• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Elementary school calligraphy instruction that embodies new curriculum guidelines -Research on teaching methods using ICT-

Research Project

Project/Area Number 19K02852
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNakamura Gakuen College

Principal Investigator

Okada Mitsuhiro  中村学園大学, 教育学部, 准教授 (30758313)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords小学校書写 / ICT活用 / 小学校国語科 / 書写指導 / 授業デザイン / 国語科学習指導 / ICT教育 / 小学校書写小学校書写 / ICT / 書写 / ICT
Outline of Research at the Start

本研究は、2020年度から完全実施される学習指導要領に示された授業改善の視点に立った書写指導の授業モデルの立案と周知が目的である。その際、児童各自にタブレットを持たせることで、指導者と学習者それぞれにどのような効果が得られるかを検証し、より効果が高い活用の仕方を明らかにして、小学校教員に周知していくとともに、教科書出版社にも授業デザインの提案を行うことをねらっている。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to embody a learning guidance process using ICT in elementary school Japanese language classes and calligraphy instruction, and to verify its effectiveness. The main results can be summarized in the following three points.
(1)A learning activity model was created and verified regarding the use of ICT to acquire writing skills using teaching materials characters. (2) A learning activity model was created and verified regarding the use of ICT to generalize and record the acquired writing skills. (3) Based on these results, we created training materials for elementary school teachers, gave lectures, and presented at academic conferences.
Based on the above results, we will strive to spread the class model of calligraphy instruction to current teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育現場では,本来の書写のねらいである「書字技能向上のための原理・原則の獲得と生活に活かす態度」とは異なる指導が目につく。また,ICT機器活用を含め,授業改善が求められる中,旧態依然の授業が行われている実態がある。本研究の成果は,書写のねらいを具現化する学習過程を共有できること,ICT機器を適宜用いることで全教員が授業改善に取り組み,書写指導の改善が図れるという意義がある。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2024 2023

All Journal Article (1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 小学校書写指導の授業改善2024

    • Author(s)
      岡田充弘
    • Journal Title

      中村学園 教職教育研究 第8号

      Volume: 1 Pages: 32-35

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習指導要領を具現化する小学校書写指導 -ICTを活用した指導法の研究―2024

    • Author(s)
      岡田充弘、藤川理恵子
    • Organizer
      国語科学習デザイン学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 新学習指導要領を具現化する小学校書写指導 -ICTを活用した指導法の研究-2023

    • Author(s)
      岡田充弘
    • Organizer
      国語科学習デザイン学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi