A study on help-seeking in collaborative learning of mathematics
Project/Area Number |
19K02785
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Yamaguchi University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
|
Keywords | 協働的学習 / ヘルプ・シーキング / 援助要請 / 活動システム / 活動理論 / 数学学習 |
Outline of Research at the Start |
本研究は,これまで日本の数学教育の現場では積極的な価値があまり認められていなかった援助要請について見直しを行い,特に,中学校数学におけるこれからの協働的学習においてどのようにして生徒たちからの能動的な援助要請を促進したらよいかを,教育現場のデータの分析を通して探究するものである.
|
Outline of Final Research Achievements |
Because students worked together on the same tasks in collaborative learning, there seemed to be close relations among students' help-seeking in mathematics lessons: Chained, consecutive, and simultaneous help-seeking. As a tool of the activity system of mathematics lessons, help-seeking took various forms and played multiple roles. Rules and division of labor in collaborative activity seemed to affect the facilitation of students' help-seeking.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今日,アクティブ・ラーニングにおいて求められている小グループ中心の協働的学習においては,生徒同士がお互いから学びあうことが期待されている.グループ内の効果的な支援を可能にするには,生徒自身がグループ内で,他者に支援を求めるヘルプ・シーキング(援助要請)を積極的にすることが重要である.しかし,従来の中学校数学科の授業において生徒同士の援助要請は非常に限られていた.本研究の成果として,協働的学習における援助要請が複雑なプロセスを含んでおり,援助要請を促進にするには,授業における教授・学習の活動システム全体の見直しが不可欠であることが示唆された.
|
Report
(5 results)
Research Products
(5 results)