• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Utilization of Curriculum-Based Measurements for Early Supports and Effectiveness of Instruction for Children with Learning Disabilities

Research Project

Project/Area Number 19K02933
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionKumamoto University

Principal Investigator

Hoshikawa Takashi  熊本大学, 大学院教育学研究科, 教授 (90221564)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords学習困難 / カリキュラムに基づく尺度 / プログレスモニタリング / ユニバーサルスクリーニング / 早期介入 / 評価 / 学習障害 / 学習指導 / 漢字 / カリキュラムベースド・メジャーメント / 個別指導 / 学習評価 / RTI / 指導
Outline of Research at the Start

具体的には、以下の3点について検討する。
1.通常の学級の全児童を対象に、スクリーニング方法としてCBMを用いて、その相対的なレベルと成長比から学習につまずくリスクのある児童を早期に特定する。
2.リスクのある児童に対して小グループや個別での認知特性に応じた指導を実施し、CBMを用いて学習の進捗状況をモニターすることによって、その効果を検討する。
3.CBMを実施するにあたり、実施頻度と期間の長さ、結果のフィードバックの仕方、リスクのある児童の判断基準など、CBMの活用の在り方について検討する。

Outline of Final Research Achievements

The two purposes of this study were (1) to standardize the curriculum-based measurement (CBM) used in the United States and (2) to put it into practice. In (1), with the cooperation of two elementary schools, the CBM was administered once a month from June to March to students in grades 2 through 6 to create a standard for learning progress monitoring for students with typical development.
In (2), the CBM was used as a universal screening scale, and children with CBM scores of one standard deviation or less in the first semester were identified as children in need of support, and small groups of children were supported using remedial learning time. In addition, individualized instruction was provided to children with learning disabilities and other conditions at the university, demonstrating the usefulness of the CBM as a progress monitoring measure.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、定型発達の児童の算数のカリキュラムに基づく尺度(CBM)の結果を得られたことから、それを基準にしてユニバーサルスクリーニングを実施し、1標準偏差以下の児童を支援を必要として特定することができたことである。
支援を必要とすると特定した児童に対して、補習時間を利用して小グループによる個別支援を実施し、学習の進捗状況ををモニターするために算数CBMを活用した。個別指導の結果、低学年の児童ほど学習の成果として標準得点の上昇が見られたことから、早期への対応が必要であることが示唆された。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (12 results) (of which Open Access: 10 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 特別支援教育の校内支援体制としてのケース会議の意義2023

    • Author(s)
      干川隆・真金千草
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 40 Pages: 127-137

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学習につまずきのある児童の早期対応のための算数のカリキュラムに基づく尺度(M-CBM)2022

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 71 Pages: 123-129

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学習障害児のための個別学習指導:視写のカリキュラムに基づく尺度(CBM)を用いたプログレス・モニタリング2022

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 39 Pages: 47-55

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 算数のカリキュラムに基づく尺度(CBM)を用いた学習障害児の学習のプログレスモニタリング2021

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 70 Pages: 101-107

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学習のプログレスモニタリング尺度としての視写のカリキュラムに基づく尺度(CBM)の分析―能力別成長差の分析―2021

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 38 Pages: 9-15

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] MAZE課題によるプログレスモニタリングの実践2021

    • Author(s)
      亀井菜奈・干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 38 Pages: 91-97

    • NAID

      120006959330

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] プログレスモニタリング尺度としての算数のカリキュラムに基づく尺度(CBM)の標準化の試み2020

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 29(4) Pages: 229-236

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] プログレスモニタリング尺度としての視写のカリキュラムに基づく尺度の標準化の試み2020

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 67-75

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 読みにつまずきのある児童の評価尺度としてのMAZE課題の開発2020

    • Author(s)
      亀井菜奈・干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 57-65

    • NAID

      40022493589

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学習の進捗状況モニタリング尺度としての視写のカリキュラムに基づく尺度の開発の試み2020

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 37 Pages: 27-35

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] カリキュラムに基づく尺度(CBM)の意義と日本での標準化に向けて2019

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 28(2) Pages: 235-236

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習の進捗状況モニタリング尺度としての計算のカリキュラムに基づく尺度(CBM)の開発の試み2019

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 68 Pages: 69-77

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 学習のプログレスモニタリング尺度の開発と活用2019

    • Author(s)
      干川隆
    • Organizer
      九州心理学会第80回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi