• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The reserch on effective career education using group career counseling techniques

Research Project

Project/Area Number 19K02842
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionAkita Prefectural University

Principal Investigator

WATANABE Shohei  秋田県立大学, 総合科学教育研究センター, 准教授 (90610874)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsグループ活動 / 普段と違うメンバー / 段階的 / 少人数 / リアクション / アイコンタクト / グループ / 尊重 / ファシリテーター / 相互独立性 / 相互協調性 / キャリア教育 / 教員 / カウンセリング / 効果
Outline of Research at the Start

本研究は、グループ・カウンセリング技法等を参考に、自分の価値観・人生観を深く理解して他の児童・生徒に語り、他の児童・生徒が持つ異なる価値観・人生観を受け入れ、お互いの価値観・人生観に基づく選択を応援しあうなど対人関係や社会的つながりを学ぶことのできるキャリア教育が実行できるような教員研修の内容・方法について実践・効果検証するものである。

Outline of Final Research Achievements

Due to the corona pandemic, the originally planned study for elementary, junior high, and high school students could not be conducted, but proceeded for university students. As a result of encouraging faculty members to revitalize group activities, "Do group activities that students think are interesting to do", "Reserve seats, change seats and team up with 'members who are different from usual'", "Start with simple group work and gradually enter difficult group work (do not do difficult work suddenly)", "Keep the number of people in the group to a small group of about 4 people", " By introducing oneself in a short period of time and searching for common ground, it was grasped that techniques such as "deepening common understanding of members" are effective. I also figured out what the students would learn in group activities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アクティブラーニングが盛んになっているが、教員側の働きかけや学生の意識によっては上手く成立しないことが知られていたが、教員がどう働きかけることが必要であるかが把握された。またグループ活動を通して学生にどんな変化が生じるかが把握された。
これにより今後の学生のグループ活動で教員側はどんな配慮をすべきか、介入をすべきかが明らかとなった。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] グループワークを多用する講義を通じた、学生のコミュニケーション理解の内容と変化に関する探索的検討2021

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Journal Title

      キャリアカウンセリングTODAY

      Volume: 4(2) Pages: 1-5

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] グループ活動を活性化させる教員の働きかけ2021

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Organizer
      日本ブリーフサイコセラピー学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 具体的なキャリア形成の効果的な支援に関する探索的研究2021

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Organizer
      日本キャリア教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人の国民性に配慮したグループワーク運用の効果と課題2020

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Organizer
      日本キャリア教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Consideration of group approaches based on Japanese group principle2020

    • Author(s)
      Shohei WATANABE
    • Organizer
      KICSS202
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] グループカウンセリングを学ぶことによる学生の集団活動・人間関係等への影響に関する探索的研究2019

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Organizer
      日本キャリア教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi