• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study of visualization method of process and collaborative reflection for crafts and art activities utilizing documentation

Research Project

Project/Area Number 19K02782
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

Moriyama Sayaka  三重大学, 教養教育院, 特任講師(教育担当) (50701439)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松本 金矢  三重大学, 教育学部, 教授 (10239098)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords観察 / 記録 / 現象学的把握 / ものづくり・造形 / 教員養成 / 協働的省察 / ドキュメンテーション / 間主観的把握 / 省察
Outline of Research at the Start

本研究は、ものづくり・造形教育の制作プロセスに着目し、①エピソード記録等の現象学的手法を用いて参加観察・分析を行い、制作プロセスの解明を行うこと、②ものづくり・造形教育のプロセスに欠かせないもの・ひと・こととの対話をより促すための仕組み(教育的仕掛け)を提案すること、③その仕組みを導入した教育実践を行い、仕組みの有効性について検討すること、を目的とする。
教育的仕掛けの提案においては、ポートフォリオ、作品、観察者の参加観察記録をドキュメンテーション化し、それらを活用して自他の制作・表現過程における学びを共有することを制作活動に位置づけ、学習者・授業者・観察者による協働的省察の場を開発する。

Outline of Final Research Achievements

In the field of crafts and art, the products tend to be the subject of learning evaluation. In this research we made documentation composed by observation and recording based on phenomenology, learning records of products and texts, activity designs by teacher to focus on the production process. Using this documentation, the ideal way of collaborative reflection was examined.
As a result of planning and implementing production and expression activities that can be carried out online and ensure simultaneity and interactivity, we were able to detect issues related to formation and sharing of image using web conferencing systems and ICT.
In addition, the importance of documentation and support tools for collaborative reflection was suggested.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

長きに渡り作品主義的傾向や技術・成果主義への偏重が顕著であることが指摘されている初等・中等教育段階での造形活動や、体験を重視する方向性がありながらも結果としての作品以外を評価する方法の開発が途上にある技術・ものづくり教育において、制作プロセスを対象として観察・分析を行い、そこには結果としての成果物だけからはうかがえない制作・表現行為の特性を見出すことにつながった点が挙げられる。またその方法として現象学的把握の重要性を確認したこと、同時性・双方向性を担保した制作・表現活動の企画とその協働的省察を行うために欠かせないドキュメンテーションの必要性と汎用可能性が示唆された。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 探究的な学習が生まれる空間2022

    • Author(s)
      杉澤学・松本金矢・守山紗弥加
    • Journal Title

      感性哲学

      Volume: 12

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 探究的な学びを支えるカリキュラム開発・分析支援ツールの提案2021

    • Author(s)
      吉川大貴・松本金矢・中西康雅・守山紗弥加
    • Journal Title

      三重大学高等教育研究

      Volume: 27 Pages: 45-56

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学級生活を捉える感性-雰囲気との対話が意味するもの-2020

    • Author(s)
      守山紗弥加・杉澤学・松本金矢
    • Journal Title

      感性哲学

      Volume: 11 Pages: 21-40

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 生活における『もの』との関わりに求められる感性2020

    • Author(s)
      松本金矢・守山紗弥加
    • Journal Title

      感性哲学

      Volume: 11 Pages: 57-71

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 探究的な学習が生まれる空間2022

    • Author(s)
      杉澤学・松本金矢・守山紗弥加
    • Organizer
      第17回日本感性工学会春季大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] コンセプトマップを活用した教員養成カリキュラムと評価方法の開発 ―対話的事例シナリオを核として―2021

    • Author(s)
      山田康彦・森脇健夫・大日方真史・前原裕樹・根津知佳子・守山紗弥加・中西康雅
    • Organizer
      第27回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 探究学習のための授業構成を考慮したカリキュラム支援ツールの提案2020

    • Author(s)
      吉川大貴・松本金矢・中西康雅
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第63回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 技術教育における制作過程との対話を促すしかけ2020

    • Author(s)
      松本金矢・守山紗弥加
    • Organizer
      第15回日本感性工学会春季大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実践における雰囲気との対話が意味するもの2019

    • Author(s)
      守山紗弥加
    • Organizer
      中部教育学会第68回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学びの基盤づくりを目指すPBL教育による初年次必修科目2019

    • Author(s)
      守山紗弥加
    • Organizer
      学び教育フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学級生活を捉える感性-雰囲気の研究を通して-2019

    • Author(s)
      守山紗弥加
    • Organizer
      第21回日本感性工学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 技術科教員養成でのものづくり体験における学び-設計・製作のプロセスを通して-2019

    • Author(s)
      松本金矢・中西康雅・守山紗弥加
    • Organizer
      第37回日本産業技術教育学会東海支部大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi