• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on help-seeking in collaborative learning of mathematics

Research Project

Project/Area Number 19K02785
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

SEKIGUCHI Yasuhiro  山口大学, 教育学部, 教授 (40236089)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords協働的学習 / ヘルプ・シーキング / 援助要請 / 活動システム / 活動理論 / 数学学習
Outline of Research at the Start

本研究は,これまで日本の数学教育の現場では積極的な価値があまり認められていなかった援助要請について見直しを行い,特に,中学校数学におけるこれからの協働的学習においてどのようにして生徒たちからの能動的な援助要請を促進したらよいかを,教育現場のデータの分析を通して探究するものである.

Outline of Final Research Achievements

Because students worked together on the same tasks in collaborative learning, there seemed to be close relations among students' help-seeking in mathematics lessons: Chained, consecutive, and simultaneous help-seeking. As a tool of the activity system of mathematics lessons, help-seeking took various forms and played multiple roles. Rules and division of labor in collaborative activity seemed to affect the facilitation of students' help-seeking.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今日,アクティブ・ラーニングにおいて求められている小グループ中心の協働的学習においては,生徒同士がお互いから学びあうことが期待されている.グループ内の効果的な支援を可能にするには,生徒自身がグループ内で,他者に支援を求めるヘルプ・シーキング(援助要請)を積極的にすることが重要である.しかし,従来の中学校数学科の授業において生徒同士の援助要請は非常に限られていた.本研究の成果として,協働的学習における援助要請が複雑なプロセスを含んでおり,援助要請を促進にするには,授業における教授・学習の活動システム全体の見直しが不可欠であることが示唆された.

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] Activity systems analysis of classroom teaching and learning of mathematics: a case study of Japanese secondary schools2021

    • Author(s)
      Sekiguchi Yasuhiro
    • Journal Title

      Educational Studies in Mathematics

      Volume: 108 Issue: 3 Pages: 493-511

    • DOI

      10.1007/s10649-021-10069-6

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 数学科協働学習におけるヘルプ・シーキングの生成と展開: 活動システム理論からの分析2022

    • Author(s)
      関口 靖広
    • Organizer
      日本数学教育学会第55回秋期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育研究における活動システム分析について2021

    • Author(s)
      関口 靖広
    • Organizer
      日本数学教育学会第54回秋期研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 数学科協働学習におけるヘルプ・シーキングの諸相2020

    • Author(s)
      関口 靖広
    • Organizer
      日本数学教育学会第53回秋期研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 数学科協働学習の活動理論的考察: 問題解決型授業の見直し2019

    • Author(s)
      関口 靖広
    • Organizer
      日本数学教育学会第52回秋期研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi