• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Social Studies Lessons to Foster Media Literacy in Social Media on Society

Research Project

Project/Area Number 19K02848
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKyoto Women's University

Principal Investigator

MATSUOKA Yasushi  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (10736648)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsソーシャルメディア / メディアリテラシー / メディア社会 / 社会科教育 / 授業開発 / 教材開発 / 学習モデル / 構築主義 / メディアコミュニケーション / 社会科授業開発 / AI
Outline of Research at the Start

ソーシャルメディアによる影響が顕著な現代社会において,子どもたちのメディアリテラシー育成は喫緊の課題である。本研究では,社会批判性の観点から社会科教育に焦点づけ,ソーシャルメディアが存在する社会構造を3観点(発信者・受信者・メディア)から明らかにすると共に,具体的なソーシャルメディアを事例にした教育内容を策定する。また,ソーシャルメディアが存在する社会を批判的に追究し,より良い社会への改善を図る対案を提案する構築型の学習指導論理を明らかにし,授業開発を行う。更に,開発した授業を実証的に検討することで,開発授業の妥当性とソーシャルメディア社会におけるメディアリテラシーを解明する。

Outline of Final Research Achievements

This study focused on the problems of social media that have arisen with the expansion of today's media society, and aimed to clarify the ideal form of social studies lessons that foster new media literacy from the perspective of social criticism.
As a result, it was clarified that the expansion of the media environment has a structural impact on the codes and contexts that are the main elements of communication, and that the structure of the social media society that causes problems in the cognitive judgments of receivers and senders was clarified. In addition, a constructive learning model for learning this structure critically and creatively was clarified, and by empirically examining several developed lessons based on the learning model using SNS as examples, the effectiveness of lessons that foster media literacy specific to social studies was clarified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現代的課題であるソーシャルメディアの問題を対象にした学習モデルを提起し,具体的に開発した授業を実証的に検討することで,メディアリテラシーを育成する社会科特有の意義を明らかにした。社会科授業において,メディアを社会的構築物として批判・創造的に捉えさせる学習理論やソーシャルメディアを対象にした学習内容を具体的に提起することで,今後のソーシャルメディアを対象にした社会科教育研究をより一層充実させる基盤を形成することができた。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] ソーシャルメディア社会のメディアリテラシーを育成する社会科授業開発 ―フィルターバブルとエコーチェンバーの概念とその応用を通して―2024

    • Author(s)
      松岡靖
    • Journal Title

      社会系教科教育学論叢

      Volume: 4

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教材化のポイントと探究時の資料活用2023

    • Author(s)
      松岡靖
    • Journal Title

      教育科学社会科教育

      Volume: 777 Pages: 31-34

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 思考ツール活用による発問のポイント2022

    • Author(s)
      松岡靖
    • Journal Title

      教育科学社会科教育

      Volume: 757 Pages: 31-32

    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 初等教育段階における創造的思考力の育成―システム・デザイン思考モデルに基づくクロスカリキュラムの開発を通して―2022

    • Author(s)
      小橋唯華,松岡靖
    • Journal Title

      京都女子大学教職支援センター研究紀要

      Volume: 4

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 発問の基礎となる!教材研究のポイント2021

    • Author(s)
      松岡靖
    • Journal Title

      教育科学社会科教育

      Volume: 745 Pages: 12-13

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 映像・史料メディア読解力育成の指導ポイント2020

    • Author(s)
      松岡靖
    • Journal Title

      教育科学社会科教育

      Volume: 734 Pages: 14-17

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 子どもの心理と教育内容の論理を結びつけた社会科授業2024

    • Author(s)
      松岡靖・新谷和幸・福田喜彦・神野幸隆・大野木俊文・服部太
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924992
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] レリバンスの構築を目指す令和型学校教育2024

    • Author(s)
      關浩和・吉川芳則・河邊昭子・松岡靖,他34名
    • Total Pages
      394
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759925050
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 「365日の全授業DX」小学校社会2022

    • Author(s)
      木村博一・新谷和幸・小田泰司・松岡靖・福田喜彦・神野幸隆編
    • Total Pages
      101
    • Publisher
      明治図書出版
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 新・教職課程演習 第11巻 初等社会科教育2021

    • Author(s)
      唐木清志、永田忠道、磯山恭子、松岡靖、他26名
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      協同出版株式会社
    • ISBN
      9784319003525
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 板書&写真でよくわかる 365日の全授業 小学校社会 5年 令和2年度全面実施学習指導要領対応2021

    • Author(s)
      木村 博一編著 松岡 靖編著
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784184265110
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 多様化時代の社会科授業デザイン2020

    • Author(s)
      金子 邦秀、学校教育研究会、伊藤 一雄、奥野 浩之、児玉 祥一、田中 曜次、本多 千明、藤原 孝章
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771034037
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「AI時代の社会科メディア教育」『多様化時代の社会科授業デザイン』2020

    • Author(s)
      金子邦秀監修・藤原孝章・松岡靖・他19名
    • Publisher
      晃洋書房
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi