• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Intrinsic Motivation of World History Learning from Learners Viewpoints: From the Perspective of International Posture

Research Project

Project/Area Number 19K02878
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionIwate University

Principal Investigator

Yasui Moyuru  岩手大学, 教育学部, 教授 (70241502)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小川 春美  岩手大学, 教育学部, 准教授 (30598561)
吉原 秋  岩手県立大学盛岡短期大学部, その他部局等, 准教授 (00269242)
鈴木 道也  東洋大学, 文学部, 教授 (50292636)
小川 知幸  東北大学, 学術資源研究公開センター, 助教 (70312519)
畑 奈保美  東洋大学, 人間科学総合研究所, 客員研究員 (60302064)
津田 拓郎  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (70568469)
田村 理恵  都城工業高等専門学校, 一般科目文科, 准教授 (40390554)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords世界史学習 / 内発的動機づけ / 国際的志向性
Outline of Research at the Start

世界史学習の意欲が喚起されるのはどのようなときか。本研究は学生および高校教員への聞き取り調査等により、世界史学習の契機、実践そしてその際の内面を質的に調査することによって、基礎教養的であるとともに問題解決志向型であるような新しい世界史授業の開発・提案を行い、学問と教育の架橋を目指すものである。方法としては、大学生・短大生を対象に聞き取り調査を行い、高校までの世界史学習への評価・世界史学習への動機づけ等を明らかにする。また、高大連携に積極的な学界全体の動向を踏まえ、全国の高校の世界史教員にも聞き取りすることにより、授業での学習意欲を高めるための取り組みを調査する。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed at exploring internal and qualitative factors that enhance or prohibit learners’motivation for world history learning through questionnaire and interviews. The results show that the respondents’interest in foreign countries was affected by various factors such as TV programmes, video games, cartoon film, sports, study overseas, and communication with friends and teachers. It has become clear that international posture that is created from individual life stories influence greatly on the efforts for world history learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の若者がどのようにして世界史(外国史)に興味を持つ/失うのか、その内発的動機の解明はこれまで十分行われてこなかった。各人のライフヒストリー全体を通じて生じる国際的志向性が、そこに大きな影響を及ぼしているとする本研究の成果は、若者のいわゆる「世界史離れ」が進む中、世界史教育を立て直していく上で有益な知見となると思われる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 大学生のライフストーリーから探る外国史学習の動機づけー擬人化から歴史へー2022

    • Author(s)
      小川知幸、畑奈保美、安井萠、小川春美、吉原秋、鈴木道也、津田拓郎、田村理恵、出村伸、池野健
    • Journal Title

      岩手県立大学盛岡短期大学部研究論集

      Volume: 24 Pages: 41-50

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学における世界史教育の現状と課題(3)ー歴史学系のオンライン授業に関するアンケート調査の結果からー2022

    • Author(s)
      鈴木道也、安井萠、小川春美、吉原秋、小川知幸、畑奈保美、津田拓郎、田村理恵、出村伸、池野健
    • Journal Title

      岩手県立大学盛岡短期大学部研究論集

      Volume: 24 Pages: 51-59

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学生のライフストーリーから探る外国史学習の動機づけ2021

    • Author(s)
      小川知幸、安井萠、小川春美、吉原秋、鈴木道也、津田拓郎、田村理恵、畑奈保美、出村伸、池野健
    • Journal Title

      岩手県立大学盛岡短期大学部研究論集

      Volume: 23 Pages: 65-74

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 日独の中等教育課程における歴史教育の現状と課題2021

    • Author(s)
      津田拓郎、コンラート・フレンツェル
    • Journal Title

      史流

      Volume: 48 Pages: 59-84

    • NAID

      120007039058

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 8・9世紀アフロ西ユーラシア世界におけるカロリング朝フランク王国2021

    • Author(s)
      津田拓郎
    • Journal Title

      史学研究

      Volume: 308 Pages: 1-38

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外国史学習の動機づけに関するアンケート調査と分析ー岩手県を中心にー2020

    • Author(s)
      小川知幸、安井萠、小川春美、吉原秋、鈴木道也、津田拓郎、田村理恵、畑奈保美、出村伸、池野健
    • Journal Title

      岩手県立大学盛岡短期大学部研究論集

      Volume: 22 Pages: 57-63

    • NAID

      120006845135

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 問題提起:若者の西洋中世史離れー通俗的中世史像と中等教育における西洋前近代の取り組みー2020

    • Author(s)
      津田拓郎
    • Organizer
      西洋中世史学会第12回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi