• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Compensatory Reading Strategies through Distance Education for Children with Developmental Dyslexia in Japanese Schools

Research Project

Project/Area Number 19K02906
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

GOTO TAKAAKI  横浜国立大学, 教育学部, 准教授 (50541132)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords外国につながる児童 / 読み困難 / 遠隔教育 / 外国につながる子ども / 読み書き / 読み書き障害 / 読みの代償的方略 / 発達性読み書き障害 / 語彙 / 日本人学校
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、多文化・多言語環境下で発達性読み書き障害が存在する日本人学校でも適用可能な読み支援教材を作成し、その効果について検討することである。はじめに語彙理解の促進が読み処理の促進に与える影響について検討する。つぎに語彙理解の促進が認められた支援手続きを遠隔教育で適用可能な内容に調整し、支援手続きを整備する。そして、日本人学校における発達性読み書き障害児を対象に、その効果について検証を行う。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop reading support methods for children with developmental dyslexia in overseas educational facilities, including Japanese schools that serve children with foreign backgrounds. Initially, we examined the characteristics and underlying factors of reading difficulties. Interviews with teachers revealed that the challenges included a lack of prepared reading support materials, insufficient specialized support, and interruptions in learning due to frequent transfers. Next, we provided reading support based on compensatory strategies to children with foreign backgrounds and conducted an effectiveness verification. The results confirmed the need for support that not only improves reading accuracy but also enhances fluency, highlighting the importance of adjusting the number of characters in words. Subsequently, we developed reading support materials usable in distance education and conducted a case study to evaluate their effectiveness.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果より、日本人学校などの在外教育施設を利用する発達性読み書き障害児に対して、オンラインミーティングシステム遠隔教育を用いる読み支援を実施することにより、読みの改善が可能となることが明らかとなった。教育環境の制約がある状況下で、一般的に実施される読みの反復学習とは異なる読み学習手続きが選択肢として増えたことは、発達性読み書き障害児の示す多様な読み困難に対応できることにつながり、その社会的意義は大きい。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (11 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 子どものみとりに役立つ視点 読み書きに苦手さのある子供をみとる「読み書きチェック」2023

    • Author(s)
      後藤隆章
    • Journal Title

      特別支援教育の実践情報

      Volume: 1 Pages: 20-21

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自己調整学習に基づく自己の強みの意識化ー障害当事者の発達的変化より2023

    • Author(s)
      後藤隆章・吉田佐保子
    • Journal Title

      心理学ワールド

      Volume: 100号 Pages: 8-11

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 視覚的教材を用いた語彙ネットワークの形成と漢字の読み成績との関連について―特異的読字障害の中学生に対する事例的検討―2020

    • Author(s)
      本純佳,後藤隆章,高野陽介,泉真由子
    • Journal Title

      教育デザイン研究

      Volume: 11 Pages: 115-124

    • NAID

      120006798983

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「聞く・話す」に困難を示す外国につながる幼児への音韻分解あそびが発語に及ぶ効果2023

    • Author(s)
      森下美奈子・飯島知子・後藤隆章・小池敏英・赤塚めぐみ
    • Organizer
      日本LD学会第32回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 放課後等デイサービスにおけるASD児の仲間づくりについて 大人関係における躓きの様相から2023

    • Author(s)
      木下蘭・赤塚めぐみ・森下美奈子・後藤隆章
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 施設で暮らす子どもの自己選択が学習行動に及ぼす影響について カスタマイズ教材を用いた学習支援から2023

    • Author(s)
      赤塚めぐみ・佐々木留美・後藤隆章・小池敏英
    • Organizer
      日本LD学会第32回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達性読み書き障害児への熟語の音節構造意識化を伴う読み支援に関する事例検討2022

    • Author(s)
      後藤隆章・赤塚めぐみ
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 軽度知的障害児における読み書き支援の基礎的検討2019

    • Author(s)
      増田純子、中知華穂、銘苅実土、雲井未歓、吉田有里、小池敏英、後藤隆章
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 遠隔地を含む、多様な場での学習支援を可能にする支援手続き2019

    • Author(s)
      小池敏英、中知華穂、増田純子、後藤隆章、銘苅実土、雲井未歓、吉田有里
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 書く行為を伴わない書字教材による学習行動の変容について 書き困難を示す施設入所児を対象にした事例検討2019

    • Author(s)
      赤塚めぐみ、森下未奈子、後藤隆章、小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] LD児漢字書字学習のリマインド再学習効果について 定型発達児の記憶保持基準値との比較に基づく検討2019

    • Author(s)
      佐々木健太郎、能田昴、中知華穂、後藤隆章、小池敏英、野口和人
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 集団指導場面で適用可能なプリント型教材を活用した読み困難リスク児に対する視覚性語彙の形成支援の効果 ~小学校1ー3年生を対象とした検討~2019

    • Author(s)
      本純佳、後藤隆章、赤塚めぐみ
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援教育における発達障害の実験的接近(6)~生理指標の利用と脳波計測の実演~2019

    • Author(s)
      平田正吾、池田吉史、勝二博亮、鈴木浩太、奥村安寿子、軍司敦子、後藤隆章
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 特異的読字障害の中学生に対する語彙ネットワーク形成と漢字の読み支援効果について2019

    • Author(s)
      本純佳、後藤隆章、高野陽介、泉真由子
    • Organizer
      日本育療学会第23回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育の実践情報 子どものみとりに役立つ視点(5)読み書きに苦手さのある子供をみとる「読み書きチェック」2022

    • Author(s)
      後藤隆章
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi