Development of Cultural Identity of Zainichi(Koreans living in Japan) and Their Exclusive Attitude
Project/Area Number |
19K02834
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Tokyo Gakugei University |
Principal Investigator |
YI SOOKYUNG 東京学芸大学, 教育学部, 教授 (10336927)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
権 五定 東京学芸大学, 教育学部, 研究員 (30288641)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 相近(convergence) / 交互(reciprocity) / 共生努力 / アイデンティティ / 在日コリアンルーツ住民 / 民族と国民 / 情緒的帰属意識 / 普遍的共生欲 / 協定永住権 / 国籍離脱 / 特別永住権 / 多文化共生 / 共生権 / 社会構成員 / 地域住民 / 法的地位 / 互恵(reciprocity) / 帰属―離脱症候群 / 参政権 / 排他(構造) / multiculturalism / 歩み寄り / ザイニチ・アイ デンティティ / 相近(Convergence) / 互恵(Reciprocity) / 帰属・離脱症候群 / 民族教育 / 交換的選択 / 在日コリアン / 文化的アイデンティティー / 排他的構造 / 共生 |
Outline of Research at the Start |
在日コリアンの民族教育は、教育が行われる情況、教育の実践、学習者のアイデンティティの発達が連動的・因果的に相互作用する中で行われる。それを分析して在日コリアンの民族教育の排他的構造の変化を明らかにする。 在日コリアンの民族教育は、①終戦と民族教育の出発~教育闘争、②朝鮮・韓国戦争と反共体制の強化、③日韓国交正常化、④1990年代以後の日本・コリア半島・在日コリアン社会の新たな関係の展開を経て行われ、①~④毎に排他的構造が変わってきたとみられる。本研究ではこの仮説的見方を確認した上、多文化共生社会の構築、学習者の文化的アイデンティティの発達とつながる論理を見出したい。
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Outline of Final Research Achievements |
At the stage when Koreans began their Nation-building education in Japan, despite having a vague sense of emotional belonging to their homeland, they had little sense of nation and collective identity. Their identity was awakened through the process of repression and resistance against Nation-building education in Japan. However, as the Korean society in Japan was divided, they began to experience the shaking of identity and "belonging-withdrawal syndrome" toward their kinship and homeland caused by the relationship and interaction with their homeland. After that, they consciously began to strive to establish a "Zainichi identity," but it was an effort to convergence to Japanese society. Along with the change in identity, it was confirmed that Koreans' exclusive characteristics have also been changed into a latent desire to withdraw; suspicion of their kinship and homeland as well as a universal desire to live in harmony.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
アイデンティティは排他的な集団的属性の表れであり、共生を妨げる要素と見られてきた。しかし、今回の研究を通して、アイデンティティは固定した集団的属性ではなく、教育(学習)を通して普遍的価値の共有を目指して変化・発達していることが確認されており、アイデンティティ発達は、相近(convergence)・交互(reciprocity)努力を同伴し、共生能力の形成に繋がるという一般化を導き出すことができた。この一般化は、民族・国民といった集団的属性の強化を図って、反日―嫌韓のような排他的意識・行動を触発する政治的動きに反省を促す理論的根拠の提示にもなると考えられる。
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Report
(4 results)
Research Products
(44 results)