Comprehensive Research on Sustainable Club Activities
Project/Area Number |
19K02766
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Gakushuin University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
林 幸克 明治大学, 文学部, 専任教授 (90440651)
斉藤 利彦 学習院大学, 文学部, 教授 (20178495)
佐藤 陽治 学習院大学, 文学部, 教授 (20154114)
唐木 清志 筑波大学, 人間系, 教授 (40273156)
柴崎 直人 岐阜大学, 教育学研究科, 准教授 (20387294)
玉木 博章 名古屋経済大学, 人間生活科学部管理栄養学科, 講師 (30838826)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 部活動 / 学校教育 / 持続可能性 / 部活動のあり方 / 学際的研究 / 教科外教育 |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は持続可能な部活動のあり方に関する知見を、学校に、地域に、教育行政に、社会に提供することで、現在進行している部活動改革に役立てることである。 本研究では(1)部活動改革のモデルとなりうる学校を訪問(全国16校)し、観察調査及びインタビュー調査を行い、今後の部活動の持続可能性の視点を明らかにする、(2)部活動に関する先行研究を網羅・俯瞰し系統性や関連性を明らかにする、(3)二つの研究成果をもとに9つの研究分野の視点から持続可能な部活動のあり方を総合的に分析・考察し明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to provide schools, communities, educational administration, and society with knowledge on how sustainable club activities should be, and to use this knowledge for the ongoing reform of club activities. In this study, 1) we visited schools that could serve as models for club activity reform (17 schools nationwide) and conducted observation surveys and interviews to identify perspectives on the sustainability of club activities in the future. Also, 2) we comprehensively reviewed previous studies on club activities and identified four categories of trends in club activity research. Finally, 3) based on the results of the two studies, we comprehensively analyzed and clarified the nature of sustainable club activities from the viewpoints of 11 research fields.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、運動部・文化部の別なく部活動の持続可能性のあり方を、各地の実践から総合的・学際的に分析した点と、これまでの部活動研究の論文等のタイトルを分析し4つの時代区分を提起した点にある。また本研究の社会的意義は、その成果を学校教育のみならず広く社会に還元することで、現在進行している部活動改革の一助となる点である。学校で引き続き活動を継続する際の視点、学校から地域移行(展開)をしていく際に必要な視点の双方について、持続可能性の観点から明らかにしたからである。
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Report
(4 results)
Research Products
(1 results)