Project/Area Number |
19K02875
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09050:Tertiary education-related
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Research Institution | Fukuoka University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
磯野 英治 名古屋商科大学, 国際学部, 教授 (50720083)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | キャリア支援 / 外国語専攻 / ビデオ教材 / 韓国語専攻 / 日本語専攻 / 外国語の活用 / シナリオ / 外国語授業 / 社会人 / 就職活動 / インタビュー / キャリア教育 / 視聴覚教材 / キャリア形成 / 韓国語教育 / 日本語教育 / 認識調査 / 専攻科目 / カリキュラム / 日韓 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、日本で韓国語や韓国文化を学ぶ人材、韓国で日本語や日本文化を学ぶ人材がその専門性を活かして社会で活躍できることを目指した体系的な進路支援を、カリキュラムの面から進めようとするものである。 本研究では日韓で外国語専門教育に従事する研究者らが、学生の進路の実情を調査した上で、モデルとなるカリキュラムとビデオ教材を開発する。さらに開発したこれらは誰にでも活用可能な形で公開し、日韓における人材活用の新しい幅を提供するとともに、日本および韓国に対する社会文化的理解にも寄与することを目的とする。
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Outline of Final Research Achievements |
This study began as a three-year project in FY 2019, with the task of producing career support materials for university students majoring in their respective languages in Japan and Korea. Based on a questionnaire survey of university students in Japan and Korea and a review of previous studies, we determined that producing video teaching materials would be effective, and we produced video teaching materials.The first year, 2019, went on tour, but the second and third years were extended for two years because the spread of coronary infections made it difficult to conduct the study, We were able to complete the study as originally planned. During this period, four papers were published in academic journals (all peer-reviewed) and six oral presentations were made at academic conferences. In addition, video materials produced by the project were made available on YouTube.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義として、外国語を専攻する大学生向けのキャリア支援を正面から取り上げる教材を作成したことが挙げられる。大学の専門教育は、専門的であり学術的であるがゆえに、直接学問内容と関わらない、しかしながら学生にとっては大変重要なキャリア支援について、実践レベルでも研究レベルでも十分に取り上げられてこなかった。 本研究はこの課題に取り組み、誰もが使うことができる映像教材を制作し、YouTube上に無償公開を行ったことは、外国語専攻の学生のキャリア支援に研究レベルで貢献するだけでなく、研究成果を社会に還元するという社会還元の面でも意義があると考える。
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