• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

防災道徳の実践的確立ならびに基礎的理論と評価方法の研究

Research Project

Project/Area Number 19K02762
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

谷村 千絵  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (40380133)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords防災道徳 / ジレンマほぐし / 批判的実在論 / 不確定性 / フェーズフリー / 防災教育 / 道徳教育 / 人権教育 / 避難所 / 当事者意識 / モラル・ジレンマ / クロスロード / 子ども哲学 / 当事者性 / 子どものための哲学
Outline of Research at the Start

自然災害の多い日本において、その現実に向き合うことによって子どもたちの生きる力を引き出す「防災道徳」の研究を行う。
防災道徳の先行研究(藤井・生澤2013、藤井2018 等)を参考に考案した「防災ジレンマ・ゲームとジレンマほぐし」は、防災教育教材の「クロス・ロード」と、深い対話的思考を促す方法としての「子どものための哲学」(P4C)とを取り入れ、複雑な現実に向き合い自ら考える力、道徳的意識と科学的知識・技術とを結びつけて考え行動する力の育成を目指すものである。中学校等での取り組みをもとに基本的な実践枠組みを構築し、評価方法の検討も含めた理論的基盤の整備を「批判的実在論」を用いて行う。

Outline of Annual Research Achievements

令和4年10月から令和6年2月まで、病気療養のため休職した。よって、この間に当該研究計画を遂行できていないため、令和5年度は研究は中途状態で止まっている。令和6年度までの研究期間の延長を申請し、先般、受理された。
なお、令和4年9月までに、防災道徳の理論的支柱を批判的実在論から明らかにし、実践を確立したうえで、複数の実践を評価を含めて研究し、以下の論文をまとめている。「ジレンマほぐし」の授業実践と評価を含めた実践研究に関して「「ジレンマほぐし」の授業実践と批判的実在論―防災教育から考える新しい教育学―」(『教育学研究』第88巻第2号)。今後は、本論文を含めて、「ジレンマほぐし」の実践評価をさらに明らかにするとともに、これまでの研究を総括する。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

4: Progress in research has been delayed.

Reason

令和4年10月から令和6年2月まで、病気療養のため休職したため。

Strategy for Future Research Activity

「ジレンマほぐし」の実践評価について引き続き明らかにするとともに、これまでの研究を総括する。

Report

(5 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] ローズ大学(南アフリカ)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] インランド大学(ノルウェー)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ローズ大学(英国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Lesson Practice of “Easing dilemmas” and Critical Realism: New Pedagogy Drawn from Disaster Prevention Education2021

    • Author(s)
      谷村千絵・近森憲助
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 88 Issue: 2 Pages: 197-210

    • DOI

      10.11555/kyoiku.88.2_197

    • NAID

      130008112885

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 防災道徳2020

    • Author(s)
      谷村 千絵
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Conference of Japanese Educational Research Association

      Volume: 79 Issue: 0 Pages: 222-223

    • DOI

      10.11555/taikaip.79.0_222

    • NAID

      130007944641

    • ISSN
      2433-071X
    • Year and Date
      2020-08-24
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Possibility of Moral Education Integrated with Disaster Prevention Education: Complexity of the Real World and Actuality of Participants2020

    • Author(s)
      谷村千絵
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 35 Pages: 189-197

    • DOI

      10.24727/00028565

    • NAID

      120006817405

    • ISSN
      1880-7194
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/28578

    • Year and Date
      2020-03-10
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 批判的実在論と教育 : 批判的自然主義の可能性 (小特集 実在論の現在)2020

    • Author(s)
      谷村千絵
    • Journal Title

      唯物論研究年誌

      Volume: 25 Pages: 203-221

    • NAID

      40022416729

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Transformational model of education for sustainable development(TMESD) an a learning process of socialization2019

    • Author(s)
      Kensuke Chikamori, Chie Tanimura, Masae Ueno
    • Journal Title

      Journal of Critical Realism

      Volume: 18 Issue: 4 Pages: 420-436

    • DOI

      10.1080/14767430.2019.1667090

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 災害時の複雑な状況における当事者意識の育成―協働的な思考のレッスンとしての「ジレンマほぐし」―2021

    • Author(s)
      谷村千絵
    • Organizer
      文部科学省科学技術試験研究委託事業「防災対策に資する南海トラフ地震調査研究プロジェクト」令和3年情報発信検討会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 防災道徳―授業の再構成と新しい実践―2020

    • Author(s)
      谷村千絵
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Underlabouring a school-based practice of disaster prevention education in Japan2019

    • Author(s)
      Chie Tanimura
    • Organizer
      International Association of Critical Realism
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi