• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

<Picture Book/Modern Art/ICT> Cross-Disciplinarty Research for Nursery Teacher Training with Active Learning

Research Project

Project/Area Number 19K02774
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKyushu Women's University

Principal Investigator

TANIGUCHI Mikiya  九州女子大学, 人間科学部, 教授 (30335830)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 紗和子 (中村 紗和子)  九州女子大学, 人間科学部, 講師 (20747422)
村上 太郎  九州女子大学, 人間科学部, 講師 (20762074)
藤原 伸彦  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (60333564)
今津 尚子  九州女子大学, 人間科学部, 准教授 (80817073)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords絵本 / 現代アート / ICT / アクティブラーニング / 保育者養成 / プレイフル / プレイフル・ラーニング / PBL型協働学修 / アート
Outline of Research at the Start

本研究では、〈絵本〉の感性と思考を育む特性、〈現代アート〉が示すコラボレーション、イノベーションといった特性、〈ICT〉が持つ知識と思考を蓄積伝達する特性に着目し、これらを領域横断的に研究を推進することによって、今日の保育者に必要とされる「環境を通して行う教育」を実践する資質能力、「学び成長し続ける力」を涵養する学修プログラムを開発する。具体的には学生が主体的に企画運営する幼児対象のふれあい遊び体験事業の実践を基軸し、絵本作家、アーティストによるワークショップの実践と検証の蓄積、ICTの活用と検証による、保育者養成における「学び」の質向上に寄与するアクティブラーニング支援システムを開発する。

Outline of Final Research Achievements

We researched a nursery teacher training from three viewpoints, that is picture books, contemporary art, and ICT, and developed an active learning type curriculum based on a common feature "Playful" among those viewpoints. In this research we considered “Playful” to be an excitement and fun feelings when people immersed themselves in something that they were doing.
The results and achievements are as follows:
(1) Establishing a lesson method by creating a childcare environment that "engages in play" inspired by "picture books" and by "creating videos that convey the joy of picture books". (2) Establishing a lesson method that touches the "play" and "passion" found in contemporary art. (3) Development of on-demand lesson content to learn the basic theory of active learning utilizing ICT and construction of a learning support web site "Playful Place".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、「絵本」「現代アート」「ICT」それぞれが持つ特性を領域横断的に接続しアクティブラーニングへと昇華したことである。社会的意義は、本研究のプロセスを保育者養成校における授業内容へ反映させ、領域横断的な視点から今日の保育者養成に必要な資質涵養、技術習得を促進する実践的なプログラムを開発し、アクティブラーニングの基礎理論を学ぶオンデマンド授業用コンテンツ、学修支援システム「Playful Place」を開発したことである。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 初年次PBL科目の学習成果にオンデマンド化が与える影響2022

    • Author(s)
      村上太郎・谷口幹也・佐藤(中村)紗和子・樋渡由貴・石川勝彦
    • Journal Title

      大学教育研究ジャーナル

      Volume: 19 Pages: 1-13

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 交差遅れモデルによる初年次PBL科目遠隔授業化の効果測定2022

    • Author(s)
      石川勝彦・村上太郎
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル

      Volume: 29 Pages: 25-38

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 絵本の絵を定量的に分類する尺度作成の試み2021

    • Author(s)
      村上太郎、小林哲生
    • Journal Title

      九州女子大学紀要

      Volume: 第57巻2号 Pages: 79-86

    • NAID

      120007089150

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業実践映像に基づく省察を支援するICTの活用2021

    • Author(s)
      藤原伸彦
    • Journal Title

      鳴門教育大学情報教育ジャーナル

      Volume: 第18号 Pages: 57-60

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学初年次における社会的スキルの自己認知・協同作業・批判的思考との関連 ~教員養成課程におけるグループワークを通した心理的変化~2020

    • Author(s)
      村上太郎・中村紗和子・谷口幹也
    • Journal Title

      信学技報, 電子情報通信学会

      Volume: vol. 119, no. 394 Pages: 123-128

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 絵本を題材とした活動が絵本への関心や知識に与える影響:保育者養成校におけるICT導入の試み2019

    • Author(s)
      村上太郎、奥村優子、服部正嗣、藤田早苗、小林哲生
    • Journal Title

      九州女子大学紀要

      Volume: 56 Pages: 39-47

    • NAID

      120007035498

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児における絵本の表紙選択の発達的検討:幼児の好む表紙と大人が読んであげたい表紙は一致するか?2019

    • Author(s)
      村上太郎、小路由紀乃
    • Journal Title

      九州女子大学紀要

      Volume: 56 Pages: 49-59

    • NAID

      120007035499

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 授業支援システムを用いたドキュメンテーションによるPBL型協働学修の効果評定2021

    • Author(s)
      谷口幹也・佐藤(中村)紗和子・樋渡由貴・村上太郎
    • Organizer
      ICT利用による教育改善研究発表会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ハイブリット授業を通じたPBL型協働学修における協働力・批判的思考力の効果測定2021

    • Author(s)
      村上太郎・石川勝彦・佐藤(中村)紗和子・谷口幹也
    • Organizer
      ICT利用による教育改善研究発表会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] オンデマンド型授業の導入がPBLの学習成果に与えた影響2021

    • Author(s)
      石川勝彦・村上太郎
    • Organizer
      ICT利用による教育改善研究発表会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 〈絵本/現代アート/ICT〉領域横断によるアクティブラーニング型保育者養成の構想2020

    • Author(s)
      谷口幹也、藤原伸彦、今津尚子、中村紗和子、村上太郎
    • Organizer
      日本保育学会九州・沖縄地区第4回研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Influence of collaborative learning on the acquisition of metacognitive skills via learners’ social skills.2019

    • Author(s)
      Tomohiro Nabeta, Taro Murakami, Sawako Nakamura, & Mikiya Taniguchi
    • Organizer
      XVI European Congress of Psychology, Moscow, Russia.
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 私からはじまる、私から拡がるアート・エデュケーション2021

    • Author(s)
      谷口幹也
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      中川書店
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 保育者養成のための音楽表現~模擬実践をとおして学ぶ2020

    • Author(s)
      監修:八木正一 編著:竹内貞一 著者:松本哲平、山中文、中村紗和子、城佳世、岡村彬子、伊藤久恵、森薫、松井いずみ、吉田梨乃、岩井真澄
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      大学図書出版
    • ISBN
      4909655379
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] Playful Place Project

    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi