• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Class design of world history teachers to foster citizenship

Research Project

Project/Area Number 19K02826
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research (2021-2022)
Gifu National College of Technology (2019-2020)

Principal Investigator

Sora Kenta  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (30548285)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsシティズンシップ / 単元(Unit) / 世界史 / アメリカ合衆国 / 複数ケース・スタディ / 比較 / 追試 / 単元 / 歴史教育 / ケース・スタディ / 社会正義 / グローバル・シティズンシップ / 困難な歴史 / 倫理的判断 / 質的研究 / 国際比較 / 教室研究 / 教師 / 日米比較 / 授業デザイン
Outline of Research at the Start

本研究は、日本と米国を対象に、それぞれどのような世界史の教育が実際に行われているかについて、世界史の教師の営みや聞き取りによって考察するものである。世界史の教育は、何のために、どのような内容を、どのように行うことで、どのような意義があるのかについて、日米で優れた実践を営んでいる教師の取り組みを比較し、その特徴を明らかにしていくことが本研究の目的である。特に、世界史教育が将来の市民としての力(=シティズンシップ)にどのように関わることができるのかに焦点を当てることで、世界史教育の意義を明確にすることが期待できる。

Outline of Final Research Achievements

This study employed qualitative methods through a multiple case study design to analyze data from high school teachers in United States and Japan. While this study does not attempt to determine which is "better" as a teaching method, it does reveal that the way in which "units" are viewed as learning units differs between Japan and the U.S. Even for highly motivated teachers, a lot of lessons are the study indicated that there are challenges in structuring units from the perspective of deepening students' learning, as well as connecting the content of the unit. The structure in such units also affects the goals envisioned. Teacher interviews showed the connection between world history lessons and citizenship, and depending on the structure of the unit, it may be possible to approach the qualities and abilities more directly.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では世界史の教育と資質・能力の育成に隔たりがあることを問題意識とし、資質・能力育成の面から教室の実践を考察し、その実態から課題を考察した。世界史教育に関する先行研究においては、世界史の流れを子どもに提示するだけに留まらない授業理論の開発や、民主主義社会の市民育成のカリキュラムや授業が提案されているものの、ほとんどが開発型研究であり研究上の提案に留まっていた。本研究では、教師の営みの場である教室を対象とした複数ケース・スタディを通して、日米の比較を通して、世界史教育の市民性育成の実態を確認し、資質育成にアプローチする上で学習のまとまりの捉え方の重要性を指摘した。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] Boston University/University of Massachusetts Boston(米国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 絵画を用いた日本と米国の世界史の授業の意義 : 産業革命による社会の変化を考察する授業に着目して2020

    • Author(s)
      空健太
    • Journal Title

      日本体育大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 3(2) Pages: 265-280

    • NAID

      120006867476

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 絵画を用いた日本と米国の世界史の授業の意義 ―産業革命による社会の変化を考察する授業に着目して―2020

    • Author(s)
      空 健太
    • Journal Title

      日本体育大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 3巻2号

    • NAID

      120006867476

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Book] レリバンスを構築する歴史授業の論理と実践2023

    • Author(s)
      二井 正浩
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924756
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] レリバンスの視点からの歴史教育改革論2022

    • Author(s)
      空 健太(分担執筆)
    • Total Pages
      20
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924305
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 中等社会系教育2021

    • Author(s)
      空健太(分担執筆)
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003587
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi