• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a behavior problem support promote program in the first year of elementary school that continued from preschool

Research Project

Project/Area Number 19K02930
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

Hirasawa Noriko  岐阜大学, 教育学研究科, 教授 (20320393)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坂本 裕  岐阜大学, 教育学研究科, 教授 (20310039)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords行動問題 / 行動支援計画 / リーダー研修 / 特別支援教育コーディネーター / 発達障害 / 機能的アセスメント / 教員研修
Outline of Research at the Start

本研究は、行動問題に対して有効な機能的アセスメントを個別の教育支援計画に活用して、就学前から継続した小学校初年次の支援を推進するためのプログラムを開発する。
そのために、既に開発している機能的アセスメント研修を基に、(1)小学校の特別支援教育担当者が有効な支援計画の作成・活用を推進するためのリーダー研修、(2)それを支える管理職のマネジメント、(3)教育委員会のサポート体制を検討する。それにより、有効な支援計画を推進する担当者の専門性向上を図る研修とサポート体制が明確になる。その成果は、今日求められている個別の教育支援計画を通じた有効な就学支援モデル構築を可能にする。

Outline of Final Research Achievements

Leader training program for elementary school special support education coordinators to create behavior support plans with classroom teachers was developed. In the program, experts give lectures of functional assessment, how to consider with teachers. And trainees create behavior support plans in pairs with teachers, and trainees do not receive training. The effectiveness of the program has been verified. I also considered management of principals and support from the board of education. Since there were differences due to the experience of trainees and non-training teachers, it is an issue to consider teaching materials for functional assessment that do not depend on trainees.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義は、今日求められている個別の教育支援計画にエビデンスのある機能的アセスメントを取り入れ、 就学前から継続した小学校初年次の有効な支援を実現するためのリーダー研修を明らかにしたことである。社会的意義は、有効な支援計画を推進するために、中心となる特別支援教育コーディネーターの専門性を向上し、また管理職や教育委員会のサポート体制を検討することで、教育現場が主体となる知見を明らかにしたことである。本成果は、障害児への合理的配慮の提供や個別の教育支援計画が求められる今日、全国に必要で有効な就学支援モデルを提供する。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Presentation (2 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 発達障害児の行動支援計画作成のためのリーダー研修に関する検討ー特別支援教育コーディネーターが研修を受けていない担任と作成した行動支援計画の分析から-2021

    • Author(s)
      平澤紀子,坂本裕
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 43 Pages: 243-254

    • NAID

      40022693865

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 行動の問題(基本編・1)2021

    • Author(s)
      平澤紀子
    • Journal Title

      特別支援教育研究

      Volume: 772 Pages: 29-31

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 行動の問題(基本編・2)2021

    • Author(s)
      平澤紀子
    • Journal Title

      特別支援教育研究

      Volume: 773 Pages: 29-31

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達障害児の行動支援計画を作成するための管理職のマネジメントに関する検討2021

    • Author(s)
      平澤紀子
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(人文科学)

      Volume: 69 Pages: 113-120

    • NAID

      120007089318

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 発達障害児の行動支援計画作成のためのリーダー研修に関する検討:特別支援教育コーディネーターが研修を受けていない担任と作成した行動支援計画の分析から2021

    • Author(s)
      平澤紀子・坂本裕
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 43

    • NAID

      40022693865

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害児の行動支援計画作成のための機能的アセスメントガイド教材に関する予備的検討2020

    • Author(s)
      平澤紀子
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(人文科学)

      Volume: 69 Pages: 139-145

    • NAID

      120007115810

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校通常学級における発達障害児の行動問題と有効な支援に関する分析2020

    • Author(s)
      平澤紀子
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(人文科学)

      Volume: 68 Pages: 121-128

    • NAID

      120006850235

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] わが国における学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)の開発と貢献2020

    • Author(s)
      平澤紀子
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 274-280

    • NAID

      130008000581

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 学級担任のインクルーシブ教育にかかわるニーズ把握表の作成2019

    • Author(s)
      水野顕子・平澤紀子
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(人文科学)

      Volume: 68 Pages: 149-156

    • NAID

      120006817331

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 地域のインクルーシブ教育システムを 推進するためのエビデンス2021

    • Author(s)
      平澤紀子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会自主シンポジウム「インクルーシブ保育・教育を推進する実践研究のエビデンスについて」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 機能的アセスメントの活用に向けたリーダー養成2021

    • Author(s)
      平澤紀子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会自主シンポジウム「発達障害児者の行動問題から教育・福祉の充実を目指すPBS(15)」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援教育ベーシック 第10章発達障害者の教育2021

    • Author(s)
      平澤紀子
    • Total Pages
      6
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183572226
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] WITHコロナの新しい学校経営様式 第9章WITHコロナにおける新しい特別支援教育2020

    • Author(s)
      平澤紀子
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      ジダイ社
    • ISBN
      9784909124425
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 岐阜大学教育学研究科 平澤紀子研究室 平成31年度―令和3年度科学研究費基盤研究(C)研究成果

    • URL

      https://www1.gifu-u.ac.jp/~hirasawa/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi