• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Strategies of Visualizing Thought Using Digital Tools for Art Appreciation Learning

Research Project

Project/Area Number 19K02803
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Ishizaki Kazuhiro  筑波大学, 芸術系, 教授 (80250869)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords美術教育 / 美術鑑賞 / デジタルツール / 思考の可視化 / 学習方略
Outline of Research at the Start

本研究は、美術鑑賞においてデジタルツールを活用して思考の可視化を促す学習方略を開発し、その効果と課題を実証的に考察するものである。具体的には、美術鑑賞プロセスでのグループワークにより、学習者同士が問いや感想、解釈を共有し、作品のメッセージやナラティブをデジタルツールで映像表現することで、学習者の意味生成と思考の深化を促す学習方略を構築する。その効果と課題の検証は、学習者へのインタビューや鑑賞エッセイのテキストデータとショートビデオ映像の分析によって行う。大学生でのパイロット・スタディから、漸次、対象を中等教育の生徒に拡充する。研究成果は、フォーラムの開催と国内外の学会発表により行う。

Outline of Final Research Achievements

The purposes of this study were to develop learning strategies to promote visualization of thought through the use of digital tools in art appreciation learning and to consider the effects and related issues.
Consequently, we designed the art appreciation process as a collaborative activity in which learners share questions, impressions, and interpretations of artworks with each other. We also developed learning strategies for them to express their interpretations on short videos using digital tools. We then re-examined the pilot practice with university students to analyze how the learners’ meaning generation and deepening of thinking were enhanced. Through the metaphor analysis of the text data of art appreciation essays and short video clips, we identified the structure of thought and meaning generation in the art appreciation process.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学校教育において多様で柔軟な思考力を育成することは、現代における重要な教育課題の一つとなっている。美術教育においても思考を深める学習方略についての研究に対する期待と関心は高く、本研究は、美術鑑賞学習においてデジタルツールを活用して、鑑賞での思考を映像表現として可視化し、思考の深化を促す学習方略を開発するものであり、その効果と課題を検証する基礎研究としての学術的意義をもつものである。また、本研究の成果は、国内外の学術誌ならびに教員研修の場において積極的に公開を進め、現在の教育現場で直面する課題に対する美術鑑賞教育の新たな方法を提案するものとして、実践的なニーズに応える社会的意義を果たしている。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] Visualizing and deepening thoughts through art appreciation2022

    • Author(s)
      Ishizaki Kazuhiro、Wang Wenchun
    • Journal Title

      Visual Inquiry

      Volume: 10(3) Issue: 3 Pages: 371-383

    • DOI

      10.1386/vi_00062_1

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] コロナ禍における日本の美術教育の動向-大学での取り組みの事例-2022

    • Author(s)
      石崎和宏
    • Organizer
      臺灣跨域美感教育國際論壇
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 創造意図的鑑賞-従比較研究出発的鑑賞教育研究-2020

    • Author(s)
      石崎和宏、王文純
    • Organizer
      亜州地区学校美術課程改革与創新国際検討会(International Symposium on Reform and Innovation of Art Curriculum in Asian Schools)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 美術鑑賞教育の現在2019

    • Author(s)
      石崎和宏
    • Organizer
      美術鑑賞教育ネットワークとちぎ
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 美術鑑賞学習における思考の可視化と深化2022

    • Author(s)
      石崎和宏、王文純
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798918174
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 『新・教職課程演習』第15巻「鑑賞する活動の内容構成」2021

    • Author(s)
      石崎和宏
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003563
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 『新・教職課程演習』第21巻「美術鑑賞の発達理論」2021

    • Author(s)
      石崎和宏
    • Total Pages
      241
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003624
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi