of Research at the Start

グローバル化に伴い英語力の向上が求められる一方で、今まで以上に国語力が重要になる。筆者は、既に「手書き」の有効性を確認している。しかし昨今の国語の授業は、交流活動で「話す・聞く」時間が長くなり、ICTの活用によっても「手書き」場面は減少している。
そこで本研究では、まず学習者の観察と学びの成果の検証により「手書き」が有効な場面とICTを活用できる場面とを精査する。次に教員の経験に基づき、主に定番教材の有効な授業展開の情報を収集する。それらを基に、書字支援ツール及びICTを活用した効果的な授業展開を確立する。AI化の将来を見据えて、人にしかできない書写・書道等の表現活動についても検証していく。

Outline of Final Research Achievements

The first achievement is the development of a writing support tool and the creation of a model for comfortable writing activities. As a result, the pen pressure can be adjusted appropriately, and it can be used for ICT.The second achievement was to think about the development of lessons based on the writing on the board, and to carefully select "handwriting" scenes and to make effective use of ICT.The third achievement is the verification of the meaning of transcription and the utility of "handwriting". Calligraphy also expresses human emotions by synthesizing characteristics such as shape and lineage, and superimposes one's own experiences and sensations in "words that express impressions." Handwriting can be a valid message to others.
The greatest achievement is that the results of these studies have been returned to the field of education and daily life, and that they have contributed to the local community.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、まず、ICT化の促進を「手書き」に悪影響な脅威と捉えず、逆にツールを開発して「手書き」強化の教具と位置づけた。そして、教員養成としての「板書指導」を確立した。そこに、ICT化も含め学習者の書字のワークシートやノートに関する留意点を加えて研修用の動画を作った。また、筆文字の印象をAIに診断させるという画期的な実験を試み、「文字を手書きすることの本質」と「文字」の働きを明確にした。
このように、学術的な独自性と創造性に富んだ研究である。しかも、これらの成果を活かして、「漢字学習」のワークの市販書を刊行し、文字コミュニケーションの機会を提供して地域に貢献した。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) Book (3 results) Remarks (7 results) Patent(Industrial Property Rights) (1 results)

  • [Journal Article] Exchange activities that "weave words and connect people" : Through the two-year "Connecting Our Words" project2023

    • Author(s)
      杉﨑哲子
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 33 Pages: 196-203

    • DOI

      10.14945/00029438

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/14545

    • Year and Date
      2023-03-10
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国語科における教員養成段階のICT活用指導力の育成に向けて2023

    • Author(s)
      杉﨑哲子
    • Journal Title

      静岡大学教育学研究科附属教科学研究開発センター〈令和4年度第年次報告書〉

      Volume: 2 Pages: 10-17

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Analysis of the impression of brush letters. Based on the diagnosis by artificial intelligence2022

    • Author(s)
      杉﨑 哲子、八柳 祐一
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 32 Pages: 7-16

    • DOI

      10.14945/00028685

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/13775

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Quantitative characterization of brush character using artificial intelligence2022

    • Author(s)
      八柳 祐一、杉﨑 哲子
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 32 Pages: 1-6

    • DOI

      10.14945/00028684

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/13774

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Significance and Challenges of "Exploring Written Culture" : Through the Period of Integrated Study "Tankyu"2022

    • Author(s)
      杉﨑 哲子, 高橋 政宏
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 教科教育学篇

      Volume: 54 Pages: 30-41

    • DOI

      10.14945/00029258

    • ISSN
      0286732X
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/14364

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「書や文字の愛好」に繋がる大学の授業展開2022

    • Author(s)
      杉﨑 哲子
    • Journal Title

      日本教育大学協会書道教育部門 研究紀要

      Volume: 第27号 Pages: 3-12

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Consider the "board writing" that will be created in the "reading comprehension" class of the Japanese language course in elementary school2021

    • Author(s)
      杉﨑 哲子
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 教科教育学篇

      Volume: 53 Pages: 12-26

    • DOI

      10.14945/00028488

    • NAID

      120007180346

    • ISSN
      0286732X
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/13575

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員養成における小学校国語科の板書計画2020

    • Author(s)
      杉﨑哲子
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇)

      Volume: 第52号 Pages: 18-31

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 書表現に活かす毛筆文字の印象-古典の漢字を題材にした機械学習の活用に向けて-2020

    • Author(s)
      杉﨑哲子・八柳祐一
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: No.31 Pages: 96-106

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教員養成における『国語科書写』の授業展開-学習内容と定着と指導者意識の高揚を目指して-2019

    • Author(s)
      杉﨑哲子
    • Journal Title

      日本教育大学協会全国書道教育部門研究紀要

      Volume: 24 Pages: 2-12

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ICT化促進に対応する執筆体勢の確立2019

    • Author(s)
      杉﨑哲子
    • Journal Title

      静岡大学教育学具研究報告(教科教育学篇)

      Volume: 51 Pages: 15-26

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 筆文字の印象の言語化について2022

    • Author(s)
      杉﨑哲子
    • Organizer
      社会芸術学会 2022年大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「文字文化」を意識した 硬筆書写の展望2021

    • Author(s)
      杉﨑 哲子
    • Organizer
      全国大学書写書道教育学会(香川大会)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] チームで覚えて誤答が激減!ラクラク漢字ワーク小学校1・2年2024

    • Author(s)
      杉﨑哲子
    • Total Pages
      103
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784185831192
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] チームで覚えて誤答が激減!ラクラク漢字ワーク小学校3.4年2024

    • Author(s)
      杉﨑哲子
    • Total Pages
      117
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784185832137
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] チームで覚えて誤答が激減!ラクラク漢字ワーク小学校5・6年2024

    • Author(s)
      杉﨑哲子
    • Total Pages
      102
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784185833172
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 杉崎研究室 HP

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 「繋ぐ・私たちの言葉-静岡を共に創る-」しずおか中部連携中枢都市圏地域課題解決事業

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 杉﨑研究室

    • URL

      https://sugizaki-ken.com

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 杉﨑研究室

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 杉﨑研究室「研究成果」

    • URL

      https://sugizaki-ken.com/reaserchresult/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 杉﨑研究室「地域貢献」

    • URL

      https://sugizaki-ken.com/contribution/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] ふじのくに地域・大学コンソーシアム「ゼミ学生等地域貢献推進事業」報告

    • URL

      https://www.fujinokuni-consortium.or.jp/wp-content/uploads/2021/02/67bd8a882e502a6a470545865f49c83b.pdf

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Patent(Industrial Property Rights)] 指関節の可動域を活かした筆記支援ツール」2019

    • Inventor(s)
      杉﨑哲子・三澤秀樹
    • Industrial Property Rights Holder
      杉﨑哲子
    • Industrial Property Rights Type
      特許
    • Filing Date
      2019
    • Acquisition Date
      2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi