• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

医療的ケア児を支えるインクルーシブ教育システムの構造的基盤の解明と実践化の試み

Research Project

Project/Area Number 19K02913
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

吉利 宗久  岡山大学, 教育学域, 教授 (60346111)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 一木 玲子  大阪経済法科大学, 公私立大学の部局等, 研究員 (20351174)
村上 理絵 (横内理絵)  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 助教 (30808811)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsインクルーシブ教育 / 医療的ケア / 教育権 / 特別支援教育 / 就学 / 障害者権利条約 / 通常の学校
Outline of Research at the Start

インクルーシブ教育システムへの転換期を迎えた日本において,通常の学校,病院,特別支援学校等が連携する切れ目のない学校システムの構築が求められており,その実現に向けた地域・学校レベルでの制度設計とそれに基づく実践化条件の解明が喫緊の課題である。本研究は、とくに医療的ケア児を支えるインクルーシブ教育システムの共通基盤とその応用可能性の究明を意図する。まず、米国の学校における医療的ケア提供システムの検証と応用を追究する。また、わが国の学校システムの今日的評価と実践モデルの開発を進める。これらの検討から、通常の学校における「医療的ケア」児の支援システムを実体化し定着させる諸条件の解明に取り組む。

Outline of Annual Research Achievements

インクルーシブ教育システムへの転換期を迎えた日本において,通常の学校,病院,特別支援学校等が連携する切れ目のない学校システムの構築が求められており,その実現に向けた地域・学校レベルでの制度設計とそれに基づく実践化条件の解明が喫緊の課題となっている。本研究は、とくに医療的ケア児を支えるインクルーシブ教育システムの共通基盤とその応用可能性の究明を意図している。本年度には、医療的ケア児を支えるインクルーシブ教育システムの基盤を明らかにするために、国内外の関連情報の収集と分析作業を進めた。特に、米国の学校における医療的ケア提供システムの検証に着手した。昨年度まで、新型コロナに起因する様々な制限により、海外渡航や現場訪問を伴う実践的・臨床的研究については十分に取り組むことが困難な状況にあった。しかし、今後の臨床研究の基盤となる理論的研究に焦点化する取り組みに一定の成果をあげた。継続して,学校現場等での調査研究や事例の分析を進める。本年度における一連の研究を通して、海外ジャーナルに掲載を含む複数の学術論文において成果を公表することができた。引き続き、残された課題の究明に向けて研究を進めていく予定である。通常の学校における「医療的ケア」児の支援システムを実体化し定着させる諸条件の解明に向けて、今年度の成果を発展させたい。新型コロナの影響により、一部の研究計画を変更したが、研究成果はコンスタントにまとめることができたと考えている。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

新型コロナの影響により、調査の実施が遅れたものの、理論研究に成果を挙げることができた。

Strategy for Future Research Activity

新型コロナに伴う研究計画の遅れは最小限にとどめることができた。状況の変化や実施可能性を含め残りの研究課題の解明に取り組む。

Report

(5 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (12 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Hawaii at Manoa(米国)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Hawaii at Manoa(米国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ハワイ大学マノア校障害研究センター(米国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Need for a paradigm shift in supporting children with medical care needs in Japan: Legal conflicts between scope and limits of reasonable accommodation in schools2023

    • Author(s)
      Yoshitoshi Munehisa、Horiguchi Goro、Takahashi Kiriko
    • Journal Title

      International Journal of Discrimination and the Law

      Volume: 23 Issue: 3 Pages: 283-294

    • DOI

      10.1177/13582291231187060

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 小・中学校の特別支援教育における養護諭役割に関する研究動向2023

    • Author(s)
      陳 依文, 吉利 宗久
    • Journal Title

      育療

      Volume: 72 Pages: 11-19

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Perceived Efficacy and Anxiety of Teachers in Japan toward Supporting Students with Chronic Illness in Mainstream School2022

    • Author(s)
      Munehisa Yoshitoshi, Yasuko Tsushima, Rie Murakami, Kiriko Takahashi
    • Journal Title

      Bulletin of Graduate School of Education, Okayama University

      Volume: 180 Pages: 27-37

    • DOI

      10.18926/bgeou/63921

    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/63921

    • Year and Date
      2022-08-26
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Historical Study on the Development Process of the Education for Students with Health Impairments in Japan: Focusing on the Trend of Compulsory Education in Special Schools2022

    • Author(s)
      劉 文浩, 吉利 宗久
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 12 Pages: 47-57

    • DOI

      10.18926/CTED/63297

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/63297

    • Year and Date
      2022-03-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Judicial Barriers to Inclusive Education as a Human Right: An Analysis of Relevant Legal Cases in Japan2022

    • Author(s)
      Munehisa Yoshitoshi , Goro Horiguchi , Kiriko Takahashi
    • Journal Title

      Disability & Society

      Volume: - Issue: 6 Pages: 1-21

    • DOI

      10.1080/09687599.2022.2157705

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 欧州および日本におけるインクルーシブ教育の動向とその影響要因2021

    • Author(s)
      ダオ・ゴック・ミン・チャウ他6名
    • Journal Title

      発達障害支援システム学研究

      Volume: 20 Pages: 31-41

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A critical analysis of court decision on mainstream school attendance of a child with medical care needs in Japan: a long way towards inclusive education2021

    • Author(s)
      Yoshitoshi Munehisa、Takahashi Kiriko
    • Journal Title

      International Journal of Inclusive Education

      Volume: Web Issue: 11 Pages: 1-15

    • DOI

      10.1080/13603116.2021.1888322

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 小・中学校における慢性疾患のある児童生徒の支援に関する教員の困難2021

    • Author(s)
      津島 靖子・吉利 宗久
    • Journal Title

      就実大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 6 Pages: 61-69

    • NAID

      40022514033

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 院内学級担当教員が抱える困難と改善策の状況2020

    • Author(s)
      村上 理絵 , 吉利 宗久
    • Journal Title

      SNEジャーナル

      Volume: 26(1) Pages: 141-149

    • NAID

      40022415058

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 障害者権利条約から見た日本の特別支援教育の課題-誰も排除しないインクルーシブ教育を実現するために2020

    • Author(s)
      一木玲子
    • Journal Title

      大阪経済法科大学アジア太平洋研究センター年報

      Volume: 17

    • NAID

      40022205607

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「地域の学校に行きたい!」を叶える : 医療的ケアを要する児童・生徒への対応課題2019

    • Author(s)
      吉利 宗久
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 47(11) Pages: 76-79

    • NAID

      40022019223

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] インクルーシブ教育は障害児を含めたすべての子どもの権利──第二十四条 教育に関するパラレルレポート2019

    • Author(s)
      一木玲子
    • Journal Title

      季刊福祉労働

      Volume: 163 Pages: 67-80

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 障害のある子供に関する就学訴訟の史的展開とその変容2022

    • Author(s)
      吉利 宗久
    • Organizer
      日本発達障害学会 第57回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校通常学級に在籍する1型糖尿病患児の連携支援体制における養護教諭の役割と課題2022

    • Author(s)
      陳依文, 津島ひろ江, 吉利宗久
    • Organizer
      日本育療学会第 26 回学術集会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 医療的ケア児の健康管理における養護教諭の役割 : 教育・保健・医療・福祉の協働を目指して2023

    • Author(s)
      津島 ひろ江、荒木 暁子、吉利 宗久
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      誠信書房
    • ISBN
      4414202248
    • Related Report
      2023 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi