• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of nature-oriented experience programs for the students with intellectual disabilities

Research Project

Project/Area Number 19K02937
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionJapan Women's College of Physical Education (2020-2022)
Juntendo University (2019)

Principal Investigator

Nakamaru Shingo  日本女子体育大学, 体育学部, 講師 (70424231)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡邉 貴裕  順天堂大学, スポーツ健康科学部, 先任准教授 (00621731)
渡 正  順天堂大学, スポーツ健康科学部, 准教授 (30508289)
尾高 邦生  順天堂大学, スポーツ健康科学部, 准教授 (60851102)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords自然体験活動 / 知的障害 / 特別支援学校 / カリキュラム / 学びのプロセス / 知的障害児・者 / 生活単元学習 / 野外教育 / 特別支援教育
Outline of Research at the Start

本研究では、特に知的障害児・者の自然体験活動に着目し、知的障害特別支援学校における自然体験活動の実態を明らかにし、学校内で実施する自然体験プログラムの開発および実践による有用性の検証を目指す。本研究の目的を達成するため、質問紙調査により知的障害特別支援学校における自然体験活動の実態およびニーズ、国内外の動向を明らかにする。また、実態調査と国内外の動向調査を元に教育課程に位置付けた学校内で実施する自然体験プログラムを開発し、その有用性を検証する。

Outline of Final Research Achievements

This study investigated the actual status of nature experience programs in special needs schools.
The results revealed that the programs are implemented in various ways and positioned in the curriculum according to the school situation and the actual conditions of the students. On the other hand, it was also revealed that the implementation rate of nature experience programs was low for the physically disabled and health impairments.
In addition, this study developed an in-school nature experience program for special needs schools and verified its usefulness. The study found that the nature experience programs can be safely and effectively implemented as part of the curriculum at special needs schools. We were also able to clarify the learning process of nature experience programs for students with intellectual disabilities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

青少年の健全育成に自然体験活動は重要な役割を持っている。このことは知的障害児・者においても例外ではないはずだが、特別支援学校においては様々な障壁があり自然体験活動の場を確保することは難しい現状と言わざるを得ない。また、知的障害児・者においては系統立てた学習内容を計画することが必要であるため学校内で継続的に実施できる自然体験プログラムの開発が急務である。本研究の成果は、特別支援学校において自然体験活動を実施するための基礎資料となり、自然体験活動を実施することが難しいとされる知的障害児・者に自然体験の場を提供するための一助になるに違いない。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2022 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 特別支援学校における自然体験活動の実態調査-2019年度の実施状況-2023

    • Author(s)
      中丸信吾,渡邉貴裕,渡 正,尾高邦生
    • Journal Title

      キャンプ研究

      Volume: 26 Pages: 25-33

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Learning process of nature-oriented experience programs on Life-Unit Learning in students with intellectual disabilities: from the teachers’ cognition2022

    • Author(s)
      中丸信吾,渡 正,尾高邦生,渡邉貴裕
    • Journal Title

      Japan Outdoor Education Journal

      Volume: 25 Issue: 0 Pages: 99-110

    • DOI

      10.11317/joej.2022_0007

    • NAID

      130008101762

    • ISSN
      1343-9634, 1884-4677
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 知的障害者における自然体験活動の実践的研究~特別支援学校内で実施する活動に着目して~2020

    • Author(s)
      中丸信吾,渡 正,尾高邦生,渡邉貴裕
    • Organizer
      日本野外教育学会第23回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 特別な支援や配慮を必要とする人たちを対象とした自然体験活動の実践-新しい生活様式を踏まえて-2020

    • Author(s)
      野口和行,竹内靖子,中丸信吾,針ヶ谷雅子,古谷洋祐,吉松梓
    • Organizer
      2020年度日本野外教育学会オンライン研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学と特別支援学校の連携による知的障害者の自然体験活動に関する実践的研究2019

    • Author(s)
      中丸信吾、渡 正、尾高邦生、渡邉貴裕
    • Organizer
      日本野外教育学会第22回学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学と特別支援学校の連携による知的障害者の自然体験プログラムの検討2019

    • Author(s)
      中丸信吾、渡 正、尾高邦生、渡邉貴裕
    • Organizer
      日本体育学会第70回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 野外活動を届ける 大学と特別支援学校の連携による野外活動の推進2019

    • Author(s)
      中丸信吾
    • Organizer
      第3回スペシャル・ニーズ・キャンプ・フォーラム in なすかし
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi