• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development Program for Enhancement of Elementary School English Education on the basis of Language Acquisition Theory

Research Project

Project/Area Number 19K02758
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

SUGAI KAZUMI  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (10252206)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 辻 幸夫  慶應義塾大学, 法学部(日吉), 名誉教授 (10207368)
黒滝 真理子  日本大学, 法学部, 教授 (20366529)
八木橋 宏勇  杏林大学, 外国語学部, 准教授 (40453526)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords小学校英語 / 意図理解 / フィラー / 携帯型翻訳機 / 方略的能力 / フィラー表現 / 英語スピーチ / 没入 / 言語獲得理論 / 他者理解 / テンプレート
Outline of Research at the Start

対人コミニケーションにおいて他者の意図の読み取りは本質的な営みである。意図を読むことができれば発話された英語が完全でなくても理解することができるし、逆に意図を読むことができなければ発話された英語が完全であっても他者を理解したとは言いがたい。小学生による意図の読み取りは、母語、すなわち日本語での会話においてはごく普通に行われているが、外国語の学習になると突然のように出来なくなってしまう。こうした状況を踏まえて、日本語での会話における意図の読み取りをメタ言語的に意識化する練習をした上で、英語における意図の読み取りを向上させようとするものである。

Outline of Final Research Achievements

This study is to be aimed to develop a learning program for speaking English in a more natural way in elementary school English classes. Two major points were addressed in this study.
The first is an attempt to intentionally use filler expressions to make English conversation more natural. As a result, not only the students themselves but also their teachers were able to experience a sense of learning enrichment.
The second attempt is to have students express in English what they were thinking in their minds. After writing a short manuscript in Japanese, the students were challenged to translate it directly into English using a portable automatic translator (PockeTalk) and speak in front of others.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、そもそも、児童の発話する英語が何故「お芝居」のようになってしまうのかという素朴な疑問からスタートした。その要因として、(1)自然な会話であれば普通に見られるはずのフィラー表現が全くないことと、(2)発話の内容が、他人によって作られたもので、発話者自身の意図が含まれていないことを指摘した。本研究の成果として、(1)については、会話の中でフィラー表現を用いることによって話しやすくなるのは英語でも日本語(母語)でも変わるものではないことを児童に体験させることができた。また、(2)については、ポケトークを用いることで、自分が頭で考えたことを英語で話す体験をさせることができた。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (12 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 3 results) Book (10 results)

  • [Journal Article] 小学校英語授業における携帯翻訳機を用いた英語スピーチ活動の試み2022

    • Author(s)
      菅井三実 伊藤なつ美
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 35 Pages: 33-39

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 可能表現の発達に否定概念は如何に関わってきたか2022

    • Author(s)
      黒滝真理子
    • Journal Title

      認知言語学研究

      Volume: 7 Pages: 93-110

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日英語のエビデンシャリティの理論的位置づけに関する覚書2022

    • Author(s)
      黒滝真理子
    • Journal Title

      『認知言語学の未来に向けて』開拓社

      Volume: 1 Pages: 40-51

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校英語におけるフィラーと没入体験の導入事例2021

    • Author(s)
      菅井 三実 伊藤 なつ美
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 34 Pages: 15-21

    • NAID

      120007175517

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 言語獲得理論に基づく小学校英語教育の実践研究2021

    • Author(s)
      菅井 三実
    • Journal Title

      『認知言語学の最前線』ひつじ書房

      Volume: 1 Pages: 383-402

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 漢字仮名交じり表記法の認知科学2021

    • Author(s)
      辻幸夫
    • Journal Title

      ことはと文字

      Volume: 14 Pages: 102-113

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] エビデンシャリティとモダリティ・アスペクトのインターフェース―「のだ」「ている」を例にして ―2021

    • Author(s)
      黒滝真理子
    • Journal Title

      桜文論叢

      Volume: 103 Pages: 185-204

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 用法基盤モデルに基づく英語ライティング教育―期待される情報と好まれる談話展開の涵養に向けて―2021

    • Author(s)
      八木橋宏勇
    • Journal Title

      『認知言語学の最前線』ひつじ書房

      Volume: 1 Pages: 361-383

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「漢字仮名交じり表記法の認知科学」2021

    • Author(s)
      辻幸夫
    • Journal Title

      ことばと文字

      Volume: 14 Pages: 102-113

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] エビデンシャリティとモダリティ・アスペクトのインターフェース―「のだ」「ている」を例にして2021

    • Author(s)
      黒滝真理子
    • Journal Title

      桜文論叢

      Volume: 103 Pages: 185-204

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 山岡政紀(編)『日本語配慮表現の原理と諸相』東京:くろしお出版,2019,pp. ⅳ+254,ISBN:978-4-87424-815-72021

    • Author(s)
      八木橋宏勇
    • Journal Title

      語用論研究

      Volume: 22 Pages: 109-117

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オーラルアプローチを用いた英語授業―公立中学校における4技能の育成を目指して―2020

    • Author(s)
      八木橋宏勇ほか
    • Journal Title

      杏林大学教職課程年報

      Volume: 7 Pages: 43-52

    • NAID

      120006872274

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ことわざの創造的使用と辞典―メンタルコーパスを豊かにするためのデータベース―2022

    • Author(s)
      八木橋宏勇
    • Organizer
      ことわざフォーラム2022シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] インタラクションと表現のバリエーション―“the reason is because”と“the reason being”を中心に―2022

    • Author(s)
      八木橋宏勇
    • Organizer
      日本英文学会関西支部第17回大会シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] evidential strategy としてのbe と「ナル的表現」-認知類型論的観点から-2022

    • Author(s)
      黒滝真理子
    • Organizer
      日本大学英文学会2022年度学術研究発表会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Languages as Reflections of Cultures, Open Systems, Perception, and Affordance: With Special Reference to the Japanese Language2021

    • Author(s)
      Kazumi SUGAI
    • Organizer
      Iaponica Brunensia 2021 (at Masaryk University, Czech Republic)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日英語談話研究と英語運用能力の熟達化-知識としての談話パターン、スキルを涵養する英語教育-2021

    • Author(s)
      八木橋宏勇
    • Organizer
      英語の通時的及び共時的研究の会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] メディアとことわざ2019

    • Author(s)
      八木橋宏勇
    • Organizer
      ことわざフォーラム2019(ことわざ学会ワークショップ)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 聖書の対照研究2019

    • Author(s)
      八木橋宏勇
    • Organizer
      第44回社会言語科学会研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 認知言語学の未来に向けて2022

    • Author(s)
      菅井 三実、八木橋 宏勇
    • Total Pages
      416
    • Publisher
      開拓社
    • ISBN
      9784758923675
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 実例で学ぶ英語学入門2022

    • Author(s)
      多々良 直弘、松井 真人、八木橋 宏勇
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      朝倉書店
    • ISBN
      4254510721
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 社会につながる国語教室2021

    • Author(s)
      菅井 三実
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      開拓社
    • ISBN
      9784758925921
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 言語は本能か2021

    • Author(s)
      Vyvyan Evans、辻 幸夫、黒滝 真理子、菅井 三実、村尾 治彦、野村 益寛、八木橋 宏勇
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      開拓社
    • ISBN
      9784758922913
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] ことばから心へ2020

    • Author(s)
      米倉 よう子、菅井三実、八木橋宏勇ほか
    • Total Pages
      448
    • Publisher
      開拓社
    • ISBN
      9784758922821
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 認知言語学 Ⅰ2020

    • Author(s)
      池上 嘉彦、山梨 正明、黒滝真理子ほか
    • Total Pages
      420
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784894766709
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 認知言語学 II2020

    • Author(s)
      池上 嘉彦、山梨 正明、菅井三実ほか
    • Total Pages
      436
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784894766716
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 認知言語学大事典2019

    • Author(s)
      辻 幸夫、楠見孝、菅井三実、野村益寛、堀江薫、吉村公宏
    • Total Pages
      864
    • Publisher
      朝倉書店
    • ISBN
      9784254510584
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 事態の捉え方と述語のかたち2019

    • Author(s)
      黒滝 真理子
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      開拓社
    • ISBN
      9784758925839
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 認知言語学を拓く2019

    • Author(s)
      森 雄一、八木橋宏勇ほか
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248133
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi