• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Home Economics Teacher Training Curriculum that Questions the Essence of Subjects and Approaches General-Purpose Skills

Research Project

Project/Area Number 19K02814
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

SUZUKI AKIKO  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (90220582)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 今川 真治  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (00211756)
正保 正惠  福山市立大学, 教育学部, 教授 (00249583)
平田 道憲  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 名誉教授 (30111660)
佐藤 ゆかり  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (40510813)
冨永 美穂子  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (50304382)
工藤 由貴子  日本女子大学, 家政学部, 研究員 (50331468)
梶山 曜子  広島文化学園大学, 学芸学部, 講師 (50781259)
岡 陽子  佐賀大学, 学校教育学研究科, 教授 (60390580)
村上 かおり  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (80229955)
高田 宏  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (80403583)
松原 主典  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (90254565)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords家庭科 / 教員養成 / カリキュラム / 教科の本質 / 汎用的スキル / 教員養成カリキュラム / コンピテンシー / 協働 / 家庭科教員養成
Outline of Research at the Start

本研究では,中等家庭科教員養成カリキュラムの理論モデル及び課題を,精査,探究し,それに基づき代表者の所属大学のカリキュラム試案を実践,分析・検証する。それにより,家庭科の本質を問い汎用的スキルとの関係に迫る教科観を育成するための中等家庭科教員養成カリキュラムの仕組みや在り方について探究し,その原理について示唆を得ることを目的とする。
本研究の独自性は,特定の組織のカリキュラムを,他大学の研究者とともに検討することによって,家庭科カリキュラムの構成原理の一端を探るという帰納的な方法論をとるところにある。また,家政学原論,家庭科教育学,教科内容学担当者の三者が協働,協議する点に創造性がある。

Outline of Final Research Achievements

Through the examination and improvement of the draft curriculum of University H, we explored the structure and modalities of the secondary home economics teacher training curriculum in order to cultivate a sense of subject that questions the essence of home economics and approaches the relationship with general-purpose skills. Throughout the three years, we collected information, conceived, improved, and analyzed the curriculum, pursued the relationship between the essence, qualities, and abilities of the subject and general-purpose skills, and organized background theories and issues, such as the task of bridging subject education and subject content. As a result, it was suggested that it is important to have a perspective that grasps the origins of daily life and its changes during the teacher training period, and to make students understand the importance of a unique curriculum framework related to the development of consumers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の独自性は,特定組織のカリキュラムを,客観的に評価できる他大学の研究者らとともに検討することによって,家庭科カリキュラムの構成原理の一端を探るという帰納的な方法論をとる点にある。また,背景学問としての家政学と家庭科教育の関係,及び教科教育と教科内容の架橋原理を探るため,家政学原論,家庭科教育学,教科内容学担当者の三者が協働して研究を進める点に創造性がある。家庭科教育の意義を教科の本質と汎用的スキルとの関係において追究し教科観を育てる教員養成カリキュラムの提案は,家庭科教員の質を保障するとともに,家庭科の目標構造や学習内容の体系,学習観や教授方略を再考することにも役立つと考える。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 広島大学人間生活系コースにおける 家庭科教員養成カリキュラムの検討 ―人間発達概論の構想と成果および家庭科内容構成の展望―2021

    • Author(s)
      村上 かおり,鈴木 明子,今川 真治,平田 道憲,松原 主典,冨永 美穂子, 髙田 宏,梶山 曜子, 金崎 悠
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要「教育学研究」

      Volume: 第2号 Pages: 115-123

    • NAID

      120007183749

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 広島大学人間生活系コースにおける家庭科教員養成カリキュラムの検討 ―多様な家政学専門家の意見に照らした課題と展望―2021

    • Author(s)
      鈴木 明子,平田 道憲,工藤 由貴子,岡 陽子,正保 正惠, 佐藤ゆかり,村上 かおり,松原 主典,髙田 宏,梶山 曜子,金崎 悠
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要「教育学研究」

      Volume: 第2号 Pages: 124-133

    • NAID

      120007183699

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 広島大学人間生活系コースにおける家庭科教員養成カリキュラムの検討 : 衣・食・住生活概論の構想と 成果2020

    • Author(s)
      鈴木 明子 , 金崎 悠 , 村上 かおり , 冨永 美穂子 , 松原 主典 , 髙田 宏 , 今川 真治 , 梶 山 曜子 , 平田 道憲
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 1

    • NAID

      120006951539

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教科観の構築を目指す家庭科教員養成カリキュラムに関する研究 -シンポジウム参加者の認識から捉える課題の整理-2020

    • Author(s)
      鈴木 明子,平田 道憲,工藤 由貴子,岡 陽子,正保 正惠,佐藤 ゆかり, 村上 かおり,冨永 美穂子,梶山 曜子,今川 真治,松原 主典,高田 宏,金崎 悠
    • Organizer
      日本家政学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教科観の構築を目指す家庭科教員養成カリキュラムに関する研究-シンポジウム参加者の認識から捉える課題の整理-2020

    • Author(s)
      鈴木明子,平田道憲,工藤由貴子,岡陽子,正保正惠,佐藤ゆかり,村上かおり,冨永美穂子,梶山曜子,今川真治,松原主典,高田宏,金崎悠
    • Organizer
      日本家政学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 家庭科教員養成における教科観の構築に関する研究-広島大学人間生活系コースにおけるカリキュラムの検討・改善をめぐって(3)-2019

    • Author(s)
      鈴木明子,村上かおり,梶山曜子,今川真治,松原主典,冨永美穂子,高田宏
    • Organizer
      日本家政学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成における教科内容学研究-各科教科内容構成の開発-理論的仮説と教科内容構成のシラバス「家庭」の理論的仮説とシラバス2019

    • Author(s)
      冨永美穂子,平田道憲,鈴木明子,村上かおり,今川真治,松原主典,高田宏,梶山曜子
    • Organizer
      日本教科内容学会第6回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教科内容学に基づく教員養成のための教科内容構成の開発2021

    • Author(s)
      日本教科内容学会編(平田 道憲,鈴木 明子,村上 かおり,冨永 美穂子,今川 真治,松原 主典,高田 宏,梶山 曜子,金崎 悠)
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      あいり出版
    • ISBN
      9784865550832
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] コンピテンシー・ベイスの家庭科カリキュラム2019

    • Author(s)
      鈴木明子編著,(執筆協力)正保正惠,村上かおり,冨永美穂子,梶山曜子
    • Total Pages
      165
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491036328
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi