• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a High School Home Economics Cooking Curriculum to Foster Consumer Citizenship:With a focus on Food Waste

Research Project

Project/Area Number 19K02777
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

ISHIJIMA Emiko  茨城大学, 教育学部, 准教授 (10736325)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords家庭科 / 問題解決型学習 / 問題解決型調理実習 / 調理実習 / 食品ロス / 消費者教育 / 消費者市民 / SDGs / 消費者市民教育 / 環境教育 / SDGs
Outline of Research at the Start

本研究では、持続可能な社会の形成者としての生活者という基点に立ち、高校家庭科において消費者市民としての行動実践が高まる実効性のある調理実習カリキュラムを構築し、その有効性を理論的・実証的に明らかにする。
具体的には、家庭内の食品ロス削減に着目して、「意識」と「行動」の両方に着目した高校生の食品ロス削減行動2段階モデルに照らし、調理実習カリキュラムを構築する。調理実習を課題解決学習の学習方法として再構築し、その原理と方法を明らかにし、より一般性の高いカリキュラムの開発を目指す。

Outline of Final Research Achievements

The main achievement of consumption and environmental education to date has been to raise awareness of environmental considerations. However, such an education has not fully reached the point of expressing environmentally conscious behavior. Therefore, this study developed a "food waste learning program incorporating a problem-solving cooking practice" using empirical research from the viewpoint of consumer citizens who aim to form a sustainable society in high school home economics in an effort to promote food waste reduction behavior. The effectiveness of the program and the effect of introducing the cooking practice were recognized. Furthermore, the learning process was theoretically and empirically clarified from the learner's perspective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、食品ロス問題を論じる上で特に重要であると考えられる家庭内食品ロスに焦点を当て、消費者市民の育成を目指し「消費者教育の諸概念の分類」と広瀬モデルを援用して、消費者としての家庭内食品ロス削減行動の意思決定構造を実証的に解明し、得られた知見に沿った教育の実践から効果検証に至った点である。そして、家庭内食品ロス削減意識と行動との乖離という従来の課題に対して、調理実習に新たな可能性を見出した。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 8 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results) Book (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Utilization of Folktales in the Period for Integrated Studies: Toward the Realization of Cross-Curriculum Learning in the Period for Integrated Studies Subject2022

    • Author(s)
      伊藤孝,石島恵美子,鈴木一史,千葉真由美
    • Journal Title

      教育学部紀要(教育科学) = Bullentin of the Colledge of Education Ibaraki University (Educational Sciences)

      Volume: 71 Issue: 71 Pages: 47-60

    • DOI

      10.34405/00019945

    • ISSN
      2434-1312
    • URL

      https://rose-ibadai.repo.nii.ac.jp/records/19976

    • Year and Date
      2022-01-31
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Ibaraki Prefecture Home Cooking2021

    • Author(s)
      吉田恵子,飯村裕子,野口元子,石島恵美子,荒田玲子,渡辺敦子
    • Journal Title

      Journal of Cookery Science of Japan

      Volume: 54 Issue: 2 Pages: 99-106

    • DOI

      10.11402/cookeryscience.54.99

    • NAID

      130008024745

    • ISSN
      1341-1535, 2186-5787
    • Year and Date
      2021-04-05
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Learning Process for a Food Waste Learning Program Incorporating Problem-Solving in Cooking Practices to Foster Consumer Citizenship2021

    • Author(s)
      石島恵美子,松葉口玲子
    • Journal Title

      Journal of Japan Academy of Consumer Education

      Volume: 41 Issue: 0 Pages: 1-12

    • DOI

      10.50844/jjace.41.0_1

    • NAID

      130008111172

    • ISSN
      1345-1855, 2436-0929
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本家庭科教育学会 第64回大会報告 シンポジウム 家庭科温故知新 : SDGsを通して考える未来につなぐ家庭科教育2021

    • Author(s)
      石島恵美子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌 = Journal of the Japan Association of Home Economics Education

      Volume: 64 Pages: 212-215

    • NAID

      40022744114

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 茨城県の家庭料理:―けんちん汁で食べるそば・うどんの実態調査―2021

    • Author(s)
      吉田 恵子 , 飯村 裕子 , 野口 元子 , 石島 恵美子 , 荒田 玲子 , 渡辺 敦子
    • Journal Title

      日本調理科学会誌

      Volume: 54(2) Pages: 99-106

    • NAID

      130008024745

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 家庭内食品ロス削減行動を促す問題解決型調理実習プログラムの開発2020

    • Author(s)
      石島恵美子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 63(1) Pages: 15-26

    • NAID

      130008038699

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Review of literature on problem-solving cooking practice with a consumer-citizen perspective2020

    • Author(s)
      石島 恵美子
    • Journal Title

      Journal of Home Economics of Japan

      Volume: 71 Issue: 4 Pages: 221-230

    • DOI

      10.11428/jhej.71.221

    • NAID

      130007834631

    • ISSN
      0913-5227, 1882-0352
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 家庭内食品ロスの削減行動に関する規定因2019

    • Author(s)
      石島恵美子
    • Journal Title

      消費者教育 : journal of Japan Academy of Consumer Education 39, 日本消費者教育学会

      Volume: 39 Pages: 55-64

    • NAID

      130008075358

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 日本家庭科教育学会 第64回大会報告 シンポジウム 家庭科温故知新 : SDGsを通して考える未来につなぐ家庭科教育2021

    • Author(s)
      石島恵美子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校における食品ロス学習の新たな可能性と課題2021

    • Author(s)
      石島恵美子,松葉口玲子
    • Organizer
      日本消費者教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 茨城県の家庭料理 行事食の特徴-調査地における特色のある行事食-2021

    • Author(s)
      石島恵美子,渡辺敦子,飯村裕子,荒田玲子,野口元子
    • Organizer
      日本調理科学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「消費者教育の諸概念の分類」における社会参画教育に関する一考察~食品ロスに着目して~2020

    • Author(s)
      石島恵美子 松葉口玲子
    • Organizer
      日本消費者教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 年代別家庭内の食品ロスの実態と関連要因2019

    • Author(s)
      石島恵美子
    • Organizer
      日本消費者教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 家庭科2022

    • Author(s)
      石島 恵美子,田中由美子,岩城奈津,坂本那香子,為國たまみ,永井敏美,藤巻佐知子
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      全国家庭科教育協会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 中等教育資料2022

    • Author(s)
      石島恵美子,岩田耕司,長尾篤志,後藤顕一,藤枝秀樹,遠山一郎,野内頼一,三次徳二,山村季代,平田朝一,森岡裕策,長谷川直紀,熊谷暢浩,森田浩司,矢幅清司
    • Total Pages
      99
    • Publisher
      文部科学省・学事出版
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] SDGsと家庭科カリキュラムデザイン 探究的で深い学びを暮らしの場からつくる 増補版2022

    • Author(s)
      荒井紀子,高木幸子,石島恵美子,鈴木真由子,小高さほみ,平田京子
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      教育図書出版
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「指導と評価の一体化」のための学習評価に関する参考資料【高等学校 家庭】2021

    • Author(s)
      石島恵美子,市毛祐子,岡本真澄,久保田正芳,白濱真紀子,山村季代,鈴木敏之,笹井弘之,杉江達也,清水正樹,新井敬二,岩城由紀子,間宮弘介,奥田正幸,高辻正明,前山大樹
    • Total Pages
      97
    • Publisher
      東洋館出版
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] SDGsと家庭科カリキュラムデザイン 探究的で深い学びを暮らしの場からつくる2020

    • Author(s)
      荒井紀子 , 高木幸子 , 石島恵美子 , 鈴木真由子 , 小高さほみ , 平田京子
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      教育図書出版
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 教育における昔話の歴史的知性研究

    • URL

      https://chigakumorimori.wixsite.com/website-1/blog

    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi