• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Engineer Competencies and the University Curricula Required to Perform Tasks in Companies

Research Project

Project/Area Number 19K02891
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

FUJITSUKA Tomokazu  宮崎大学, 教育・学生支援センター, 准教授 (30248637)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉本 圭一  滋慶医療科学大学, 医療管理学研究科, 教授 (30249924)
稲永 由紀  筑波大学, 大学研究センター, 講師 (80315027)
飯吉 弘子  大阪市立大学, 大学教育研究センター, 教授 (00398413)
とう 鋼  宮崎大学, 工学部, 教授 (90237040)
淡野 公一  宮崎大学, 工学部, 教授 (50260740)
山下 敏明  都城工業高等専門学校, 物質工学科, 教授 (80191287)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsエンジニア育成 / 高等教育 / コンピテンシー
Outline of Research at the Start

実際に企業で働くエンジニアから見たとき、高専、専門学校、大学で身につけるべき資質・能力とは何か。本研究はこの点を明らかにするため、中堅エンジニアを対象にインタビュー調査をおこなう。インタビューや資料から得たデータを分析し、すぐれた理工系人材が共通に身につけているコンピテンシーを明らかにする。また、分析結果に基づき、企業から求められるコンピテンシーを効果的に育成するための大学のカリキュラムを検討する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of the study is to empirically examine which competencies are currently required of undergraduate engineering graduates. Data were obtained from interviews with corporate human resource managers and engineers.
The analysis revealed that the following engineer qualities are effective in improving their productivity: the abilities to build on both the adequate basic knowledge learned in school and the advanced knowledge required in their work, the ability to communicate in groups of different ages and specialties, and the ability to deal with unexpected challenges. In their requests to undergraduate education, companies desire to see that students are provided a variety of opportunities for applying what they have previously learned to events under diverse conditions. Examples of such activities could include group discussions, project-based learning, and study abroad.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では先端的な研究開発の領域に関する調査をおこなったが、そこでエンジニアに求められているのは、専門的な知識や理論の理解よりむしろ、明るく前向きなパーソナリティであった。大学にもそのような積極性の育成が望まれていた。本研究の学術的意義および社会的意義は、職場の実態に基づくこれらの発見にある。
職場の実態という文脈からは、同僚から学ぶこと、そして、得意分野の異なる異質なメンバーとの協調が重要となる。背景に仕事では複雑で高度なことを学び続けなければならないということ、そして、つねにチームで業績をあげることが求められるという事情がある。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 2019

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 学士課程教育に自己決定学習を導入する意義:2つの経営効率の観点から2022

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Journal Title

      教育・学生支援センター紀要

      Volume: 6 Pages: 9-18

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自己決定学習からみた企業の能力開発2021

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Journal Title

      教育・学生支援センター紀要

      Volume: 5 Pages: 15-26

    • NAID

      120007120218

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Curricular Perspectives on Promotion of Self-Directed Learning : Content Analysis of Articles in “Journal of JSEE”2019

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Journal Title

      Journal of JSEE

      Volume: 67 Issue: 5 Pages: 5_63-5_68

    • DOI

      10.4307/jsee.67.5_63

    • NAID

      130007723916

    • ISSN
      1341-2167, 1881-0764
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Fostering Next-Generation Engineers as Self-Directed Learners2019

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Journal Title

      Journal of JSEE

      Volume: 67 Issue: 6 Pages: 6_53-6_58

    • DOI

      10.4307/jsee.67.6_53

    • NAID

      130007757552

    • ISSN
      1341-2167, 1881-0764
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 産業界高度ICT人材要求と大学(院)教育のあり方の一考察: 2010年代初頭までの日本経団連提言要 求を中心に2019

    • Author(s)
      飯吉弘子
    • Journal Title

      大阪市立大学 大学教育

      Volume: 17(1) Pages: 1-11

    • NAID

      120006770053

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 工学系学部における人材育成の課題と技術者教育認定2019

    • Author(s)
      藤墳智一
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 世界の大学教育改革~誰が何を問い、どこに向かおうとしているのか:コメント―日本の立場から2019

    • Author(s)
      飯吉弘子
    • Organizer
      大学教育学会2019年度年次大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Historic and Current approaches to recruitment in Japan and current labor market issues:My research result about Historical and Resent Needs of Japanese Industries2019

    • Author(s)
      Hiroko, IIYOSHI
    • Organizer
      Lecture for University of Wisconsin-Madison, School of Education, the Global Engagement Office
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] よくわかる高等教育論2021

    • Author(s)
      橋本 鉱市、阿曽沼 明裕
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623091139
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi