• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Team and Inquiry based Learning: Extending Student Understanding and Competency, and Observing Career Prospects

Research Project

Project/Area Number 19K02795
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKyoto Tachibana University (2021-2022)
Kyoto Koka Women's University (2019-2020)

Principal Investigator

Inui Akinori  京都橘大学, 経済学部, 教授 (80571033)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高野 拓樹  京都光華女子大学, キャリア形成学部, 教授 (10444241)
杉岡 秀紀  福知山公立大学, 地域経営学部, 准教授 (10631442)
佐藤 達哉  立命館大学, 総合心理学部, 教授 (90215806)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsチーム探究 / 総合的な探究の時間 / キャリア展望 / 高大連携 / コーディネーター / スーパーグローバルハイスクール(SGH) / WWL(ワールドワイドラーニング)コンソーシアム / 複線径路等至性アプローチ(TEA) / 探究活動 / TEA(複線径路等至性アプローチ) / 総合学習 / 文化心理学 / 質的研究 / 地域づくり / 探究学習の促進要因 / 高校 / アクティブラーニング
Outline of Research at the Start

本研究は,青年期を取り巻く社会環境の大きな変化に対応したトランジションが模索される中,高等学校で実施される「チームによる探究活動」(「チーム探究」)に着目する。公立2校の「チーム探究」を対象に,生徒がチームに緩やかに所属し,活動目標に向かって他者と協同しつつ,自らの知識・理解(わかる)と行動(できる)の拡大に積極的に関与し,その拡大を通じてキャリア形成を展望できるアクティブラーナーになるための必要な支援環境を実践的,実証的に明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

(1) A study of public high schools in Kyoto City showed that students who developed clearer career prospects were more motivated by the people and books they encountered through "Team-based inquiry" and tended to be more active in team activities. Students whose perception of inquiry activities changed in a positive way tended to become clearer regarding what they wanted to work on while in high school and to evaluate their future positively. (2) A study of high schools in the northern area of Kyoto Prefecture indicated that high school-university-society collaboration, the development of specialized departments and coordinators, and the promotion of extracurricular inquiry activities are also important for the further development of "Team-based inquiry". (3)Researchers and the Kyoto prefectural board of education jointly developed and implemented a common course for prefectural high schools that provides collaborative opportunities for "Team-based inquiry" among different schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の社会的および学術的意義は,主に次の3点である。①ひとつは,探究活動(とりわけチーム探究)とキャリア展望の関係を質問紙調査とインタビュー調査などから分析し,キャリア展望を明確にする生徒の特徴や,明確化を促す探究活動(支援環境含む)の特徴などを示したことである。②ふたつは,これまでほぼ皆無であった京都府北部地域などのチーム探究の実態やさらなる発展のために不可欠なコーディネーターの実態なども明らかにした点である。そして,③3つには,これらの研究成果をもとに教育委員会と共同で,学校横断のチーム探究の機会となる府立高校共通履修科目(スマートAP)を開発・実施したことである。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (46 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (20 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 13 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] 高校生のキャリア展望と「総合的な探究の時間」の関係:複線径路等至性アプローチ(TEA)と関係学による検討2023

    • Author(s)
      乾明紀・サトウタツヤ
    • Journal Title

      京都橘大学研究紀要

      Volume: 49 Pages: 171-193

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高校と地域との連携・協働のためのコーディネーターについての研究:北近畿地域の高等学校を事例として2022

    • Author(s)
      杉岡秀紀
    • Journal Title

      福知山公立大学研究紀要

      Volume: 7 Pages: 91-120

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Career decision-making as dynamic semiosis: Autoethnographic trajectory equifinality modeling2022

    • Author(s)
      Tsuchimoto Teppei、Sato Tatsuya
    • Journal Title

      Culture & Psychology

      Volume: - Issue: 1 Pages: 48-69

    • DOI

      10.1177/1354067x221140609

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] キャリを展望できる探究活動の特徴:京都府立鳥羽高等学校イノベーション探究Ⅱの実践から2022

    • Author(s)
      乾明紀・田中誠樹・竹林祥子・大泉幸寛・宮﨑雄史郎・ ミューリ ニコラス・杉岡秀紀・高野拓樹・サトウ タツヤ
    • Journal Title

      京都橘大学研究紀要

      Volume: 48 Pages: 95-113

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高大連携による探究的な学習についての現状と課題:京都府北部の公立高校の事例研究を踏まえて2022

    • Author(s)
      杉岡秀紀
    • Journal Title

      福知山公立大学研究紀要

      Volume: 6(1) Pages: 93-120

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] TEA(複線径路等至性アプローチ)における記号概念の考察 : パース,ヴィゴーツキー,ヴァルシナーを手がかかりに2022

    • Author(s)
      宮下 太陽、上川 多恵子、サトウ タツヤ
    • Journal Title

      立命館人間科学研究

      Volume: 44 Pages: 15-31

    • DOI

      10.34382/00016827

    • ISSN
      1346-678X
    • URL

      https://ritsumei.repo.nii.ac.jp/records/16865

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] TEM(複線径路等至性モデリング)の新たな理論的展開 : 記号圏とイマジネーション理論を踏まえて2022

    • Author(s)
      宮下太陽・上川多恵子・サトウタツヤ
    • Journal Title

      立命館人間科学研究

      Volume: 44 Pages: 49-64

    • DOI

      10.34382/00016829

    • ISSN
      1346-678X
    • URL

      https://ritsumei.repo.nii.ac.jp/records/16867

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍におけるインターローカル型域学連携による関係人口創出ーオンライン関係人口に注目してー2021

    • Author(s)
      杉岡秀紀
    • Journal Title

      農村計画学会誌

      Volume: 40(1) Pages: 14-17

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 若者発の「ニューノーマル」時代の地域づくり~これからの人材循環型地域社会構築に向けて2021

    • Author(s)
      杉岡秀紀
    • Journal Title

      社会教育

      Volume: 5月号 Pages: 16-22

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナ禍における地域の再発見2021

    • Author(s)
      杉岡秀紀
    • Journal Title

      月刊ガバナンス

      Volume: 4月号 Pages: 32-32

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ナラティブの心理学2021

    • Author(s)
      サトウタツヤ
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学

      Volume: 38(1) Pages: 75-78

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高大連携型教育を用いた探究学習に関する実践的研究 -探究学習に対する生徒のイメージやスキルに影響を及ぼす要因-2021

    • Author(s)
      高野拓樹, 松原久, 糟野譲司, 乾明紀, 久保友美, 杉岡秀紀, サトウタツヤ
    • Journal Title

      京都大学学際融合教育研究推進センター地域連携教育研究推進ユニット「地域連携教育研究」

      Volume: 6 Pages: 33-49

    • NAID

      120006979792

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] チームで探究活動を行う生徒から見た総合学習の促進要因と課題(1)-京都府立鳥羽高校のイノベーション探究Ⅰの実践から-2020

    • Author(s)
      乾明紀, 田中誠樹, 竹林祥子, 大泉幸寛, 宮﨑雄史郎, ミューリ ニコラス, 久保友美, 杉岡秀紀, 高野拓樹, サトウ タツヤ
    • Journal Title

      京都光華女子大学・京都光華女子大学短期大学部研究紀要

      Volume: 58 Pages: 123-141

    • NAID

      120007168270

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] キャリアと文化の心理学(1) 教育・発達心理学とキャリア教育の接合2020

    • Author(s)
      土元哲平・サトウタツヤ
    • Journal Title

      対人援助学マガジン

      Volume: 42 Pages: 288-302

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 心理学と統計-歴史的な検討を通じて未来を展望する2020

    • Author(s)
      サトウタツヤ
    • Journal Title

      現代思想

      Volume: 48(12) Pages: 154-163

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Happiness around the world: A combined etic-emic approach across 63 countries.2020

    • Author(s)
      Gardiner G, Lee D, Baranski E, Funder D, Members of the International Situations Project
    • Journal Title

      PLoS ONE

      Volume: 15(12) Pages: 1-31

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 成長の瞬間を生み出す「よいキャリア支援」の意味感覚:TAEステップを用いた理論構築2020

    • Author(s)
      土元哲平・小田友理恵・サトウタツヤ
    • Journal Title

      質的心理学研究

      Volume: 19 Pages: 46-67

    • NAID

      130008024078

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Case Study about Glocal Human Resources Development by Industry-Academia Collaboration in Kyoto2019

    • Author(s)
      杉岡秀紀
    • Journal Title

      Journal of the Japan Society for Intellectual Production

      Volume: 15 Issue: 2 Pages: 2_44-2_54

    • DOI

      10.11305/jjsip.15.2_2_44

    • NAID

      130007806301

    • ISSN
      1349-6913, 1881-8706
    • Year and Date
      2019-08-21
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Interaction between the Individual and Society: An Approach to Transition Research2019

    • Author(s)
      土元哲平・サトウタツヤ
    • Journal Title

      The Japanese Journal of career education

      Volume: 37 Issue: 2 Pages: 35-44

    • DOI

      10.20757/jssce.37.2_35

    • NAID

      130007633297

    • ISSN
      1881-3755, 2432-3934
    • Year and Date
      2019-03-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高等学校の「学びの領域選択機会」をリデザインする-大阪府立今宮工科高等学校「キャリアデザイン」実践事例報告-2019

    • Author(s)
      乾明紀・井上翔一
    • Journal Title

      京都光華女子大学・京都光華女子大学短期大学部研究紀要

      Volume: 57

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] The relationship between career prospects of high school students and Period for Inquiry-Based Cross-Disciplinary Study: A case study based on the Trajectory Equifinality Approach (TEA) and relationship science2023

    • Author(s)
      Akinori Inui
    • Organizer
      The 5th Transnational Meeting on TEA
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Encounter of TEA and Relational Studies(TEAと関係学の邂逅)2023

    • Author(s)
      Tatsuya Sato
    • Organizer
      The 5th Transnational Meeting on TEA
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 質的調査から見えてきた高校生の探究活動とキャリア展望の関係2022

    • Author(s)
      乾明紀・高野拓樹
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会全国大会第31回[広島・三原大会]大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「わかる」と「できる」が拡大し、キャリアが展望できる「チーム探究」に関する研究 第三報:個々の生徒の探究学習に抱くイメージと自分の将来に対する意識の関係2022

    • Author(s)
      高野拓樹・乾明紀
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会全国大会第31回[広島・三原大会]大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 高大連携による探究的な学習についての現状と課題ー京都府北部の公立高校の事例研究を踏まえてー2022

    • Author(s)
      杉岡秀紀
    • Organizer
      日本地域政策学会2022年度第21回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] チームによる探究活動が高校生のキャリア展望に与える影響2021

    • Author(s)
      乾明紀・田中誠樹・竹林祥子・大泉幸寛・杉岡秀紀・高野拓樹・サトウ タツヤ
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第29回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 探究的な学びのねらいとは?2021

    • Author(s)
      乾明紀
    • Organizer
      京都府高等学校商業教育研究会 令和3年度 冬季研修会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「わかる」と「できる」が拡大し、キャリアが展望できる「チーム探究」に関する研究 第二報:学年進行に伴う生徒が探究学習に抱くイメージの変容6月19日遠隔確定2021

    • Author(s)
      高野拓樹・糟野譲司・松原久・乾明紀・杉岡秀紀・サトウタツヤ
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第29回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 副業などの新しい働き方によって、地域金融機関や金融人材が社会へどう貢献するのか2021

    • Author(s)
      杉岡秀紀
    • Organizer
      日本NPO学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 官民連携による地域づくり事例ー複業(パラレルキャリア)と外部人材活用を視座としてー2021

    • Author(s)
      杉岡秀紀
    • Organizer
      産学連携学会第19回大会(名古屋大会)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 北近畿における大学を核とした広域連携型「関係人口創出・拡大事業」の事例報告2021

    • Author(s)
      杉岡秀紀
    • Organizer
      産学連携学会関西・中四国支部
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「わかる」と「できる」が拡大し、キャリアが展望できる「チーム探究」に関する研究 第一報:環境・防災教育およびSDGs教育を通じた探究学習における課題の整理2020

    • Author(s)
      高野拓樹, 乾明紀, 久保友美, 杉岡秀紀, サトウタツヤ
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第29回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] TEAによるキャリア転換経験の分析―分岐ゾーンにおける人と記号の調整過程に焦点をあてて2020

    • Author(s)
      宮下太陽・サトウタツヤ
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Analysis of Bifurcation Zones in Career Transition2020

    • Author(s)
      Taiyo Miyashita and Tatsuya Sato
    • Organizer
      台湾心理学会59回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] キャリアの分岐ゾーンにおけるTLMGとイマジネーション2020

    • Author(s)
      宮下太陽・サトウタツヤ
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第42回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ESDの観点からの高大連携型環境教育の実践2019

    • Author(s)
      高野拓樹・松原久・糟野譲司
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 福知山公立大学における地域協働型教育の現状と課題2019

    • Author(s)
      杉岡秀紀
    • Organizer
      産学連携学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 質的研究において「意味」を問う方法2019

    • Author(s)
      サトウタツヤ
    • Organizer
      本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] カタログTEA(複線径路等至性アプローチ)2023

    • Author(s)
      サトウ タツヤ・安田 裕子
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      4788517973
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] TEAによる対人援助プロセスと分岐の記述2022

    • Author(s)
      安田裕子・サトウタツヤ
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      誠信書房
    • ISBN
      4414300207
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 流れを読む心理学史 補訂版2022

    • Author(s)
      サトウタツヤ・高砂美樹
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      4641221820
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] Culture as Process 20212021

    • Author(s)
      Sato T., Tsuchimoto T., Yasuda Y., Kido A.(分担執筆者)
    • Total Pages
      488
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 東大出版会2021

    • Author(s)
      サトウタツヤ
    • Total Pages
      464
    • Publisher
      臨床心理学史
    • ISBN
      4130111450
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] これからの話し合いを考えよう2020

    • Author(s)
      村田和代編
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410024
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] ワークで学ぶ発達と教育の心理学2020

    • Author(s)
      竹尾和子, 井藤元(編)
    • Total Pages
      276
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514913
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] ワードマップ 質的研究法マッピング2019

    • Author(s)
      サトウタツヤ・春日秀朗・神崎真実
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788516472
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi