• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research about the classroom for health-impairment children established by elementary and junior high schools

Research Project

Project/Area Number 19K02909
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

OBATA FUMIYA  山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (20185664)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords病弱教育 / 病弱虚弱特別支援学級 / テキストマイニング / 機関連携 / 院内学級 / 小中学校に設置された病弱虚弱特別支援学級 / 教師の資質 / コンピテンス / 病弱・身体虚弱特別支援学級 / 小中学校 / 特別支援学級 / 連携 / 教育課程 / 保護者
Outline of Research at the Start

本研究では、小中学校に設置された「病弱・虚弱特別支援学級」について、その設置形態、在籍児童・生徒の病類、教育課程、共同・交流教育の実施形態、他機関との連携、担当教員が考える課題・問題点、児童・生徒やその保護者の満足度と不満点について明らかにすることを目的とする。調査は、各都道府県教育委員会に質問紙、あるいは電話調査を行い、各都道府県の小中学校に設置された「病弱・虚弱特別支援学級」の存在、所在地を知ることからはじめ、次に小中学校に設置された「病弱・虚弱特別支援学級」の担任教員、児童・生徒やその保護者を対象に調査を行う.リファレンスとなる学級に関しては事例調査を行う。

Outline of Final Research Achievements

In the early stages of the study, there were significant differences in the reality and educational environment of the children and students enrolled in the sick and physically weak special support classes set up in elementary and junior high schools and the so-called hospital classes. Specifically, in the sick and physically weak special support classes set up in elementary and junior high schools, the children and students were isolated from the healthy children. The parents were in the midst of everyday life, and the teachers had a unique position in the school. In the hospital class, the children with chronic diseases had a close relationship with each other. The parents were in a critical situation. The teachers were in a relationship of mutual learning. However, the qualities required of each teacher are the same, and it is important to conduct training that focuses on these in the future.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

戦前戦後を通して、病弱教育の片方の柱であり続けてきた病弱虚弱特別支援学級であったが、特に小中学校に設置された学級は、都道府県により扱いが異なること、全国的な組織が形成されなかったことから、その教育方法、位置づけ、特色等、ほとんど研究されてこなかった。単に研究がないというだけではなく、インクルーシブ教育を考えるとき、「小中学校に設置された病弱・身体虚弱特別支援学級」の設置を進めるためにも重要な位置づけを持った研究であると思われる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 山梨県内の小・中学校に設置された病弱・身体虚弱特別支援学級に関する研究ー児童・生徒の指導上の困難点を中心とした検討ー2021

    • Author(s)
      小畑文也
    • Journal Title

      山梨大学教育学部紀要

      Volume: 32 Pages: 33-38

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 山梨県内の小・中学校に設置された病弱・身体虚弱特別支援学校の現状と課題2021

    • Author(s)
      小畑文也・田中澪・米谷文直
    • Journal Title

      山梨障害児教育学研究紀要

      Volume: 15 Pages: 137-142

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 小中学校に設置された病弱・身体虚弱特別支援学級について 児童・生徒の指導上の困難点を中心とした検討2021

    • Author(s)
      小畑文也
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 山梨県内の小・中学校に設置された病弱・身体虚弱特別支援学校の現状と課題2020

    • Author(s)
      小畑文也 田中澪
    • Organizer
      日本育療学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi