• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on holistic evaluation focusing on non-academic skills in entrance examinations for higher school under the old systems.

Research Project

Project/Area Number 19K02854
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionShinshu University (2022)
Iwate University (2019-2021)

Principal Investigator

Kogure Katsuya  信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 准教授 (50782801)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 古壕 典洋  星槎大学, 大学院教育学研究科, 講師 (50735644)
山鹿 貴史  八洲学園大学, 生涯学習学部, 准教授 (10794828)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords旧制高等学校 / 入試 / 学校間接続 / 教育政策決定モデル / 高等学校長会議 / 旧制高等学校入試 / 旧制高等学校長会議 / 旧制高等学校長会 / 教育史 / 旧制高校 / 多面的・総合的評価 / 入試改革
Outline of Research at the Start

本研究は、戦前期の旧制高校入試において、入試の実施主体である高校長がどのような教
育的観点でその選抜を行ったか、受験者を送り出す中学校長がその入試に向けてどのような
理念で教育指導を行ったかを分析し、学校間接続が潜在的に内包する「普遍的な問題」を考
察するとともに現代の大学入試改革を考える際の着眼点を析出することを目的とする。
そのため、本研究では、既知の「国家」や「受験者」の入試観に、これまでの研究では解明が十分なされていない「高校長」「中学校長」の入試観をクロスして分析することで、入試をより多角的に捉える観点を導き、学校間接続が潜在的に内包する「普遍的な問題」を考察する。

Outline of Final Research Achievements

In this research, we analyzed the discussion on the research on comprehensive evaluation focusing on non-academic ability in the old high school entrance examination, and obtained the following three results.
①I showed the existence of the Principals' Association as a place to reflect the voices of the schools in the education policy of the time, which was thought to be a one-way instruction model from the Ministry of Education to each school.②Regarding the entrance examination method, schools do not simply accept national policies, but demonstrate the existence of a two-way decision-making model in which each high school's educational activities are discussed in depth through the meetings of principals. pointed out the need for a model of③We plan to digitize articles related to principals' meetings and high school entrance examinations in newspapers at the time, and to disseminate them widely to society through preparations for publication, etc.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で得られた学術的意義や社会的意義は下記の3点である。
①旧制高等学校の教育政策決定過程をとらえる認識は、文部省から高校へという「一方向のモデル」ではなく、校長会を介した国と各高校との調整や葛藤にもとづいた「双方向モデル」が妥当すること。②この「双方向モデル」は、多面的・総合的な評価を掲げる現代の入試改革を論じる際の土台として位置づける必要があること。③当時の新聞各紙での校長会及び高校入試関係記事の電子化を行ったことで、教育政策に関わる研究の基礎の整備を行い、さらに教育政策への応用可能性の方途を提示した。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 旧制高等学校の教育政策決定過程に関する研究:校長と校長会に着目して2023

    • Author(s)
      小暮 克哉 山鹿 貴史 古壕 典洋
    • Journal Title

      桜美林大学研究紀要.総合人間科学研究

      Volume: 3 Pages: 113-122

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 旧制高等学校長会議の研究2020

    • Author(s)
      小暮克哉・前田剛・前田玲子
    • Journal Title

      大学アドミニストレーション研究

      Volume: 10

    • NAID

      120006843884

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 昭和初期 旧制高校入試の挫折2022

    • Author(s)
      小暮克哉
    • Organizer
      旧制高校入試研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 受験者はいかにして自分自身を納得させるのか? ―冷却過程の分析―2022

    • Author(s)
      古壕 典洋
    • Organizer
      旧制高校入試研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 旧制高校入試の知見を通信制大学の入試にどう活かすか ―入学願書における作文の課題―2022

    • Author(s)
      山鹿 貴史
    • Organizer
      旧制高校入試研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 旧制高等学校長会議の研究2019

    • Author(s)
      小暮克哉
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi