Building a Learning Environment for Music Education that Respects Cultural Diversity in Germany
Project/Area Number |
19K02761
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
ITO Shin 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70455046)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 多文化共生 / 文化的多様性 / 音楽科 / 外国人児童生徒 / 学習言語 / 音楽科授業 / 言語形式 / 発話意図 / JSL児童生徒 / 音楽教育 / 音楽エージェンシー / 文化理解 / 教師教育 / 音楽ワークショップ / 芸術教育 / ドイツ / 言語的文化的多様性 / 音楽活動 / 音楽科教育 / 学習環境 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、外国人児童生徒の増加に伴う学力低下の問題を背景に、ドイツを対象として外国人児童生徒の文化的多様性を尊重した音楽科教育の意義と特質を解明するものである。そのために、まず国や地方自治体における学校の文化的多様性に関する制度や教育政策、環境整備の状況を調査し、問題点を明らかにする。次に、教科の学習において、特に活動参加型の音楽科教育に着目し、文化的多様性に対応した授業の具体的特徴と、それを実現するための教師の力量形成プロセスを明らかにする。そして、これらの検討をもとに、音楽科教育が文化的多様性に対応した学習環境として機能するための要因を解明する。
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Outline of Final Research Achievements |
This study aims to clarify the significance of music education, which respects children’s cultural diversity, based on the viewpoint of intercultural education in Japan and Germany. Results indicate that the social environment, which has many cultural education programs with sustainability, is important. And also, the findings show that music education has meaning, such as increasing children’s positive mood; this meaning differs from linguistic education. Furthermore, it is essential to support JSL children in understanding communicative intention in the classroom.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は外国人児童生徒を取り巻く学校と地域の双方からかれらの音楽科教育の重要性を示した。音楽科教育が音楽の知識・技能を獲得することにとどまらず、達成感や満足感などの感情に関わる肯定的な影響を与えるとともに、教科学習として学習言語の育成に寄与する視点を提示したことは大きな意義がある。外国人児童生徒を含むすべての子どもが適切に学ぶことのできる環境を構築するために、音楽科教師が教室内発話に意識を向けることの重要性を示唆した。
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Report
(5 results)
Research Products
(8 results)
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[Book] 教科とその本質2020
Author(s)
日本教科教育学会編
Total Pages
191
Publisher
教育出版
ISBN
9784316804835
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