• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Proof study on end of the policy mechanism in the education policy

Research Project

Project/Area Number 19K02790
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKoriyama Women's University

Principal Investigator

Yamamoto Yuji  郡山女子大学, 家政学部, 教授 (40550702)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐久間 邦友  日本大学, 文理学部, 助教 (30761209)
佐藤 愛未  郡山女子大学短期大学部, その他部局等, 講師 (30822390)
伊藤 哲章  宮城学院女子大学, 教育学部, 准教授 (50735256)
田中 真秀  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (50781530)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsコロナ禍 / チームとしての学校 / 特別の教科 道徳 / スクールソーシャルワーカー / スクールロイヤー / 教育政策 / 藩校 / GIGAスクール構想 / GIGA]スクール / 官学 / 特別の教科道徳 / 教科書採択 / 危機管理 / 戊辰戦争 / 学校5日制 / 2学期制 / 校務掌理権 / 専門職性 / 学校ガバナンス / 地方自治体 / 政策終了 / 文部科学省 / 教育委員会 / 説明責任
Outline of Research at the Start

本研究は、教育政策における政策終了メカニズムを明らかにすることを通して、自治体に最適な教育政策の企画・立案スキームを検討しようとするものである。教育政策に関する先行研究の多くが、政策の成立過程に注目したものであり、特に日本の場合、予算的には教員人事政策に比重が置かれていることもあって、教育政策の継続性が前提とさがちである。この傾向は、最適な教育政策を模索する上で「政策終了」が盲点となっていることを示している。
以上のように、自治体裁量が強調される今日、本研究では、政策終了のメカニズムを明らかにすることが、新たな教育政策の成立・継続の条件を洞察する上でも有効であることを立証していく。

Outline of Final Research Achievements

A purpose of this study is to clarify the structure of the end of the policy in the education policy. We think that the plan scheme of the education policy that is most suitable for the local government is actualized by the achievement of this study purpose.
As a result of study, the end of the education policy by the central government was able to confirm that the correspondence to the new education needs in the local government was a chance.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

中央政府レベルでの教育政策が、地方自治体レベルでの教育ニーズ対応の格差発生を契機にして、中断または終了される仕組みがあることが確認された意義は大きい。中央レベルでの教育政策では、教育の機会均等が重視され、これが国家レベルでの公教育の正当性や、その監督官庁である文部科学省の存在意義となっている。
しかし、公教育サービスの受け手のニーズに応えることでの適性化が要求される今日の政策環境は、中央レベルでの教育政策の発信が、自治体における適性化対応とその結果としての格差発生を介して、政策の相対化や終了にいたるシステムが働いていることを示唆している。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 5 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 教育施策の耐久性と継続性に関する一考察-「ブームが過ぎ去った教育施策」の提案-2022

    • Author(s)
      田中真秀 佐久間 邦友
    • Journal Title

      大阪教育大学 『教育学研究論集 』

      Volume: 19 Pages: 62-69

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 明治初年の東北地方における官立学校について-山形藩校と学而館の事例を中心に-2022

    • Author(s)
      佐藤愛未
    • Journal Title

      郡山女子大学『紀要』

      Volume: 58 Pages: 176-163

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study on Ensuring Education at Schools in the Event of Sudden Crises: From the Actual Situation of Extracurricular Activities during the “Coronavirus (COVID-19)” Pandemic2021

    • Author(s)
      田中 真秀、佐久間 邦友、山中 信幸
    • Journal Title

      川崎医療福祉学会誌

      Volume: 31 Issue: 1 Pages: 27-34

    • DOI

      10.15112/00014837

    • NAID

      120007163976

    • URL

      https://kwmw.repo.nii.ac.jp/records/14907

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Suggestions for Revitalizing ICT Education by Introducing“GIGA School Concept”: Development Potential and Challenges of ICT Education at School2021

    • Author(s)
      田中 真秀、佐久間 邦友、山中 信幸
    • Journal Title

      川崎医療福祉学会誌

      Volume: 31 Issue: 1 Pages: 17-26

    • DOI

      10.15112/00014836

    • NAID

      120007163977

    • URL

      https://kwmw.repo.nii.ac.jp/records/14906

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 明治維新期における藩校経営の移行過程に関する一考察-東北地方の藩校を中心にー2021

    • Author(s)
      佐藤愛未
    • Journal Title

      郡山女子大学『紀要』

      Volume: 57 Pages: 245-260

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] (資料)小学校における「特別の教科 道徳」の教科書採択実施の傾向比較:2度の教科書採択から見える採択「教科書」の変更に着目して2021

    • Author(s)
      田中真秀、佐久閒邦友
    • Journal Title

      川崎医療福祉学会誌

      Volume: 29(2) Pages: 415-422

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 明治維新期における藩校運営の移行過程に関する一考察-東北地方の藩校を中心に-2021

    • Author(s)
      佐藤愛美
    • Journal Title

      郡山女子大学研究紀要

      Volume: 57 Pages: 245-260

    • NAID

      40022539887

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「チームとしての学校」における校長権限の特徴‐多様な専門職の導入に注目して‐2020

    • Author(s)
      山本裕詞
    • Journal Title

      桐生大学・桐生大学短期大学部教職課程年報

      Volume: 3

    • NAID

      40022220325

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「学校法」へのスクールロイヤーの導入の意義と可能性2020

    • Author(s)
      山本裕詞
    • Journal Title

      郡山女子大学『紀要』

      Volume: 56

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地方自治体の教育政策動向2020

    • Author(s)
      佐久間邦友
    • Journal Title

      日本教育政策学会『日本教育政策学会年報』

      Volume: 27

    • NAID

      130007921662

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童生徒の法的地位論から見えるSSWerの活動可能性2019

    • Author(s)
      山本裕詞
    • Journal Title

      日本学校ソーシャルワーク学会東北ブロック『日本の学校ソーシャルワーク』

      Volume: 8

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「ブーム」が過ぎ去った教育施策の顛末2021

    • Author(s)
      田中真秀、佐久間邦友
    • Organizer
      日本教育経営学会第61回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 危機管理を意識した学校教育制度の問い直し-新型コロナウィルス対応による課題と展望-2020

    • Author(s)
      田中真秀、佐久閒邦友
    • Organizer
      日本教育政策学会第27回大会(東京都立大学)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学校における児童生徒の法的地位を踏まえてSSWerはどう関わるか2019

    • Author(s)
      山本裕詞
    • Organizer
      日本学校ソーシャルワーク学会第14回大会シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi