Development of Lessons and an Evaluation Model for Integrated Living Environment Studies Focusing on the Characteristics of Subject Competency after Specialization
Project/Area Number |
19K02773
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Mukogawa Women's University |
Principal Investigator |
SAKAI tatsuya 武庫川女子大学, 教育学部, 教授 (10638050)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
原田 信之 名古屋市立大学, 大学院人間文化研究科, 教授 (20345771)
宇都宮 明子 島根大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (40611546)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 生活科 / 認知系・非認知系コンピテンシー / 評価規準 / コンピテンシー / 事実教授 / 生活科の授業と評価モデル / 科学的認識の基礎 |
Outline of Research at the Start |
本研究は生活科と分化して後続する教科とを架橋し、認識の発展的構築を可能にするコンピテンシーを特定し、そのコンピテンシーを科学的認識の基礎として育成する生活科授業と評価モデルの開発を目的とする。この目的を達成するために、①日本の生活科等において自然科学的・社会科学的な認識の基礎を育成する指導計画を分析する。②ドイツ事実教授で接続に有効に機能するコンピテンシーを理論と実践の両面から検討する。③科学的認識の基礎を育成する生活科独自のコンピテンシーを確定する。④理社の統合及び体験・認識の調和を実現することのできる融合型コンピテンシー志向の生活科授業と評価モデルを開発するという研究方法を採用する。
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Outline of Final Research Achievements |
This study focuses on competencies established by the German Sachunterricht (Living Environment Studies) by considering the connection with subsequent history and science subjects. The unique history and natural science competencies of Living Environment Studies were established by comparing and examining the curriculum and practical examples used for Sachunterricht and Living Environment Studies. We attempted to develop Living Environment Studies lessons and an evaluation model to foster these competencies as a foundation of scientific knowledge. The study clarified that Living Environment Studies education cultivates the foundations of social and natural scientific awareness in an integrated manner. This is achieved by converging the functions of cognitive and non-cognitive competencies. It is a new outlook to overcome the current issues with Living Environment Studies education in Japan.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
体験的学習の原理を損なうことなく、社会科や理科での学習への接続を可能にする生活科独自のコンピテンシーを特定し、それらを育成する生活科授業や評価モデルはどのように開発しうるのかということが学術的問いである。本研究では、この問いに応え、コンピテンシーの設定とそれを育成する生活科授業と評価モデルを開発し、生活科教育研究の転換を図ることは、教育的にも学術的にも極めて意義が高いというのが学術的背景である。
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Report
(5 results)
Research Products
(9 results)