• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Cultural Identity of Zainichi(Koreans living in Japan) and Their Exclusive Attitude

Research Project

Project/Area Number 19K02834
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

YI SOOKYUNG  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (10336927)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 権 五定  東京学芸大学, 教育学部, 研究員 (30288641)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords相近(convergence) / 交互(reciprocity) / 共生努力 / アイデンティティ / 在日コリアンルーツ住民 / 民族と国民 / 情緒的帰属意識 / 普遍的共生欲 / 協定永住権 / 国籍離脱 / 特別永住権 / 多文化共生 / 共生権 / 社会構成員 / 地域住民 / 法的地位 / 互恵(reciprocity) / 帰属―離脱症候群 / 参政権 / 排他(構造) / multiculturalism / 歩み寄り / ザイニチ・アイ デンティティ / 相近(Convergence) / 互恵(Reciprocity) / 帰属・離脱症候群 / 民族教育 / 交換的選択 / 在日コリアン / 文化的アイデンティティー / 排他的構造 / 共生
Outline of Research at the Start

在日コリアンの民族教育は、教育が行われる情況、教育の実践、学習者のアイデンティティの発達が連動的・因果的に相互作用する中で行われる。それを分析して在日コリアンの民族教育の排他的構造の変化を明らかにする。
在日コリアンの民族教育は、①終戦と民族教育の出発~教育闘争、②朝鮮・韓国戦争と反共体制の強化、③日韓国交正常化、④1990年代以後の日本・コリア半島・在日コリアン社会の新たな関係の展開を経て行われ、①~④毎に排他的構造が変わってきたとみられる。本研究ではこの仮説的見方を確認した上、多文化共生社会の構築、学習者の文化的アイデンティティの発達とつながる論理を見出したい。

Outline of Final Research Achievements

At the stage when Koreans began their Nation-building education in Japan, despite having a vague sense of emotional belonging to their homeland, they had little sense of nation and collective identity. Their identity was awakened through the process of repression and resistance against Nation-building education in Japan. However, as the Korean society in Japan was divided, they began to experience the shaking of identity and "belonging-withdrawal syndrome" toward their kinship and homeland caused by the relationship and interaction with their homeland. After that, they consciously began to strive to establish a "Zainichi identity," but it was an effort to convergence to Japanese society. Along with the change in identity, it was confirmed that Koreans' exclusive characteristics have also been changed into a latent desire to withdraw; suspicion of their kinship and homeland as well as a universal desire to live in harmony.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アイデンティティは排他的な集団的属性の表れであり、共生を妨げる要素と見られてきた。しかし、今回の研究を通して、アイデンティティは固定した集団的属性ではなく、教育(学習)を通して普遍的価値の共有を目指して変化・発達していることが確認されており、アイデンティティ発達は、相近(convergence)・交互(reciprocity)努力を同伴し、共生能力の形成に繋がるという一般化を導き出すことができた。この一般化は、民族・国民といった集団的属性の強化を図って、反日―嫌韓のような排他的意識・行動を触発する政治的動きに反省を促す理論的根拠の提示にもなると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (44 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 17 results,  Invited: 5 results) Book (4 results) Funded Workshop (6 results)

  • [Int'l Joint Research] 東義大学東アジア研究所/崇實大学/安養大学(韓国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 韓国教育大学/韓国昌原中学校(韓国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 東京学芸大学/連合学校(日本)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 統一日報ソウル支社(韓国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 在日コリアンの‘共生に生きる’という主体的選択(4)― 多文化共生の視点から見る在日コリアンの‘法的地位’問題 ―2022

    • Author(s)
      李修京・権五定
    • Journal Title

      『東京学芸大学紀要 人文社会科学系Ⅰ』

      Volume: 73 Pages: 235-247

    • NAID

      120007187658

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 在日コリアンの‘共生に生きる’という主体的選択(3)―在日コリアンの共生を求める「相近」努力―2021

    • Author(s)
      李修京・権五定
    • Journal Title

      『東京学芸大学紀要 人文社会科学系Ⅰ』

      Volume: 72 Pages: 95-108

    • NAID

      120007046441

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多文化社会化が進む東アジアにおけるコリア教育―韓・日・中の韓国・朝鮮語教育―2021

    • Author(s)
      李修京・金炫佑・石黒みのり・蔡光華・袁立
    • Journal Title

      『東京学芸大学紀要 人文社会科学系Ⅰ』

      Volume: 72 Pages: 73-94

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 在日朝鮮人の桎梏の痕跡と日本の市民社会2021

    • Author(s)
      李修京
    • Journal Title

      『韓国日本近代学会誌―在日朝鮮人の歴史と日本社会―』

      Volume: 2021年度 Pages: 3-41

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 外国人参政権と‘参議院憲法審査会’の公述考察2021

    • Author(s)
      李修京
    • Journal Title

      『民主的多文化共生社会の実現を考える;「共生」の市民意識は成長したのか。』

      Volume: 11 Pages: 157-187

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 在日コリアンの日本における「対等な権利」と「多文化共生」という乖離2021

    • Author(s)
      李修京
    • Journal Title

      『日本の多文化化と在日コリアン』

      Volume: 13 Pages: 115-133

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 在日コリアンの共生に生きる’という主体的選択(3)-在日コリアンの共生を求める「相近」努力2021

    • Author(s)
      李修京・権五定
    • Journal Title

      『東京学芸大学紀要 人文社会科学系Ⅰ』

      Volume: 72 Pages: 95-108

    • NAID

      120007046441

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 外国人参政権と;参議院憲法審査会’の口述考察2021

    • Author(s)
      李修京
    • Journal Title

      民主的多文化共生社会の実現を考える:「共生」の市民意識は成長したのか

      Volume: 12 Pages: 157-171

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 民主主義教育とナショナリズム教育の狭間-人間の尊厳・排他と分裂、そして、多文化共生-2021

    • Author(s)
      権五定
    • Journal Title

      民主的多文化共生社会の実現を考える:「共生」の市民意識は成長したのか

      Volume: 12 Pages: 21-27

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域社会の住民’としての担保となる地方参政権2020

    • Author(s)
      李修京
    • Journal Title

      韓日多文化共生の地平

      Volume: 11 Pages: 81-90

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 多文化社会の構築努力と課題2020

    • Author(s)
      権五定
    • Journal Title

      韓日多文化共生の地平

      Volume: 11 Pages: 7-13

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 在日コリアン学校の教科書に見る‘在日論’の一考察2020

    • Author(s)
      李修京
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 人文社会系Ⅰ

      Volume: 71 Pages: 127-142

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 在日コリアンの‘共生に生きる’という主体的選択(2)-在日コリアンのアイデンティティの発達と排他的属性の変化-2020

    • Author(s)
      李修京・権五定
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 人文社会系Ⅰ

      Volume: 71 Pages: 143-155

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 在日朝鮮人の桎梏の痕跡と日本の市民社会(オンライン)2021

    • Author(s)
      李修京
    • Organizer
      第42回 韓国日本近代学会 国際学術大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 民主主義と共生き教育:「市民」の裾野は広がったか。2021

    • Author(s)
      権五定
    • Organizer
      Korea研究室 国際学術大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 国家はマイノリティの「法的地位」与奪権を持つのか。2021

    • Author(s)
      権五定
    • Organizer
      東義大学東アジア研究所 国際学術大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 新潟の港から見る在日朝鮮人の‘帰国事業’の痕跡2021

    • Author(s)
      李修京
    • Organizer
      第43回 韓国日本近代学会 国際学術大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本における「ともいき指向の教育」の実像2021

    • Author(s)
      権五定
    • Organizer
      2021年度 Korea研究室 国際学術大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 在日コリアンの日本における「対等な権利」と「多文化共生」2021

    • Author(s)
      李修京
    • Organizer
      2021 韓日共同国際学術大会 日本の多文化化と在日コリアン
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 民主主義教育とナショナリズム教育の狭間ー人間の尊厳・排他と分裂、そして、多文化共生ー2021

    • Author(s)
      権五定
    • Organizer
      第11回国際学術大会 民主的多文化共生社会の実現を考える:「共生」の市民意識は成長したのか
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国人参政権と‘参議院憲法審査会’の公述考察2021

    • Author(s)
      李修京
    • Organizer
      第11回国際学術大会 民主的多文化共生社会の実現を考える:「共生」の市民意識は成長したのか
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 民主主義教育とナショナリズム教育の狭間-人間の尊厳・排他と分裂、そして、多文化共生-2021

    • Author(s)
      権五定
    • Organizer
      民主的多文化共生社会の実現を考える:「共生」の市民意識は成長したのか
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国人参政権と参議院憲法審査会’の口述考察2021

    • Author(s)
      李修京
    • Organizer
      民主的多文化共生社会の実現を考える:「共生」の市民意識は成長したのか
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多文化社会の構築努力と課題2020

    • Author(s)
      権五定
    • Organizer
      韓日多文化共生の地平
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 地域社会の住民’としての担保となる地方参政権」2020

    • Author(s)
      李修京
    • Organizer
      韓日多文化共生の地平
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 在日同胞教育の場の活性化方案2020

    • Author(s)
      李修京
    • Organizer
      神奈川韓国総合教育院同胞教育活性化方案セミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 社会の構成員・地域の住民としての多文化共生教育(グローカル市民教育)2020

    • Author(s)
      李修京
    • Organizer
      多文化共生国際学術大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多文化時代を生きるマイノリティーの選択 在日同胞の「共に生きる道」への模索2020

    • Author(s)
      権五定
    • Organizer
      韓国日本近代学会第41回国際学術大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 在日同胞の民族教育と生活史2019

    • Author(s)
      李修京
    • Organizer
      東アジア研究所第13回国際学術シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 在日同胞の民族教育と生活史2019

    • Author(s)
      権五定
    • Organizer
      東アジア研究所第13回国際学術シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 『東アジア研究叢書第8巻』2022

    • Author(s)
      李修京
    • Publisher
      ソウル、博文社
    • ISBN
      9791187425953
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 『東アジア研究叢書第7巻』2022

    • Author(s)
      権五定
    • Publisher
      ソウル、博文社
    • ISBN
      9791189292607
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 在日同胞の民族教育と生活史2020

    • Author(s)
      東義大学校東アジア研究所編
    • Total Pages
      364
    • Publisher
      博文社
    • ISBN
      9791189292607
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 東アジアのマイノリティー社会と他者表象2019

    • Author(s)
      東義大学校東アジア研究所編
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      博文社
    • ISBN
      9791189292348
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Funded Workshop] ‘多文化共生’を考える韓日国際学術大会2021

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Korea研究室・BOA国際学術セミナー2021

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 2021国際学術大会 日本の多文化化と在日コリアン2021

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 国際学術大会『民主的多文化共生社会の実現を考える:「共生」の市民意識は成長したのか』2021

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 国際学術セミナー 韓日多文化共生の地平2020

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 多文化共生社会における外国人学校2020

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi