• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Interactive Process and Reasonable Accommodation for Children with Developmental Disabilities

Research Project

Project/Area Number 19K02904
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Iino Yuriko  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 特任教授 (10466865)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平林 ルミ  東京大学, 先端科学技術研究センター, 特任助教 (30726203)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords合理的配慮 / 建設的対話 / 社会モデル / ニーズ表明 / 社会的障壁 / 発達障害 / 障害の社会モデル / 対話プロセス / 学校
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、合理的配慮の提供にあたり、ニーズ表明の難しさを踏まえた対話プロセスが実現されるよう、学校関係者が現在の対話プロセスを自己点検し、改善することをサポートする研修プログラムの開発にある。2019年度に行う子どもたちへのヒアリング調査の結果や文献調査(理論研究)をもとに、2020年度に学校関係者の協力を得ながら研修プログラムの開発を、2021年に試行実施と効果検証を行う。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify the environment and methods for implementing the interactive process of reasonable accommodation in school educational settings in a manner that takes into account the presence of children who experience difficulties in expressing their needs. Specifically, a training program based on the social model of disability and a training program for inspection and improvement of the interactive process were developed and implemented, and their effectiveness was verified. As a result, we identified the points where school faculty members are prone to misunderstandings regarding reasonable accommodation, and presented a scheme to inspect the interactive process required for providing reasonable accommodation in six steps.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、合理的配慮を実施していく上で重視されている対話プロセス(建設的対話)を難しくしている要因を、社会的障壁の観点から検討することを通して、対話プロセスを円滑に進めていくための環境、条件、方法を明らかにした点にある。これら知見をもとに、学校教職員を対象とした研修プログラムを開発・実施することで障害の社会モデルに基づく合理的配慮の実施を推進した点、教育委員会による既存研修をより効果的に実施するためのポイントを特定した点において社会的意義を有している。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2019

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 学校における合理的配慮の理解と課題2023

    • Author(s)
      平林 ルミ、飯野 由里子
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科附属バリアフリー教育開発研究センター活動報告

      Volume: 7 Pages: 20-34

    • DOI

      10.15083/0002007454

    • URL

      https://repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/records/2007454

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「障害があるように見えない」がもつ暴力性ールッキズムと障害者差別が連動するとき2021

    • Author(s)
      飯野由里子
    • Journal Title

      現代思想

      Volume: 49-13 Pages: 19-27

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 合理的配慮の誤解を解く鍵は「社会モデル」にある2021

    • Author(s)
      飯野由里子
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科附属バリアフリー教育開発研究センター活動報告

      Volume: 6 Pages: 5-12

    • DOI

      10.15083/0002003385

    • URL

      https://repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/records/2003385

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 『思いやり』を超えて--合理的配慮に関わるコンプライアンスの新たな理解2019

    • Author(s)
      飯野 由里子
    • Journal Title

      現代思想

      Volume: 47-13 Pages: 153-162

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 合理的配慮理解を阻むもの――学校の文化・慣習・価値観というバリア2023

    • Author(s)
      飯野由里子・平林ルミ・日隈脩一郎
    • Organizer
      日本教師教育学会第33回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 合理的配慮理解度調査から見えてきたもの-研修ターゲットの特定に向けて2022

    • Author(s)
      平林ルミ・飯野由里子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 合理的配慮における子どもと学校の対話プロセスの分析ー読み書き障害のある子どものICT活用に焦点をあてて2021

    • Author(s)
      平林ルミ・飯野由里子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Game-Based Diversity Education in Japan2019

    • Author(s)
      Iino, Yuriko.
    • Organizer
      The European Conference of Politics and Gender
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] クィア・スタディーズをひらく3 健康/病、障害、身体2023

    • Author(s)
      菊地夏野、堀江有里、飯野由里子
    • Total Pages
      226
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771037458
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 「社会」を扱う新たなモードー「障害の社会モデル」の使い方2022

    • Author(s)
      飯野由里子、星加良司、西倉実季
    • Total Pages
      257
    • Publisher
      生活書院
    • ISBN
      9784865001426
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] ポリティカル・コレクトネスからどこへ2022

    • Author(s)
      清水晶子、ハン・トンヒョン、飯野由里子
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641174771
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi