Evaluation of Japanese reading ability and learning achievement of school-aged hearing-impaired children and development of instruction program
Project/Area Number |
19K02932
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
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Research Institution | Ehime University |
Principal Investigator |
Kato Akinori 愛媛大学, 教育学部, 教授 (90510199)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
川崎 聡大 東北大学, 教育学研究科, 准教授 (00444654)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 聴覚障害児童 / 日本語 / 読み能力 / 学習到達度 / 指導プログラム / 特別支援学校(聴覚障害者) / 日本語読み能力 / 包括的領域別読み能力検査 / 特別支援学校(聴覚障害) / 標準学力検査NRT / 指導プログラム開発 / 学力 |
Outline of Research at the Start |
学力向上の基礎となる日本語の読み能力について,特別支援学校(聴覚障害)小学部に在籍する学齢聴覚障害児100名程度を対象として,学齢聴覚障害児の日本語の読み能力と学習到達度に関する評価の縦断的な検討を行う。その評価に基づいて,特別支援学校(聴覚障害)の教員との協働により,これまでのボトムアップによる読みではない新たな読みの指導プログラムの立案,指導プログラムの実施・有効性を検証する。
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Outline of Final Research Achievements |
Japanese language reading ability and learning achievement of school age hearing-impaired children were examined using Comprehensive Assessment of Reading Domains (CARD) and Norm Referenced Test(NRT), a standard academic ability test.The subjects were 186 school age hearing-impaired children in a special support school (hearing impaired). The results were as follows; 1) We obtained continuous basic data on Japanese reading ability and learning achievement of school age hearing-impaired children. 2) Japanese reading ability of school age hearing-impaired children were not lower than that of primary school children. 3) We tried to introduce “Jishobiki" learning method into a vocabulary learning program.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
聴覚障害児童の日本語読み能力と学習到達度の評価に,小学生を対象として標準化された包括的領域別読み能力検査(CARD)を用いた包括的な評価と標準学力検査(NRT)を試みた。聴覚障害児教育の課題である日本語読み能力の向上や学力の向上に対応するための基礎的な情報を得られた。また「辞書引き」学習法を導入し,聴覚障害児童の語彙学習に活用した。その結果,聴覚障害児童の日本語読み能力向上や学力向上には,個別最適な学習の検討が必要だと考えられた。
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Report
(4 results)
Research Products
(5 results)