• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Corporative research on teaching Economics and English through online economic educational resource "The CORE-Econ"

Research Project

Project/Area Number 19K02767
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

KUIDA NAOYUKI  日本大学, 経済学部, 准教授 (00724973)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 水野 勝之  明治大学, 商学部, 専任教授 (70181899)
裴 光雄  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (60263357)
徳丸 夏歌  立命館大学, 経済学部, 教授 (40646783)
竹田 英司  松山短期大学, 商科, 准教授(移行) (50748936)
井草 剛  松山大学, 経済学部, 教授 (80723692)
大坂 洋  富山大学, 学術研究部社会科学系, 准教授 (60272887)
川合 宏之  流通科学大学, 商学部, 教授 (20756564)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords経済教育と英語教育 / 英語で学ぶ経済学 / The CORE-Econ / 学習ガイド / 英語経済学 / オンライン教材 / 語彙表 / 既習語彙 / CORE-Econ / online resource / 経済学と英語の融合 / 頻出語彙リスト / 英語で経済学 / 経済リテラシー / ガイドブック / The Economy / 英語による経済リテラシーテスト / 振り返る学び / CORE / オンライン経済教育 / オンライン英語経済教育 / 経済教育 / 英語教育と経済教育 / 能動的 / 英語語彙表
Outline of Research at the Start

新しい経済学の学習方法や授業方法を研究し、英語経済学のテキスト"The Economy"を通して、「主体的・対話的で深い学び」を実践を可能にする、経済教育と英語教育の2つの視点で構成されたガイドブックを作成します。英語語彙表とガイドブックを初年度に作成し、次年度にガイドブックを使用した授業を行い、教員と学生へのアンケートなどを行い、教育効果についても検証し、最終年度にガイドブックの改訂を行います。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to make a new type of teaching and studying guidebook on Economics and English, which enables teachers to carry out cross-subject teaching and to enables students to learn Economics and English. First, high-frequency vocabulary lists were created for each chapter, indicating whether the vocabulary was used in the high school English textbooks or not. The vocabulary lists are helpful for learners to understand the content and for teachers to understand which words are unfamiliar to students. Then, economics instructors have created a guidebook for each chapter so that students can use the English text of the economics to learn English and learn Economics at the same time. By summarizing the content and indicating key points for understanding the content, the guidebooks have presented a new way of learning that is not the conventional way of learning Economics texts in English, such as intensive reading and Japanese translation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

英語教員と経済学教員が英語で書かれた同じテキストを学生に用いて指導するために必要な経済学教育の要素と英語教育の要素を融合して作成されたガイドブックを利用することで、英語で経済学を学びやすくし、語彙の難易度の壁を日本人英語学習者が超えられるような配慮がされたガイドブックの作成方法とガイドブックを用いて学生への指導を実践したことに意義があると考えられる。英語で経済学を学ぶことの将来的な可能性と、ガイドブックの利用が学習の補助につながっていることを示したことで、英語で書かれた世界で広く使用されているテキストを日本人が用いて学ぶ際のモデルになりえる研究である。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Reality-oriented critical learning using the CORE in introductory economics courses: cognitive engagement and economic literacy2024

    • Author(s)
      Natsuka Tokumaru
    • Journal Title

      Evolutionary and Institutional Economics Review

      Volume: 21:1 Issue: 1 Pages: 97-113

    • DOI

      10.1007/s40844-023-00265-9

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 振り返る学び:課題解決力を育む実践教育2022

    • Author(s)
      竹田英司・松本直樹
    • Journal Title

      社会人基礎力研究

      Volume: 第3巻

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Report of online lecture using “COREECON(UNIT.8)”2021

    • Author(s)
      土居拓務,水野勝之,井草剛
    • Journal Title

      The Journal of Economic Education

      Volume: 40 Issue: 40 Pages: 97-100

    • DOI

      10.24476/ecoedu.40.40_97

    • NAID

      40022800717

    • ISSN
      1349-4058, 2432-9150
    • Year and Date
      2021-12-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 『COOREECON(ユニット16)』の授業報告2020

    • Author(s)
      水野 勝之 久井田直之 土居拓務
    • Journal Title

      明治大学 経済教育研究センター ワーキングペーパー

      Volume: 4 Pages: 1-7

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 『COREECON(ユニット 8)』指導指針の考察2020

    • Author(s)
      水野 勝之 金龍民 久井田 直之 土居 拓務
    • Journal Title

      明治大学 経済教育研究センター ワーキングペーパー

      Volume: 1号 Pages: 1-15

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 『COREECON』活用授業の統計分析結果の検証と問題点の改善試案2020

    • Author(s)
      水野 勝之 金龍民 久井田 直之 土居 拓務
    • Journal Title

      明治大学 経済教育研究センター ワーキングペーパー

      Volume: 2号 Pages: 1-15

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Fundamental Research on a New Type of English Economics Textbook for University Students : Based on their English Vocabulary2019

    • Author(s)
      Naoyuki Kuida
    • Journal Title

      The Korean Journal of Economic Education

      Volume: 26号2巻 Pages: 57-72

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 英語既習語彙指数を用いた英語教育と経済学教育の融合-CORE-Econ ガイドブックを例に-2024

    • Author(s)
      久井田直之
    • Organizer
      JACET 第 11 回英語教育セミナー
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語経済学ガイドブック作成の最終報告2024

    • Author(s)
      久井田直之
    • Organizer
      経済教育学会 春季研究集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] How to teach and learn “The Economy” in Japan - An attempt to use a guidebook2023

    • Author(s)
      Naoyuki Kuida
    • Organizer
      TeachECONference2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] “Utilization of Online Free Economics Textbook "COREECON" in Japan and Asia”2022

    • Author(s)
      Katsushi Mizuno, Go Igusa
    • Organizer
      71st Midwest Conference on Asian Affairs (MCAA 2022)、Midwest Conference on Asian Affairs
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] インストラクショナル・デザインからみたCORE2022

    • Author(s)
      大坂 洋
    • Organizer
      経済教育学会第 38回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] COREを用いた実証ベースの批判的英語経済教育2022

    • Author(s)
      徳丸 夏歌
    • Organizer
      経済教育学会第 38回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] CORE-ECON の英語分析(英語教育の視点から)2022

    • Author(s)
      久井田 直之
    • Organizer
      経済教育学会第 38回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] How a guidebook for English and economics learning has been developed - with some contribution to learning process -2021

    • Author(s)
      Go Igusa ,Katsushi Mizuno, Naoyuki Kuida ,Kenji Hamamoto
    • Organizer
      23st European Economics Education Conference, Association of European Economics Education
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CORE Textbook’s Facts and Discussion-based Learning: A Study on its Use to Develop Economic Literacy in Japan2021

    • Author(s)
      Natsuka Tokumaru
    • Organizer
      23st European Economics Education Conference, Association of European Economics Education
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コロナ禍における経済学対話型学習のモデル2021

    • Author(s)
      久井田直之 新里泰孝
    • Organizer
      明治大学経済教育研究センター第5回研究会 経済教育学会第6回地域研修会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] CORE プロジェクトは分かりやすい副教材となりえるのだろうか2021

    • Author(s)
      井草剛 水野勝之 土居拓務
    • Organizer
      経済教育学会第36回 全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] THE ECONOMY-変化する世界のための経済学2021

    • Author(s)
      井草剛 土居拓務
    • Organizer
      富山大学 政治経済学セミナー 第26 回
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 経済教育と英語教育の融合の試み2020

    • Author(s)
      久井田直之
    • Organizer
      日本大学英文学会 2020 年度学術研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] リーマンショック以降の経済教育とCOREの理念2019

    • Author(s)
      大坂洋
    • Organizer
      経済教育学会第3回COREプロジェクト研修会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 2019 RES Nuffield Foundation Workshop: Teaching and Learning with COREの参加報告2019

    • Author(s)
      水野勝之
    • Organizer
      経済教育学会第3回COREプロジェクト研修会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 要点理解につなげる対話形式の導入案2019

    • Author(s)
      新里泰孝  久井田直之
    • Organizer
      経済教育学会第3回COREプロジェクト研修会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ユニット18を国際経済論の授業で使用して2019

    • Author(s)
      裴光雄
    • Organizer
      経済教育学会第3回COREプロジェクト研修会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 批判的思考力を育む英語経済教育:Core textbookを用いた英語講義の実践と課題2019

    • Author(s)
      徳丸夏歌
    • Organizer
      経済教育学会第6回地域研修会「経済教育と英語教育の融合の実現をめざすシンポジウム」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 地方から学びの輝きを: コロナ禍における地方大学での教育実践と考察2023

    • Author(s)
      岩重 聡美 (編集), 橋本 優花里 (編集), 古河 幹夫 (編集)
    • Total Pages
      174
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      4779517176
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] CORE-Econ in Japan : Online Economics Resources

    • URL

      https://coreecon980.wixsite.com/jsee2023

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 明治大学 研究・知財戦略機構 特定課題ユニット ​ 経済教育研究センター

    • URL

      https://keizaikyouiku2020.wixsite.com/reserch-center

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi