Project/Area Number |
19K02929
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
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Research Institution | Kanazawa University |
Principal Investigator |
Asakawa Naoki 金沢大学, 設計製造技術研究所, 教授 (50231874)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
和田 紘樹 金城大学短期大学部, 美術学科, 講師 (00450007)
下村 有子 金沢大学, 設計製造技術研究所, 研究協力員 (70171006)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 視覚障害者 / Virtual Reality / 触覚 / 盲児教育 / VR |
Outline of Research at the Start |
本研究では盲児のため、VR技術を触覚に応用して生き物の動きや変化を触覚で教えるシステムを構築する。すなわち、生物の成長などを触覚のみで動的に表現し,形態変化の認識を行えるシステムを構築することを目的とする. まず触覚提示のインタフェースでは視覚情報への依存が大きい一般のVRシステムとは異なる過度のリアリティ簡便な装置で、必要十分な触覚提示を行なう. 次に,一般教室でも使用可能な省スペースで必要十分なトラッキングの手法を確立する. また,時間的な経過表現のため,変形やサイズ変更に柔軟に対応できるデータ構造を考案する. 試作したシステムは開発段階ごとに実際に盲児により評価され、次の段階に向けて改良を行う
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Outline of Final Research Achievements |
In this research, we used VR (Virtual Reality) technology to build a system that teaches the movements and changes of creatures for blind children. The purpose was to construct a system that can dynamically recognize morphological changes only by touch for the education. The elements of "tactile presentation" and "tracking" are necessary as components for the purpose, and including their realization, (1) Development of tactile presentation interface (2) Establishment of portable tracking method (3) Dynamic shape modeling. The effectiveness was confirmed by prototyping the system based on the above factors and actually testing it.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
盲児は生き物の大きさや形は静的には模型を製作し触ることができるが、成長による生き物の形態変化の学習は難しい.動的に形状や大きさが変化する模型を個々に作成するのは、時間的にもコスト的にも現実的とは言えなかった. 本研究ではVR技術を触覚に応用して生き物の動きや変化を触覚で教えるシステムを構築し、触覚のみで動的に形態変化の認識を行えるシステムの基礎を構築することができた.
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