• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on career support to build bridges between Korean and Japanese language majors in Japan and Korea

Research Project

Project/Area Number 19K02875
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionFukuoka University

Principal Investigator

MATSUZAKI Mahiru  福岡大学, 人文学部, 教授 (30709621)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 磯野 英治  名古屋商科大学, 国際学部, 教授 (50720083)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsキャリア支援 / 外国語専攻 / ビデオ教材 / 韓国語専攻 / 日本語専攻 / 外国語の活用 / シナリオ / 外国語授業 / 社会人 / 就職活動 / インタビュー / キャリア教育 / 視聴覚教材 / キャリア形成 / 韓国語教育 / 日本語教育 / 認識調査 / 専攻科目 / カリキュラム / 日韓
Outline of Research at the Start

本研究は、日本で韓国語や韓国文化を学ぶ人材、韓国で日本語や日本文化を学ぶ人材がその専門性を活かして社会で活躍できることを目指した体系的な進路支援を、カリキュラムの面から進めようとするものである。
本研究では日韓で外国語専門教育に従事する研究者らが、学生の進路の実情を調査した上で、モデルとなるカリキュラムとビデオ教材を開発する。さらに開発したこれらは誰にでも活用可能な形で公開し、日韓における人材活用の新しい幅を提供するとともに、日本および韓国に対する社会文化的理解にも寄与することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

This study began as a three-year project in FY 2019, with the task of producing career support materials for university students majoring in their respective languages in Japan and Korea. Based on a questionnaire survey of university students in Japan and Korea and a review of previous studies, we determined that producing video teaching materials would be effective, and we produced video teaching materials.The first year, 2019, went on tour, but the second and third years were extended for two years because the spread of coronary infections made it difficult to conduct the study, We were able to complete the study as originally planned. During this period, four papers were published in academic journals (all peer-reviewed) and six oral presentations were made at academic conferences. In addition, video materials produced by the project were made available on YouTube.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義として、外国語を専攻する大学生向けのキャリア支援を正面から取り上げる教材を作成したことが挙げられる。大学の専門教育は、専門的であり学術的であるがゆえに、直接学問内容と関わらない、しかしながら学生にとっては大変重要なキャリア支援について、実践レベルでも研究レベルでも十分に取り上げられてこなかった。
本研究はこの課題に取り組み、誰もが使うことができる映像教材を制作し、YouTube上に無償公開を行ったことは、外国語専攻の学生のキャリア支援に研究レベルで貢献するだけでなく、研究成果を社会に還元するという社会還元の面でも意義があると考える。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results) Remarks (2 results)

  • [Int'l Joint Research] 極東大学校(韓国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 極東大学校(韓国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 極東大学校(韓国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 極東大学校(韓国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ビデオ教材『映像で学ぶキャリア ー日韓の学生が専攻言語を生かすためにー』のシナリオの公開2023

    • Author(s)
      松﨑真日、磯野英治、検校裕朗
    • Journal Title

      日本語研究

      Volume: 43 Pages: 1-15

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Production and Release of a Video Teaching Material, “Careers through Video: Japanese and Korean Students Making the Most of Their Major Languages.”2023

    • Author(s)
      Matsuzaki Mahiru、Fukuoka Univ.、Isono Hideharu、Kenko Hiroaki
    • Journal Title

      The Korean Journal of Japanology

      Volume: 134 Pages: 1-15

    • DOI

      10.15532/kaja.2023.02.134.1

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 日韓の言語専攻学生のキャリア教育用ビデオ教材制作の背景と枠組み2021

    • Author(s)
      松﨑真日・磯野英治・検校裕朗
    • Journal Title

      日本語教育研究

      Volume: 56 Issue: 0 Pages: 183-196

    • DOI

      10.21808/kjje.56.11

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 日韓の日本語専攻・韓国語専攻学生の就職活動に関する認識 ーキャリア支援の基礎調査ー2020

    • Author(s)
      松崎真日・磯野英治・検校裕朗
    • Journal Title

      日本語教育研究

      Volume: 53 Pages: 77-93

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日韓の韓国語専攻・日本語専攻の学生のためのキャリア支援 -実態調査の実施とビデオ教材の開発-2023

    • Author(s)
      松﨑真日、磯野英治、検校裕朗
    • Organizer
      朝鮮語教育学会 第93回例会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ビデオ教材『映像で学ぶキャリア ー日韓の学生が専攻言語を生かすためにー』の活用2023

    • Author(s)
      松﨑真日、磯野英治、検校裕朗
    • Organizer
      韓国日語教育学会 第44回国際学術大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ビデオ教材「映像で学ぶキャリア -日韓の学生が専攻を生かすために-」の全容の報告2022

    • Author(s)
      松﨑真日・磯野英治・検校裕朗
    • Organizer
      韓国日本研究団体第11回国際学術大会(韓国日本学会創立50周年第104回)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本における韓国語上級学習者のための遠隔授業 ー模擬ラジオ番組制作プロジェクトを中心にー2022

    • Author(s)
      松﨑真日
    • Organizer
      第七屆 國立高雄大學韓國研究中心國際學術會議
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ビデオ教材「映像で学ぶキャリア -日韓の学生が専攻を生かすために-」のシナリオと制作2021

    • Author(s)
      松﨑真日・磯野英治・検校裕朗
    • Organizer
      韓国日語教育学会 2021年度 第40回国際学術大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ビデオ教材『映像で学ぶキャリア』-日韓の学生が専攻言語を生かすために-』の制作における理論的枠組みと内容について2020

    • Author(s)
      松崎真日・磯野英治・検校裕朗
    • Organizer
      韓国日語教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 韓国語専攻の日本人学生の就職活動に関する認識 -日韓の専攻学生のキャリア支援の基礎調査-2019

    • Author(s)
      松崎真日・磯野英治・検校裕朗
    • Organizer
      韓国日語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] 映像で学ぶキャリア  日韓の学生が専攻言語を生かすために

    • URL

      https://www.youtube.com/watch?v=AfxzYV1C4Fs&t=38s

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 映像で学ぶキャリア  日韓の学生が専攻言語を生かすために

    • URL

      https://www.youtube.com/watch?v=AfxzYV1C4Fs

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi