• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Research to Support Geography and History Teachers in Developing Problem-solving World History Classes Using Historical Materials

Research Project

Project/Area Number 19K02791
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionMejiro University

Principal Investigator

TAJIRI Shinichi  目白大学, 人間学部, 教授 (10436800)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords史料を活用した課題追究型授業 / 世界史授業のアーカイブ化 / 高大連携に基づく歴史授業 / 歴史授業への博物館の活用 / 歴史学習のアルゴリズム / 歴史授業の収集 / 歴史授業開発への支援 / 歴史的思考力の育成 / 史料活用の課題追究授業 / 世界史授業アーカイブ / 歴史的思考スキル / 歴史授業の記録化と収集 / 高校地歴科の歴史授業 / 歴史授業の高大連携 / 博物館・史跡の歴史授業への活用 / 高校の地歴科歴史授業 / 高大連携の推進 / アメリカの歴史授業 / 地歴科の歴史授業 / 知識構成型ジグソー法 / 博物館資料の活用 / 協調学習 / 地歴科世界史探究 / 課題追究型授業の構築 / 史料の活用 / 歴史授業改革 / 大学と高校の連携
Outline of Research at the Start

本研究は、大学研究者と高校教員とが共同して行うことを企図し、日米両国の世界史を中心とした歴史授業の現状を分析することである。そして、2018年告示の改訂学習指導要領の地歴科世界史(新科目・世界史探究)が目指す「史料を活用した課題追究型授業」モデルを開発して高校の地歴科教員に向けて発信し、授業実践力の向上に資することである。そのために、本研究が行う内容として、以下の二点を提示する。
第一に、改訂学習指導要領における「史料を活用した課題追究型授業」構築に向けての研究を推進する。
第二に、優れた授業実践を通じての授業改革と研究推進に向けてのネットワーク構築の研究を推進する。

Outline of Final Research Achievements

This research is planned to be conducted jointly by university researchers and high school teachers and aims to analyze the current state of Geography and History classes, focusing on World History, develop a model of "Problem-based History Classes Using Historical Materials," and disseminate it to teachers of Social Studies (junior high school) and Geography and History (senior high school). It is hoped that the results of this research will contribute to improving teachers' practical teaching skills for Social Studies and Geography and History.
This research has deepened research into "Inquiry-based History Classes" by interviewing university researchers and high school teachers, observing history classes, and collecting historical materials at museums. A notable outcome of this research is that we will publish "Structure of Inquiry-based History Classes" in 2022 and will be able to examine and propose a model of "Problem-based Classes Using Historical Materials".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、大学の教科教育学(社会科・地歴科教育学)の研究者や高校現場の地歴科教員と面談したり、地歴科の歴史授業をビデオ撮影したりして分析し、授業の実践上の課題を明らかにできた。また、2018年3月告示の高校学習指導要領の地歴科が目指す「史料を活用した課題追究型授業」モデルを検討して開発することができた。
研究成果は、筆者が研究成果の公開のために開設したホームページ(「世界史授業アーカイブ」)への公開や大学の紀要への投稿を通じて発表し成果の共有化を図ることができた。本研究での着目すべき成果としては、『探究的歴史授業の構図』(単著、三恵社)を研究期間中の2022年に刊行できたことである。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 2 results) Book (5 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] コンピテンシーの視点からの「学習成果の可視化」2024

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Journal Title

      人と教育

      Volume: 18

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 授業&板書への思考ツールの活かし方 ウェビングマップ2023

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Journal Title

      教育科学 社会科教育

      Volume: 770

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 〈世界史必修化〉時代の実践から学ぶ2023

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Journal Title

      教育科学 社会科教育

      Volume: 774

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] ヒト・モノ・コトで考える歴史授業-コト:マゼランの死 1521年4月27日、セブ島2020

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Journal Title

      教育科学 社会科教育

      Volume: 739

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 知識構成型ジグソー法による協調学習の研究-日本史小単元「聖女・悪女の救済 日野富子を再検証」を事例として-2020

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Journal Title

      目白大学総合科学研究

      Volume: 16

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 安井俊夫の歴史授業論に関する研究-「スパルタクスの反乱」実践を事例として-2020

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Journal Title

      目白大学高等教育研究

      Volume: 26

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「世界史」における文明の構図ー21世紀の社会科学習の創造に向けてー2019

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 137

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 相生か、それとも相克かー学習指導要領における「歴史的思考力」と「歴史的見方・考え方」を考えるー2023

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 歴史授業実践の課題と展望-金太郎飴のような歴史授業を変えるためには―2022

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Organizer
      埼玉歴史教育研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] AP世界史における歴史的思考スキルー単元“An Industorializing Age (工業化の時代)”を事例としてー2019

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 大学生のための中等社会科・地理歴史科・公民科概論2022

    • Author(s)
      田部 俊充、田尻 信壹、小松 伸之
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924343
    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
  • [Book] 探究的歴史授業の構図 理論・方法・臨床からのアプローチ2022

    • Author(s)
      田尻信壹
    • Total Pages
      338
    • Publisher
      三恵社
    • ISBN
      9784866935461
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 現代国際理解教育事典 改訂新版2022

    • Author(s)
      日本国際理解教育学会
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750353395
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 大学生のための初等社会科概論2021

    • Author(s)
      田部俊充、池俊介、桑原正孝、小山茂喜、齋藤慶子、田尻信壹、鎮西真裕美、吉田和義
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759923742
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 高校社会「歴史総合」の授業を創る2019

    • Author(s)
      原田智仁・田尻信壹ほか
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 世界史授業アーカイブ

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 世界史授業アーカイブ

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 世界史授業アーカイブ

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks]

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 世界史授業アーカイブ Archives of World History Lesson

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi