• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Building a Learning Environment for Music Education that Respects Cultural Diversity in Germany

Research Project

Project/Area Number 19K02761
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

ITO Shin  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70455046)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords多文化共生 / 文化的多様性 / 音楽科 / 外国人児童生徒 / 学習言語 / 音楽科授業 / 言語形式 / 発話意図 / JSL児童生徒 / 音楽教育 / 音楽エージェンシー / 文化理解 / 教師教育 / 音楽ワークショップ / 芸術教育 / ドイツ / 言語的文化的多様性 / 音楽活動 / 音楽科教育 / 学習環境
Outline of Research at the Start

本研究は、外国人児童生徒の増加に伴う学力低下の問題を背景に、ドイツを対象として外国人児童生徒の文化的多様性を尊重した音楽科教育の意義と特質を解明するものである。そのために、まず国や地方自治体における学校の文化的多様性に関する制度や教育政策、環境整備の状況を調査し、問題点を明らかにする。次に、教科の学習において、特に活動参加型の音楽科教育に着目し、文化的多様性に対応した授業の具体的特徴と、それを実現するための教師の力量形成プロセスを明らかにする。そして、これらの検討をもとに、音楽科教育が文化的多様性に対応した学習環境として機能するための要因を解明する。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to clarify the significance of music education, which respects children’s cultural diversity, based on the viewpoint of intercultural education in Japan and Germany. Results indicate that the social environment, which has many cultural education programs with sustainability, is important. And also, the findings show that music education has meaning, such as increasing children’s positive mood; this meaning differs from linguistic education. Furthermore, it is essential to support JSL children in understanding communicative intention in the classroom.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は外国人児童生徒を取り巻く学校と地域の双方からかれらの音楽科教育の重要性を示した。音楽科教育が音楽の知識・技能を獲得することにとどまらず、達成感や満足感などの感情に関わる肯定的な影響を与えるとともに、教科学習として学習言語の育成に寄与する視点を提示したことは大きな意義がある。外国人児童生徒を含むすべての子どもが適切に学ぶことのできる環境を構築するために、音楽科教師が教室内発話に意識を向けることの重要性を示唆した。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 音楽科教師の発話の意図―言語形式と発話意図のずれに着目して―2023

    • Author(s)
      伊藤真
    • Journal Title

      音楽文化教育学研究紀要

      Volume: 35 Pages: 11-18

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Effects of Musical Activities on Children in Japan with Diverse Cultural or Lingual Backgrounds: Enhancing Children’s Emotional Well-being2022

    • Author(s)
      Ito, Ogata, Sakata, Watanabe, & Higuchi
    • Journal Title

      音楽文化教育学研究紀要

      Volume: 34 Issue: 34 Pages: 21-28

    • DOI

      10.15027/52364

    • ISSN
      1347-0205
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2016985

    • Year and Date
      2022-03-23
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ドイツ・ハンブルクにおける文化的多様性に関連した音楽教育2020

    • Author(s)
      伊藤真
    • Journal Title

      音楽文化教育学研究紀要

      Volume: 32 Pages: 15-22

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Japanese music teachers' verbal interaction and instruction style2023

    • Author(s)
      Shin Ito
    • Organizer
      14th Asia Pacific Symposium for Music Education Research
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 音楽科授業における教師の発話の言語形式と発話意図―Classroom Interaction Analysis Sheetの試用をとおして―2022

    • Author(s)
      伊藤真
    • Organizer
      日本教科教育学会第48回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Effect of a music workshop on children in Japan with diverse cultural/lingual backgrounds2021

    • Author(s)
      Ito, Ogata, Sakata, Watanabe, & Higuchi
    • Organizer
      APSMER
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 文化的多様性に関連したドイツの音楽教育の動向2019

    • Author(s)
      伊藤真
    • Organizer
      日本音楽教育学会第50回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教科とその本質2020

    • Author(s)
      日本教科教育学会編
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804835
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi