• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of inquiry-based learning model from the perspective of formative evaluation in home economics education through international collaborative research

Research Project

Project/Area Number 19K02808
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

Watahiki Tomoko  金沢大学, 学校教育系, 教授 (90262542)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 荒井 紀子  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 名誉教授 (90212597)
鈴木 真由子  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (60241197)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords形成的評価 / 探究型学習 / 授業開発 / コンピテンシー / 家庭科教育 / 探究学習
Outline of Research at the Start

米国(2018年)、フィンランド(2016年)、スウェーデン(2011年)、アイルランド(2018年)、日本(2020-21年)の最新の教育課程に注目し、家庭科で必要なコンピテンシー獲得のための学習構造、その形成的評価方法に関して、5カ国を比較研究しながら、思考力、判断力、表現力を育む家庭科の探究型学習とその形成的評価のモデルを開発し発信する。
研究の独自性と創造性は次の点にある。
・上記5カ国の研究者や実践家との国際的連携により研究を遂行する。
・探究型授業実践及び形成的評価方法について理論と実践の往還を重ねながら追究し、コンピテンシー・学習・評価をパッケージ化したものを[探究型モデル]とする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to analyze the latest curriculum in Europe and the United States and the revised course of study in Japan, to clarify the competencies to be nurtured in home economics, and to develop and disseminate an inquiry-based learning/formative evaluation model for home economics through international collaboration. The following results were obtained. 1)Collect and analyze materials about inquiry-based learning and its evaluation in home economics in Europe and the United States through classroom observations and interviews with researchers and teachers. 2)In collaboration with home economics teachers, we developed and proposed a home economics inquiry-based learning model from the perspective of formative evaluation in Japan, while going back and forth between theory and practice. In addition, research results were shared through discussions with researchers and home economics teachers in other countries.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

家庭科研究や教育実践において世界を牽引する米国、フィンランド、スウェーデン、アイルランドおよび日本の5カ国を対象とし、各国の最新の教育課程の比較研究をしながら、思考力、判断力、表現力を育む家庭科の探究型の学習とその形成的評価のモデルを開発し発信することができた。
新しい教育課程の策定に関与した国々の研究者及び探究型の授業を展開している家庭科教師による国際連携研究を実現させたことは、各国の独自性を確認しつつも共通の課題について議論を重ね、実践レベルでともに質の高い教育を追究した点で極めて有意義である。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 教科教育の特性と今日的意味について-教育界の外からの家庭科への肯定的言説をもとに2023

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      年報・家庭科教育研究(大学家庭科教育研究会編)

      Volume: 40 Pages: 73-82

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 総合的・探究的に学ぶ中学校家庭科衣生活分野の授業開発2023

    • Author(s)
      綿引伴子・小畠麻里
    • Journal Title

      教育実践研究(金沢大学人間社会学域学校教育学類附属教育実践支援センター)

      Volume: 49 Pages: 15-35

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 実践的推論プロセスに基づく高校家庭科学習-米国オハイオ州における実践より-2023

    • Author(s)
      鈴木真由子・荒井紀子・綿引伴子
    • Journal Title

      教科教育学論集(大阪教育大学教科教育学研究会)

      Volume: 21 Pages: 1-5

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 18歳成年にむけて家庭科でつけたい力-生活リテラシーを育む-2023

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      家庭科(全国家庭科教育協会)

      Volume: No.681-72巻 Pages: 1-5

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 家庭科で家族を学ぶ意味を考える2022

    • Author(s)
      綿引伴子
    • Journal Title

      家族関係学(日本家政学会家族関係学部会)

      Volume: 41 Pages: 15-22

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 諸外国の家庭科カリキュラムの視点と構想-2010年代の教育改革を背景とした比較考察-2021

    • Author(s)
      荒井紀子・貴志倫子・井元りえ・一色玲子・羽根裕子・鈴木真由子・亀井佑子・神澤志乃
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 64-4 Pages: 244-255

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 家庭科教育とジェンダーの課題2021

    • Author(s)
      綿引伴子
    • Journal Title

      家庭科研究

      Volume: 362 Pages: 11-16

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「18歳成年」を見据えた消費者教育2021

    • Author(s)
      鈴木真由子
    • Journal Title

      消費者情報(Web版)(関西消費者協会)

      Volume: 498 Pages: 4-6

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ナラティヴ・アプローチを活用したプロセス評価の有効性2020

    • Author(s)
      綿引伴子・宮脇真帆
    • Journal Title

      金沢大学人間社会学域学校教育学類附属教育実践支援センター紀要 教育実践研究

      Volume: 46 Pages: 27-39

    • NAID

      120006936242

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 現代社会の課題と家庭科教育の役割―市民社会の担い手を育てる家庭科―2019

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 第62巻第1号 Pages: 43-47

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学習プロセスに着目した中学校「家庭分野」におけるハンバーグ調理実習の授業開発とその効果2024

    • Author(s)
      山崎陽江・荒井紀子・綿引伴子・鈴木真由子・永井敏美・大嶋佳子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2024年度大会(第67回大会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Application and Reflections of Exploratory Learning in High School Home Economics in Japan during the COVID-19 Pandemic2024

    • Author(s)
      SUZUKI, Mayuko; ARAI, Noriko; WATAHIKI, Tomoko, NAGAI,Satomi,
    • Organizer
      International Federation for Home Economics XXV World Congress
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Implication and Analysis of Formative Assessment in Home Economics Learning2022

    • Author(s)
      ARAI, Noriko; SUZUKI, Mayuko; WATAHIKI, Tomoko
    • Organizer
      International Federation for Home Economics XXIV World Congress
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 家庭科学習におけるプロセス評価導入の効果と課題-中学校におけるマイバッグの製作を通して-2021

    • Author(s)
      山崎陽江・荒井紀子・綿引伴子・鈴木真由子・永井敏美・大嶋佳子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2021年度大会(第64回大会)(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 家庭科教育研究が拓く地平2024

    • Author(s)
      荒井紀子・鈴木真由子・綿引伴子他15名、日本家庭科教育学会(編)
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762032950
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] ウェルビーイング実現の主体を育む家庭科教育の理論2024

    • Author(s)
      荒井紀子他17名、大学家庭科教育研究会(編)
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      ドメス出版
    • ISBN
      9784810708677
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 求められる家庭科の変革2023

    • Author(s)
      綿引伴子他11名、高校家庭科教科書検討会(編)
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      ドメス出版
    • ISBN
      9784810708646
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] SDGsと家庭科カリキュラム・デザイン -探究的で深い学びを暮らしの場からつくる- 増補版2022

    • Author(s)
      荒井紀子・高木幸子・石島恵美子・鈴木真由子・小高さほみ・平田京子
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      教育図書
    • ISBN
      9784877304621
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 生活からはじめる教育-コロナ禍が教えてくれたこと-2021

    • Author(s)
      生活の学びを考える会(綿引伴子他、計21名)
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      開隆堂出版
    • ISBN
      9784304021848
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] SDGsと家庭科カリキュラム・デザイン-探究的で深い学びを暮らしの場からつくる-2020

    • Author(s)
      荒井紀子・鈴木真由子・石島恵美子・高木幸子・小高さほみ・平田京子
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      教育図書
    • ISBN
      9784877304355
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 未来の生活をつくる―家庭科で育む生活リテラシー2019

    • Author(s)
      日本家庭科教育学会編(荒井紀子、鈴木真由子、綿引伴子、工藤由貴子、赤塚朋子、河村美穂、高木幸子、永井敏美他 計31名)
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784180624249
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi