Project/Area Number |
19K02930
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
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Research Institution | Gifu University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
坂本 裕 岐阜大学, 教育学研究科, 教授 (20310039)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 行動問題 / 行動支援計画 / リーダー研修 / 特別支援教育コーディネーター / 発達障害 / 機能的アセスメント / 教員研修 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、行動問題に対して有効な機能的アセスメントを個別の教育支援計画に活用して、就学前から継続した小学校初年次の支援を推進するためのプログラムを開発する。 そのために、既に開発している機能的アセスメント研修を基に、(1)小学校の特別支援教育担当者が有効な支援計画の作成・活用を推進するためのリーダー研修、(2)それを支える管理職のマネジメント、(3)教育委員会のサポート体制を検討する。それにより、有効な支援計画を推進する担当者の専門性向上を図る研修とサポート体制が明確になる。その成果は、今日求められている個別の教育支援計画を通じた有効な就学支援モデル構築を可能にする。
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Outline of Final Research Achievements |
Leader training program for elementary school special support education coordinators to create behavior support plans with classroom teachers was developed. In the program, experts give lectures of functional assessment, how to consider with teachers. And trainees create behavior support plans in pairs with teachers, and trainees do not receive training. The effectiveness of the program has been verified. I also considered management of principals and support from the board of education. Since there were differences due to the experience of trainees and non-training teachers, it is an issue to consider teaching materials for functional assessment that do not depend on trainees.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学術的意義は、今日求められている個別の教育支援計画にエビデンスのある機能的アセスメントを取り入れ、 就学前から継続した小学校初年次の有効な支援を実現するためのリーダー研修を明らかにしたことである。社会的意義は、有効な支援計画を推進するために、中心となる特別支援教育コーディネーターの専門性を向上し、また管理職や教育委員会のサポート体制を検討することで、教育現場が主体となる知見を明らかにしたことである。本成果は、障害児への合理的配慮の提供や個別の教育支援計画が求められる今日、全国に必要で有効な就学支援モデルを提供する。
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