Relationship between the Actual Situation of Clues for Building Situational Models and the Difficulty Level of Teaching Materials in Informational Text Reading Instruction
Project/Area Number |
19K02763
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Fukuoka University of Education |
Principal Investigator |
AOYAMA Yukinori 福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (00707945)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 説明的文章 / カリキュラム開発 / 教科書教材 / 難易度 / 自己効力感 / 尺度 / 結束性 / 階層構造 / 入れ子構造 / ものの見方の多様化 / テキストベース / 状況モデル / 論証の非明示性 / 論証の相対性 / 読み / 教材の難易度 |
Outline of Research at the Start |
説明的文章の読解指導の改善に向けて,小・中学校を見通したカリキュラムの開発が進められているが未だ十分なものはできあがっていない。申請者はスパイラルカリキュラム構築のための基本的な能力群を設定し,文章中の明示的な手がかりをもとに,教材文の難易度を決める要因を明らかにしてきた。 本研究では,説明的文章の読みにおける状況モデル構築のプロセスと構築の手がかりとなる記述内容との関係に焦点をあて,教材文の難易度を決める要因を明らかにする。さらに,この結果をもとに,小・中学校を見通した説明的文章の読解指導に係るカリキュラムの目標と内容を再構成する。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this paper is to examine what kind of difficulty the structural characteristics of elementary, junior, and senior high school Japanese language textbooks make people feel when they read informational textbooks. To begin with, this paper clarifies structural features such as hierarchical structure, nested structure, and basic cohesion seen in informational text teaching materials of elementary and junior high schools.By examining informational text of high schools, it was suggested that the structure of informational text can be explained by the fundamental cohesiveness, that the structure is not particularly complicated compared with elementary and junior high schools, and that the viewpoints of things diversify as the grade goes up from elementary school to senior high school.In addition, we devised a method for preparing a reader's self-efficacy scale for reading informational text.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
小学校国語科教科書においては,構造的な複雑さ(階層構造,入れ子構造など)が難易度を決める要因として注目された。しかし,本研究において,中学校国語科教科書,高等学校国語総合教科書と範囲を広げて検討を重ねていくと,単に構造的な複雑さだけが難易度を決める要因とは考えにくいことが明らかとなった。様々な構造によって顕在化する筆者のものの見方の多様さ(相対的な論証過程など)が中学校や高等学校の教科書教材には見られ,難易度を決める要因になっていた。 これらの研究成果は,説明的文章読解指導に係るカリキュラム作成を進める上で,テクストの面から見た,スコープとシークエンスを設定するための基礎データになる。
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Report
(4 results)
Research Products
(2 results)